یزدفردا"وحید شیخ احمد صفاری:یکی از اقدامات بسیار جالب مخابرات نحوه درج و اخذ مبلغ قبوض تلفن است. بارها و هزاران بار شاهد اشتباهات بسیار وسیع و فراتر از بیانات غیر قابل قبول مسولین روابط عمومی مخابرات صورت پذیرفته است.

اینکه احتمال اشتباه هست و ممکن است اپراتور دقت لازم را نداشته و یا برنامه بعلت اشکال فنی دچار مشکل شده است و موارد اشاره ای بسیاری از این قبیل،، نه تنها توجیه پذیر و قابل قبول است که باید صراحتاً اشاره کرد، این نوع خاص  اشتباهات که همیشه و بلااستثنا به ضرر مصرف کننده و همیشه به نفع مخابرات است، اتفاق می افتد و حتی یکبار هم عکس این قضیه اتفاق صورت نگرفته است.

اخذ مبالغی از کمترین مبلغ (که البته همین اندک وقتی از تجمیع تعداد بسیار زیاد مصرف کننده دریافت می شود نه تنها اندک نیست که مبلغ بسیار قابل توجهی هم می شود.

مثلا فرض کنید مبلغ اندک یکصد تومان از پانصد هزار مشترک دریافت شود معادل پنجاه میلیون تومان فقط در یک نوبت دریافت می شود) تا مبالغ بالاتر و سنگین تر، از جمله موارد بسیار اتفاق افتاده در این نوع قبوض است که هرچند اعتراض های بسیاری را از طریق مراجعات مستقیم مشترک تا اعلام در خبر 30/ 20 در پی داشته است اما این رویه دریافت پول اضافی از مشترکین بدون هیچ دلیل و توجیه قابل قبولی همچنان ادامه دارد.

در یک مورد که تصویر قبض در ذیل مشاهده می شود، جمع مبالغ کارکرد درستون اعلام مبلغ صورتحساب 215839 ریال بیشتر درج شده است که پس از اضافه نمودن بدهی قبلی و کسر هزار ریال تفاوت مبلغ قابل پرداخت 249652 ریال می باشد.

این بدان معنی است در صورتی که مشترک به طور اتفاقی فقط یک جمع و تفریق بسیار بسیار ساده سرانگشتی از جمع اعداد نمی کرد باید در این نوبت مبلغ دویست و پنجاه هزار ریال بیشتر پرداخت می نمود و این مبلغی در اشتباه کارکرد یا اضافه دریافتی از میزان کارکرد نیست که مثلا در نوبت بعد اعلام شود این  دریافتی بواسطه هزینه مازاد سرویس بوده و غیر قانونی بوده و باید عودت داده شود بلکه این اشتباه فقط در یک حاصل جمع بسیار ساده یکان و دهگان و صدگان است و تحت هیچ شرایطی در نوبت بعد مورد اصلاح خود مخابرات نیست مگر آنکه مشترک یک روزه تمام کاری در این ساختمان وسیع و گسترده مخابرات اتاق به اتاق به دنبال تصحیح و رفع اضافه دریافتی باشد که چنانچه شانس بیاورد و مقصرین عزیز اشتباه فاحش خود (در یک برنامه نرم افزاری که اصلا احتمال چنین خطایی نمیرود) را پذیرا شوند باید که مشترک بدبخت فعلا این قبض را پرداخت نماید تا این اضافه دریافتی(که مشترک کاملا اتفاقی و با جمع انگشت دست به جای جمع از طریق رایانه های متعدد تهیه قبوض، متوجه آن شد) در قبض بعدی انشالله در ستون کسورات قرار گیرد.

حالا سوال از روابط عمومی مخابرات این است که این اشتباه غیرمحتمل  چگونه محتمل شده است و اگر مشترکین متوجه این نوع اشتباهات محاسباتی نشوند، این اضافه دریافتی ها چه تکلیفی در مخابرات دارند؟ و در نهایت آن که این همه به تکنولوژی و شهرالکترونیک سفارش و تاکید می شود، ما مشترکین چکونه اعتماد کنیم که در صورت حذف کاغذی قبض، متوجه کاملا اتفاقی چنین اشتباهاتی بشویم؟


http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_68367.jpeg

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا