مدرسه هنر و معماری ایرانی با هدف مطالعه دقیق و عملی تاریخ معماری ایران در آغاز سفر پر فراز و نشیب خود برای رسیدن به اهدافش، میزبان افراد برجسته‌ای چون چهره ماندگار معماری ایران جناب آقای دکتر منصور فلامکی، دکتر محمدرضا اولیاء-عضو هیأت علمی دانشکده معماری دانشگاه یزد-، دکتر صالحی-استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و هنر-، مهندس احمد صادقیان-مدیریت گروه ستاره کویر یزد-، محمدرضا شفیعی-مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری یزد-، اساتید رشته معماری، مسئولان دولتی و علاقه‌مندان حوزۀ معماری بود.    
در مراسم افتتاحیه بزرگترین رسالت مدرسه هنر و معماری ایرانی یافتن موانعی که ما را از پشتوانه سه هزار سال معماری مدونمان دور کرده؛ جستجوی عواملی که باعث شده است به شدت با معماری تاریخیمان بیگانه شویم؛ احیای روح زندگی در کالبد خانه‌ها، محله و شهرهایمان؛ بازگشت روحیۀ کسب معرفت و دانش مولد آن؛ مطرح شد.
پاسخ به سؤالاتی چون: چرا به این شدت به معماری غرب گرویده و غول پیکرهای آنان را بت‌های خود ساخته‌ایم؟ چرا دیگر افرادی را نداریم که از دوران کودکی تناسبات را در خانه‌های خوش‌اندام ایرانی آموخته و مصالح را با جانش حس کند؟ چرا دیگر خبری از آن شکوه و عظمت معماری اصیل ایرانی و در عین حال مردم وار در کوچه پس‌کوچه‌های شهرهایمان نیست؟ چرا هر وقت به شهرهای تاریخی رفته، محو آثار تاریخی آن می‌شویم اما در هنگام خط کشیدن‌هایمان هیچ خبری از لذت آن لحظات نیست؟ چرا دیگر خبری از استاد خلیل کارگر، استاد کمالی، استاد زحمتکش و... نمی‌گیریم؟ و شاید هزاران چرا، که اگر بخواهیم دقایقی پای درد و دل آن بنشیم در هزار توی سؤالات بی‌جواب گم شویم و شاید ترس از نگرستین به این فاصله باعث شده است در چرخ دنده‌های زندگی روزمره و ماشینی‌مان له شویم... از دیگر اهداف مدرسه هنر و معماری ایرانی بیان شد.
مجموعه مدرسه هنر و معماری ایرانی با چشم‌انداز سی الی پنجاه ساله و با هدف همبستگی تمام اندیشه‌ها، راهکارها و تجارب همۀ تشکل‌ها آغاز به کار کرده است و امید دارد با کمک یکدیگر جریان‌ساز حرکتی باشد که بسترهای لازم را جهت بازگشت به مسیر تکامل معماری اصیل برای فرزندان این سرزمین فراهم کند.
«مدرسه هنر و معماری ایرانی» زیرمجموعه توسعۀ احیای بافت خشت‌خام ایرانیان «تابا» با مدیریت حمیدرضا صالحیه یزدی است که در راستای رسیدن به اهداف خود فعالیت‌هایی بسیاری من‌جمله چاپ و انتشار کتاب نفیس «ثبت احوال بافت» نموده است، جلد اول آن زمستان92 به چاپ رسیده و جلد دوم کتاب ثبت احوال بافت-بهار93 در حال چاپ می‌باشد.
مراسم افتتاحیه مدرسه هنر و معماری ایرانی دوم آبان ماه در سالن همایش غدیر یزد برگزار گردید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا