به گزارش روابط عمومي، امور فرهنگی و اجتماعی اخیرا انجمن گردشگری حافظان طبیعت با ارسال بیانیه ای از سوی تشکلهای فعال در حوزه های محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی کشور خواستار ممانعت از تخریبهای بیشتر چشمه ها و گنبد های آهکی توران پشت گردیده است.

در متن این بیانیه آمده است: "میراث طبیعی از جمله مواریث ارزشمندی است که طی میلیون ها سال شکل گرفته و میتواند بعنوان سندی بی بدیل برای نسلهای آینده افتخار آفرین باشد. چشمه ها و گنبدهای آهکی یزد از آن جمله است که میتواند بعنوان یکی از   بی نظیر ترین جاذبه های زمین میزبان گردشگران فراوانی باشد که متاسفانه عدم شناخت و آگاهی صحیح نه تنها آن را در معرض نابودی قرار داده بلکه به نوعی تهدیدی برای فرهنگ حفظ محیط زیست و میراث طبیعی محسوب میشود".

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این رابطه اظهار داشت: به استناد تمامی این موارد تشکلهای مردمی فعال در حوزه های محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی کشور خواستار بازنگری و بررسی هرچه بیشتر و همچنین ایجاد زمینه های پاکسازی محدوده این شاهکار آفرینش گردیده و عدم تمدید مجوز بهره برداری معدن سنگی که موجبات این نابودی را فراهم نموده خواستار شده اند.

 محمد مهدی شرافت افزود: پیش از این پیروی تخلفات صورت گرفته در منطقه چشمه های آهکی توران پشت و منطقه باستانی تخت رستم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علیه بهره بردار معدن شکایت نموده ولی از سوی دادگاه حکم برائت صادر شده بود و اداره کل صنعت، معدن و تجارت نیز مجوز فعالیت را برای معدن کار صادر نموده بود. ولی با توجه به پیگیریهای صورت گرفته از طریق این اداره کل و استانداری یزد و محرز بودن تخلفات بهره بردار و عدم رعایت قوانین و ضوابط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان بهره برداری از معدن اداره کل صنعت، معدن و تجارت نیز از تمدید مجوز خودداری خواهد نمود و این موضوع همچنان مورد پیگیری است.

شایان ذکر است روستای تاریخی و زیبای توران پشت در فاصله 60 کیلومتری جنوب شرق شهرستان تفت واقع شده و از طبیعت سرسبز و بکری برخوردار می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا