احمد جعفری ندوشن

عطر دل انگیز و نسیم خوش غدیر و رایحه دلنواز ولایت و امامت از راه رسید و معنویت آن عالم هستی را فرا گرفت.

غدیر، عید الله اکبر، عید آل محمد(ص) عید عهد و پیمان و عید انسانیت و کمال است و تداوم رسالت محمد(ص) در ولایت علی(ع) و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می دهد.

غدیر یک روز و یک سرزمین نیست؛ بلکه یک تاریخ، اندیشه و تفکر  است. غدیر عید عدالت و رهبری است. سرچشمه همیشه جوشان ولایت است که از سینه تفتیده " خم " به جام محبت دوست داران پیامبر و خاندانش جاری است.

غدیر، شایسته هر ثناست که وحی از او پیراست و محمد بدو آراست و اسلام از او برخاست.

غدیر با نور وجود پیامبر(ص) و علی(ع) روشن شد و روشنی آن چشمان همه را روشنی می بخشد؛ نوری که سرافرازی و سربلندی انسان های آزاده را نوید می دهد.

غدیر پیوند میان نبوت و امامت است؛ چرا که ولایت و نبوت به دستور الهی در غدیر توسط پیامبر بزرگوار اسلام(ص) به هم پیوند خورد تا بشریت در تاریخ از این چشمه همیشه جوشان ولایت و امامت بهره مند گردد.

روز غدیرخم روز ولایت و پیوند قلبی و عمیق امت اسلام و شیعیان مرتضی علی با امامت و از بزرگترین و شریف ترین اعیاد است.

غدیر، چشمه زلال عالم هستی است، روزی که پیامبر(ص) در پایان موسم حج و حج الوداع خود، سکان کشتی اسلام را به دست مبارک حضرت علی(ع) سپرد.

غدیر، ایستگاه ولایت، محلی که فرشتگان مقرب درگاه الهی از جانب خداوند بر پیامبر گرامی اسلام(ص) وحی نازل کردند که رسالتش را به انجام برساند.

غدیر، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت و کوثری فنا ناپذیر است، افقی بی کرانه و خورشیدی عالم تاب دارد.

پیامبر اعظم اسلام (ص) در روز غدیر خم حضرت علی (ع) را به جانشینی خود انتخاب کردند و انتخاب حضرت علی (ع) توسط پیامبر اعظم (ص) به اذن خدا و برای کامل شدن دین اسلام و رسالت نبی مکرم (ص) انجام گرفته  است .

رسول اکرم(ص) در سال دهم هجرت حج گزارد و به سوی مدینه بازگشت. در روز هجدهم ذی الحجه که قافله های بسیاری پیش از پیامبر حرکت می کردند و عده ای از پسِ حضرت می آمدند، پیامبر به سرزمین غدیر خم رسید. او به فرمان الهی دستور داد سواران و پیادگان توقف کنند، آنان که رفته اند، بازآیند و آنان که نیامده اند، برسند. سپس بر انبوهی از جهاز شتران فراز رفت و خدای را سپاس گفت و از اینکه به زودی از میان آنان خواهد رفت، خبر داد. سپس از آنان خواست درباره چگونگی ابلاغ رسالت وی گواهی دهند. مردمان فریاد برآوردند: شهادت می دهیم که تو پیام حق را ابلاغ کردی، نصیحت کردی و جهاد نمودی. خداوند تو را پاداش نیکو دهد؛ آن گاه پیامبر گرامی اسلام(ص) با صدای رسا فرمود: «من کنت مولا فهذا علی مولاه.» سه بار این جمله را تکرار و بر یاوران و پذیرندگان ولایت او دعا کرد.

علی جان، قلب ها به عشق تو می تپد ، زبان ها به عشق تو رخ می گشاید، چشم ها، قامت رعنای تو را می بیند و انسان به وجود تو افتخار می کند و زنده است.

علی جان، چشم های شیعیانت در انتظار غدیر توست تا شادی هایشان را تقسیم کنند.

تو شیر خدایی در صف مبارزه با کفار، یار و یاور پیامبر ، مونس و همدم فاطمه، اسوه زکاتی در حین عبادت، تو لیله المبیت و عشق اهل بیتی.

وجود نازنین تو در خانه خدا، رخ نهاد و پیام غم انگیز شهادت تو را از خانه خدا شنیدم، غدیریت را دوست دارم.

خداوندا دوست بدار هر کس علی را دوست بدارد، دشمن بدار هر کس علی را دشمن بدارد، یاری کن هر کس علی را یاری کند و خوار کن هر کس علی را خوار کند.

بر عید غدیر عید اکبر صلوات                  بر چهره ی نورانی حیدر صلوات       

بر فاطمه این عید هزاران تبریک              بر یک یک اهل بیت کوثر صلوات

عید سعید غدیر خم ، بزرگ ترین عید مسلمانان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بر همگان مبارک باد.

     

                                                                                                                                                           

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا