رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم از واکسیناسیون همزمان بیش از 80 هزار راس دام سبک بر علیه تب مالت و 750 قلاده سگ بر علیه هاری در این شهرستان خبر داد.

صادقی خبرنگار :دکتر "مجتبی آغاز" اظهار کرد: پیشگیری از بروز بیماری‏‏ها همواره به عنوان بهترین و کم هزینه‌‌ترین راه ممکن برای مبارزه با بیماری‎‎های مشترک و دامی مطرح بوده است و در این میان واکسیناسیون در کنار رعایت سایر اصول بهداشتی و قرنطینه‏‏ای نقش مهمی در موفقیت پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‏‏های مختلف دارد.

وی افزود: در همین راستا واکسیناسیون همزمان بیش از 80 هزار راس دام سبک بر علیه تب مالت و 750 قلاده سگ بر علیه هاری در شهرستان خاتم صورت گرفت.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم در این باره تصریح کرد: بروسلوز یک بیماری عفونی است که از طریق میکروب جنس بروسلا در حیوانات و انسان ایجاد بیماری می‏‏کند و بیماری در انسان معمولا از طریق انتقال از حیوانات اتفاق می‎‎افتد.

وی افزود: بروسلوز در حیواناتی از قبیل گاو، گوسفند و بز سقط جنین و نیز کاهش تولید را به دنبال دارد.

وی در مورد بیماری هاری نیز توضیح داد: بیماری هاری بیماری حاد و کشندهای است که بوسیله ویروس رابدو  ایجاد می‌‌شود و ویروس از راه بزاق در اثر گازگرفتگی، خراش‏‏های پوستی یا خراش‏‏های جزئی در موقع آلودگی نسوج منتقل می‎‎شود.

آغاز ادامه داد: در حیوانات مبتلا به هاری، حالت‌‌های بی قراری، تهاجم، ترس از نور و تحریک پذیری دیده می‏‏‏شود و همچنین به علت اسپاسم عضلانی و درد شدید در موقع بلع مایعات، بزاق زیادی از دهان حیوان جاری می‎‎شود و در انسان نیز علائم مشابهی در هنگام وقوع هاری بروز پیدا می کند.

این مسئول در پایان به دارندگان انواع دام و حیوانات خانگی نیز توصیه کرد که با اجرای دقیق برنامه واکسیناسیون مانع از بروز بیماری های خطرناک در حیوانات و انتقال آن به جوامع انسانی شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا