به گزارش اداره كل روابط عمومی استانداری یزد، "محمد علی طالبی" پنج شنبه شب 1 آبان ماه در جلسه نشست هم اندیشی نقش سلول های بنیادی در درمان بیماریها و مدل همكاری و حمایت خیرین كه با حضور مدیر كل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیران پژوهشگاه رویان و جمعی از خیرین حوزه سلامت استان برگزار شد، اظهار داشت: استان یزد به نام خیری و خیرین عجین شده است و در جای جای استان از حضور خیرین در تمامی زمینه ها می توان بهره برد.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار افزود: فعالیت های مذهبی، آموزشی و فرهنگی از دیرباز هم در زمینه وقف و هم مشاركت فعالانه در برنامه های مختلف مذهبی در استان یزد وجود داشته است.
طالبی با اشاره به اینكه فرهنگ مشاركت در استان یزد بسیار مطلوب است، گفت: در كتاب "شازده حمام" كه نویسنده آن "پاپلی" است، نكاتی در خصوص ساخت جاده یزد – مشهد به صورت غیر دولتی آمده است كه نشان دهنده كارهای خیر از قدیم الایام در استان یزد است.
وی وجود موسسات خیریه، درمانگاه ها، انجمن های خیریه پزشكی و سلامت در استان یزد را یادآور شد و بیان كرد: درعین حال استان یزد نیازمند یك فضای جدیدی است كه باعث رشد علمی در استان شود و ارائه نكته نظرات افراد متخصص در این زمینه ضروری است و باید تعامل مطلوبی در دستگاه های اجرایی استان برقرار گردد تا به حول و قوه الهی رفع مشكلات حوزه سلامت را منجر شود.
در ادامه برنده جایزه علوم زیستی یونسكو در سال 2014 و جایزه علوم و فن آوری 2010 جهان اسلام نیز در این نشست تاریخچه تشكیل موسسه رویان را یادآور شد و افزود: رویان مركز شناخته شده ای است كه مایه افتخار كشور است و در حال حاضر بزرگترین مركز ناباروری منطقه محسوب می شود و در زمینه سلول درمانی نیز یكی از مراكز درمانی فعال به حساب می آید.
"بهاروند" گفت: سلول های بنیادی برای ما یك علم نیست، یك فرهنگ است كه باید به دیگران نیز منتقل شود.
این دانشمند برتر كشور لازمه علم را ملموس بودن آن دانست و اظهار داشت: در زمینه لك های صورت، آسیب های استخوان و غضروف و بسته شدن رگ های پا خدمات زیادی در موسسه رویان اتفاق افتاده است و در زمینه پیوند سلول های بنیادی قلب در حال پژوهش است.
وی افزود: بیش از 70 مركز درمان ناباروری در سطح كشور داریم كه با توجه بیشتر به مقوله خیری می توان همانند توجه خیران به مساجد و مدارس برای پژوهش و تحقیق نیز این مقوله اشاعه پیدا كند.
بهاروند خیرات برای امر پژوهش را احیای یك سنت الهی دانست و گفت: موسسه خیرین پژوهش سلامت رویان به ثبت رسیده تا اگر خیری در زمینه پژوهش پیدا شد بتواند از آن بهره برد.
وی خطاب به حاضرین در جلسه گفت: بیاییم  به سهم خودمان تفكر انجام امور خیر در زمینه پژوهش را در استان یزد ترویج كنیم.
گفتنی است تفاهم نامه فی مابین موسسه رویان، استانداری یزد، جهاد دانشگاهی استان و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره)، در سفر شهریور ماه استاندار یزد به تهران به امضا رسید.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا