هيأتي به سرپرستي دكتر داريوش پورسراجيان، رئيس پارك علم و فناوري يزد، در كنفرانس و كارگاه‌هاي آموزشي مرتبط با پارك در هيجدهمين كنفرانس ASPA كه در شهر شيراز و به ميزباني پارك علم و فناوري فارس در تاريخهاي 23 لغايت 25 مهر ماه سال جاري برگزار شد، حضور يافتند.
به گزارش روابط عمومي پارك، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارکهای علم و فناوری آسیا در شیراز به ايراد سخنراني پرداخت و اظهار داشت: در طول تاریخ دانشمندان ایرانی در پیشرفت اصول و مبادی علم و فناوری در جامعه علمی نقش ممتاز و کلیدی داشته‌اند. دکتر محمد علی نجفی افزود: توسعه و ارتقای جایگاه علمی ایران در سطح جهانی در عرصه‌های علم، پژوهش و فناوری مبتنی بر تلاش‌های متفکران، نخبگان علمی و فرهیختگانی خواهد بود که در مراکز آموزشی، تحقیقاتی و فناوری کشور تلاش می‌کنند.
قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان به تصویب رسیده است
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اينكه برنامه‌های اخیر توسعه ملی در شمار برنامه‌ها مترقی و پیشرفته بوده است، تصریح کرد: قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان به تصویب رسیده و تصویب این قوانین نقطه آغازین در تغییر نگرش نسبت به این مقوله است و اجرا و کاربست آنها نیازمند عزم عمومی نهادها و مؤسسات دانشگاهی و پژوهشی و مستلزم مشارکت مؤثر مردم و سازمان‌های مردم نهاد در فرآیند توسعه دارد.
وی افزود: وظیفه و رسالت سازمانها و نهادهای مسئول در این زمینه طراحی ساز و کارهایی است که این امر را محقق و سهم اقتصاد دانش‌بنیان را در مجموعه فعالیتهای ملی افزایش می‌دهد و بنیان جامعه‌ای دانش محور را ایجاد می‌کند.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علم و به تبع آن فناوری علاوه بر آنکه ما را بیش از پیش با واقعیتها آشنا می‌سازد، در تعیین اهداف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی سیاست خارجی و مقدم بر آن تعیین حوزه‌های منافع ملی و امنیت ملی کشورها مؤثر است.
دکترنجفی به سیاست‌گذاری منطقه‌ای و نظارت و نحوه مدیریت فعالیتها در پارکهای علم و فناوری اشاره و تصریح کرد: راهکار عملی پیمودن مسیر تولید علم تا خلق ثروت، اولویت بخشیدن به پژوهش و نوآوری و درک اهمیت آن در دوران جدید است.
ایجاد زمینه‌های همکاری پایدار در حوزه علم و فناوری میان کشورهای آسیایی
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر لزوم مراودات بین‌المللی و ایجاد زمینه‌های همکاری پایدار و درازمدت در حوزه علم و فناوری میان کشورهای آسیایی، گفت: اینگونه مراودات موجب شتاب بخشیدن به جریان خلاقیت و نوآوری جهانی می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به انجمنهای فعال پارکهای علم و فناوری کشور اشاره و عنوان کرد: انجمن پارکهای علم و فناوری آسیا و انجمن پارکها و مراکز رشد ایران می‌توانند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی، ظرفیت‌سازی و شبکه‌سازی برای پیمودن مسیر  تجاری سازی در فضای رقابت، خلاقیت و نوآوری در آغاز دوران جدید تحول فناوری ایفا کنند.
دکترنجفی با ابراز امیداوری نسبت به اینکه پارکهای علم و فناوری ایران بتوانند نقش مؤثری در ارتقای جایگاه علمی و فناوری آسیا در سطح جهانی ایفا کنند، گفت: امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد قرار گرفتن  تعداد بیشتری از کشورهای مترقی و از جمله جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای برتر جهان از نظر علم و فناوری باشیم.
ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در كلان ‌شهرهای کشور
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نيز در اين مراسم اظهار داشت: ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری با هدف گسترش هماهنگی بین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پارکهای علم و فناوری، صنایع با فناوری نوین و سرمایه‌گذاران برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش است، در دستور كار قرار گرفته است. لازم به ذكر است منطقه ويژه‏ علم و فناوري يزد با هدف هم پیوندی و هم افزایی بین عناصر اصلی توسعه علم و فناوری هم اكنون مراحل نهائي مراحل تصويب و اجرا را مي‌گذراند.
دکتراحمدي خاطرنشان كرد: تلاش ایران برای ایجاد پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد هم‌زمان با آغاز فعالیت این انجمن در آسیا آغاز شده است. وي افزود: در حال حاضر 150 مرکز رشد و بیش از 30 پارک علم و فناوری در ایران ایجاد شده است.
وي با اشاره به اینکه در سا‌های گذشته انجمن پارکها و مراکز رشد در ایران فعالیت بیشتری داشته و باید همکاری این انجمن با انجمنهای بین‌المللی تقویت شود، گفت: دانشگاه‌های ایران در سالهای گذشته فعالیت‌های خود را در زمینه‌های کارآفرینی، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و ایجاد مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری گسترش داده‌اند. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه برگزاری این کنفرانس‌ها در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزان است، بیان کرد: برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران و کارشناسان در حوزه علم و فناوری می‌توانند از این فرصت برای تبادل تجربیات خود استفاده کنند
گفتني است در بخش نمايشگاه‌ها نيز پارك علم و فناوري يزد حضوري فعال داشت و مهمانان و مدعوين كنفرانس از بازديدكنندگان نمايشگاه بودند كه از جمله آنها مي‌توان به مسئولان و مديران وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و رؤساي پاركهاي علم و فناوري سراسر كشور، همچنين رئيس ASPA اشاره نمود.
لازم به ذكر است شركت صافات انرژي يزد، يكي از شركتهاي مستقر در مركز فناوري اقبال نيز در اين نمايشگاه در غرفه پارك حضور داشت كه فناوريهاي آن مورد توجه بازديدكنندگان قرار گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا