استاندار یزد خاطر نشان ساخت: خوشبختانه با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در ایران و انتخاب جناب آقای دکتر روحانی بعنوان رئیس جمهور سیاستهای تازه ای در ایران اتخاذ و امید تازه ای در مردم ایجاد شد و این امر باعث اتحاد و انسجام داخلی و توسعه بخش خصوصی به عنوان یکی از محورهای اصلی سیاست دولت تدبیر و امید شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" عصر پنجشنبه اول آبانماه در دیدار با نایب رییس مجلس مجارستان و سفیر مجارستان در ایران و هیئت همراه، با اشاره به مشترکات فرهنگی و سوابق ارتباط دو کشور و به خصوص را بطه با استان یزد گفت: همان طور که مجارها علاقه ای تاریخی به یزد و ایران دارند متقابلا" ایرانیها و یزدی ها نیز همچین علاقه ای به مجارستان و مردمان این کشور دارند و تاریخ نیز نشان می دهد که ایران در زمان جنگ جهانی دوم، میزبان بسیاری از مجارها بود و بسیاری از ایشان در ایران به زبان فارسی تحصیل کردند.
استاندار یزد افزود: مسائل و مشترکاتی که بین ایران و مجارستان وجود دارد فراوان است و روابط ایران و مجارستان در زمان شوروی سابق ، روابط خوبی بود.
وی با اشاره به سفر خود به مجارستان شش سال قبل از فروپاشی شوروی سابق گفت: در آن سفر مردمان مجارستان را بسیار خونگرم و مهماندوست دیدم و در همان زمان در مذاکراتی که با اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقاتی مجارستان داشتیم روشن بود که گرایش بسیاری به آمریکا دارند و خاطره فراموش نشدنی که از آن سفر دارم این است که یکی از مذاکره کنندگان مجاری به من گفت:" درست است که شوروی کلیساهای ما را بست اما هر خانه ما کلیسا شده است."
میرمحمدی خاطر نشان نمود: خوشبختانه مجارستان بعد از فروپاشی شوروی گرچه مناسباتش با ایران تاحدودی تضعیف شده ولی مشترکات فرهنگی فی مابین کماکان زمینه های همکاریهای وسیعتری را بین دو کشور ایجاب می کند.
وی افزود: زمانی روابط تجاری و بازرگانی میان ایران و مجارستان از نظر اقتصادی در حد پانصد میلیون دلار بود اما متأسفانه اکنون کاهش پیدا کرده و به رقمهای نزدیک 20 تا 30 میلیون دلار رسیده است و این در حالیست که زمینه های همکاری از نظر ما بسیار زیاد است ، گرچه ما معذوریت های شما را هم در ارتباط با اتحادیه اروپا و هم در ارتباط با آمریکا به خوبی درک می کنیم ولی بنظر میشود با همه محدودیتها روابط را در زمینه های مختلف توسعه داد.

استاندار یزد سپس به زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی ، کشاورزی و گردشگری اشاره کرد و افزود: امکان همکاریهای زیادی را بین دو کشور می بینیم و فکر می کنم شرایط فراهم است که این روابط توسعه پیدا کند.
میرمحمدی آنگاه به توانمندیهای کشور مجارستان اشاره کرد و گفت: شما در ارتباط با پیشرفتهای تحقیقاتی و آموزشی ظرفیتهای خوبی دارید و در کشت گیاهان داروئی و صنعتی می تواند زمینه همکاری خوبی بین یزد و مجارستان برقرار شود و همچنین در زمینه دامپروری و مرغداری نیز می توانیم همکاری های خوبی داشته باشیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان خاطر نشان کرد: شهر یاسپرین در مجارستان مؤید این ارتباط عمیق تاریخی و فرهنگی بین ایران و مجارستان است و حضور تاریخی یزدی ها در این شهر، نشان از روابط گسترده و عمیق بین ایران و مجارستان دارد.
استاندار یزد، مبادله دانشجو و مبادلات فنی و تحقیقاتی و پژوهشی میان دو کشور را از دیگر زمینه های ارتباطی میان دو کشور دانست و افزود: برگزاری نمایشگاهها در هر دو کشور به توسعه روابط تجاری و بازرگانی کمک می کند و از منظر فرهنگی نیز هم در تبادلات فرهنگی و هم در تبادل بعضی از نمادها که بتواند این روابط را تقویت کند می شود اقدامات خوبی انجام داد.
وی افزود: برای مثال نامگذاری یکی از خیابانها در مجارستان به نام یزد و نامگذاری یکی از خیابانهای یزد بنام یکی از شهرهای مجارستان و یا نامگذاری روزی برای بزرگداشت مجارستان و ایران و یزد در دو کشور از اقداماتیست که در این راستا می توان انجام داد.
میرمحمدی سپس خطاب به نایب رییس مجلس مجارستان و هیئت همراه گفت: لازم می دانم روز استقلال مجارستان را هم به شما تبریک بگویم و حضورتان را در یزد در این روزی که برای شما بسیار با اهمیت است به فال نیک بگیرم.

استاندار یزد خاطر نشان ساخت: خوشبختانه با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در ایران و انتخاب جناب آقای دکتر روحانی بعنوان رئیس جمهور سیاستهای تازه ای در ایران اتخاذ و امید تازه ای در مردم ایجاد شد و این امر باعث اتحاد و انسجام داخلی و توسعه بخش خصوصی به عنوان یکی از محورهای اصلی سیاست دولت تدبیر و امید شد.
وی توسعه و تقویت مناسبات بین المللی را نیز از سیاستهای موفق دکتر روحانی دانست و گفت: خوشحالیم که نائب رئیس محترم مجلس مجارستان با مذاکراتی که با مقامات مختلف ایران داشتند، زمینه های همکاری را فراهم می کنند و باید بگویم که خبرهای خوبی را امروز هم در ارتباط با اتاق مشترک و هم در رابطه با گروه دوستی پارلمانی ایران و مجارستان شنیدیم .
استاندار با بیان این نکته که " استان یزد از نظر انرژی خورشیدی ظرفیت بالایی دارد و یکی از برنامه های مدنظر استان توسعه انرژیهای پاک و خورشیدی است و این امر نیز می تواند زمینه همکاری مشترک دو کشور باشد" به نقش سفیران در برقراری ارتباط فی مابین کشورها اشاره کرد و گفت: سفرا نقش بسیار تعیین کننده ای در تنظیم و توسعه روابط دارند و با واسطه گری میان دو کشور می توانند خیلی از مسائل را حل و فصل کنند و زمینه همکاری را ایجاد نمایند و با گفته هایشان رغبت و تمایل را برای همکاری در طرفین بیشتر کنند .
میرمحمدی آنگاه به سابقه تاریخی و فرهنگی یزد اشاره نمود و افزود: یزد هم از نظر تاریخی، هم از نظر فرهنگی و معماری و گردشگری کویری و هم از نظر طبیعی یکی از شهرهای گردشگری در ایران تلقی می شود و جالب است بدانید که در یزد نقاطی داریم که در تابستان 47 درجه هوای خنک و سرد و حتی برف دارد.
وی ادامه داد: همه این ویژگی ها را در کنار مردم بسیار مهماندوست و با فرهنگ و علاقمند به گردشگران داخلی و خارجی استان قرار دهید و آنگاه به ارزش و اهمیت این استان در بحث گردشگری پی خواهید برد.
استاندار یزد در پایان با تشکر از هیئت مجارستانی، آرزو نمود تا با همکاری دو طرف، زمینه ارتباط بیشتر اقتصادی، فرهنگی ، گردشگری میان یزد و مجارستان فراهم شود و این سفر آغازی باشد بر روابط گسترده و ذر سطح بالای استان یزد و مجارستان.
گفتنی است نایب رییس مجلس مجارستان نیز در این دیدار، با ابراز خوشحالی از حضور در یزد، انتخاب روز ملی مجارستان برای حضور در این استان را نشان دهنده اهمیت برقراری ارتباط مجارستان با استان یزد دانست و ضمن اشاره به ملاقات خود با رییس مجلس شورای اسلامی و معاون وزارت امورخارجه کشورمان در تهران، سطح مالی ارتباط میان دو کشور ایران و مجارستان را ناکافی دانست و بر عزم خود جهت پیگیری گسترش روابط تجاری و فرهنگی میان این استان و کشور متبوعش اشاره نمود و همچنین به توانمندی استان یزد در بحث بهره گیری از انرژی خورشیدی پرداخت و آمادگی مجارستان را برای همکاری میان این کشور با یزد اعلام نمود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا