استاندار یزد با حضور در شبکه تابان به گفتگوی مستقیم تلویزیونی با مردم پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی " ظهر دوشنبه 5 آبانماه، با حضور در استودیو پخش برنامه " چشمه باران " در گفتگویی که به صورت زنده از این شبکه استانی پخش میشد حضور یافت و در خصوص آمادگی استان در ایام سوگواری اباعبدالله(ع)، بحث امر به معروف و نهی از منکر و مبانی آن سخنان مهمی ایراد داشت.
متن کامل این گفتگو جهت استحضار علاقه مندان به شرح ذیل منتشر می شود:

مجری برنامه - محرم و عزاداري امام حسين(ع) چه تأثيراتي خصوصا" در جامعه و محيط پيراموني ما و بر مردم دارد ؟

بسم ا... الرحمن الرحيم
عرض سلام و ادب خدمت همه مردم عزيز ايران اسلامي بويژه مردم شريف و متدين و با ديانت استان يزد يا دارالعباده يا دارالعلم و حسينيه ايران
بنده هم ايام محرم را خدمت همه بينندگان محترم تسليت عرض مي كنم و آرزو دارم به لطف الهي انشاءالله از آموزه هاي قيام حسيني همه بهره مند بشويم و بتوانيم در پيروي از ائمه اطهار موفق شويم.


گرامیداشت یاد آیت الله شهید صدوقی و سالروز ارتحال معلم اخلاق آیت الله سید روح الله خاتمی


جا دارد در اين ايام ياد كنيم و گرامي بداريم خاطره شهداي عزيزمان بويژه شهداي استان يزد و بالاخص شهيد محراب حضرت آيت الله صدوقي و گرامي بداريم ياد فرزند عزيز ايشان را. همچنين به مناسبت سالروز رحلت حضرت آيت الله خاتمي كه روز پنجم آبان است ياد و خاطره اين مرد علم وتقوي را گرامي بداريم و همه بزرگان و علما را ياد كنيم و انشاءالله بتوانيم از همه آنچه كه براي ما به جا گذاشتند بهره ببريم و خودمان و مملكتمان را بسازيم و توفيقات بيشتري در همه زمينه هاي علمي و مذهبي و اخلاقي و صنعتي و اجتماعي داشته باشيم.


قیام حسینی برای این است که همه تكاليفمان را در برابر ظالم و مظلوم و حق و باطل بدانيم


در ارتباط با بحث آثار عزاداريهاي حضرت اباعبدالله حسين (ع) سيد و سالار شهيدان طبيعي است كه ما اين ايام را بايد بعنوان فرصتهاي ارزشمند به آن نگاه كنيم. فرصتهايي كه آنها را ياد مي كنيم و براي گراميداشت و تجليل از يك قيامي كه براي جلوگيري از حاكميت باطل و تضييع حق صورت گرفته بسيج مي شويم و خوشبختانه لطف الهي چنين قيامي را در تاريخ شيعه تبعيه كرده تا همه تكليفمان را در برابر ظالم و مظلوم و حق و باطل بدانيم چه مواضعي بايد داشته باشيم و چكارهايي بايد انجام دهيم . ما در همه موارد زندگي الگوهاي بسيار ارزشمندي داريم.


تشکر از نظم و ترتیب هیئتهای عزاداری استان


الگوي مبارزه عليه ظلم را سيد و سالار شهيدان داريم كه هرگاه بخواهد ظلمي حاكم باشد و اسلام تضعيف شود ما چيزي جز اسلام برايمان مطرح نيست و جان در برابر اسلام هيچ ارزشي ندارد. بنابراين همه اهل دين و ايمان جانباز هستند در اين شرايط و عاشقانه پرواز مي كنند و به نداي سيد و سالار شهيدان بعنوان ملحق شوندگان به ايشان لبيك مي گويند .طبيعي است جوانان ما با حضور گرمشان در اين مراسم و در هيئت هاي عزاداري با فضاي معنوي و اخلاقي و ديني بيش از پيش آشنا مي شوند و تحت تأثير قرار مي گيرند و سؤال برايشان ايجاد مي شود كه اين چه حركتي است و منطق اين قيام چيست كه مردم خودجوش در سراسر كشور و در همه كشورهايي كه شيعه وجود دارد حركت مي كنند و در طي مراسم بسيار شايسته و منظم براي حسين ابن علي عزاداري مي كنند و اشك مي ريزند و قلوب خودشان را پاك مي كنند و گرد وغبار را از دلها دور و آرامش دروني پيدا مي كنند و جوان وقتي صحنه هاي عاشقانه اينگونه را مي بيند طبيعي است كه تحت تأثير قرار مي گيرد و هم اينكه دنبال می کند که علت چيست ؟ هم اين مردم را مي بيند كه چقدر عاشقانه عمل مي كنند و در او اينچنين ايده و رغبتي ايجاد مي شود كه به اين سمت بيايد و هرگاه بعد از اين ايام (ما خوشبختانه ايام متعددي در سال براي فضاي معنوي داريم) هر وقت فراموش كند و غفلت كند تا اين ايام را خاطر مي آورد ، مجددا" به خودش مي آيد و از بديها دور مي شود و خوبي ها را در خود تقويت مي كند و من لازم مي دانم در اينجا از همه هيئت هاي عزاداري استان يزد در همه شهرستانها صميمانه تشكر كنم كه اين مراسم را با نظم و دقت و مراقبت خاصي برگزار مي كنند و حواس و توجهشان به آرامش مردم و حضور شايسته مردم و نظم و ترتيب هيأت هاي عزاداري و دسته هاي عزاداري است و همان هماهنگي هايي كه با آهنگ مداح زنجير و سينه مي زنند يك عظمتي را خلق مي كنند بطوريكه من سال گذشته كه در خدمت مردم استان يزد بودم بسياري از دوستان از شهرستانهاي مختلف با من تماس داشتند كه چقدر قشنگ و زيبا و بامعنا و با مفهوم اين مراسم برگزار مي شود.

 

تشکر از سرایندگان اشعار انقلابي ،سازنده و اشعاري كه فكرها را باز و تحول دروني ايجاد مي كند و دگرگوني عميقي در افراد ايجاد مي كند


از همه كساني كه نوحه ها را مي سرايند و از همه كساني كه اشعار نوحه ها را تهيه مي كند و اشعار انقلابي وسازنده و اشعاري كه فكرها را باز مي كنند و تحول دروني ايجاد مي كند و قلب ها را تحول مي بخشد و يك دگرگوني عميقي در افراد ايجاد مي كند و اين اشعار را تدوين مي كنند و مي سرايند ، از همه اين عزيزان تشكر مي كنم . از مسئولين محترم هيئت ها تشكر مي كنم كه بسيار با نظم خوبي هيئت ها را اداره مي كنند و حواسشان هم به حقوق وآرامش مردم است و هم اينكه هيئت هايشان بتواند جلوه بيشتري از نظر نظم و ترتيب داشته باشد. مجددا" از همه عزيزان سپاسگزارم.
اميدوارم امسال بهتر از هر سال با نظم بهتر و انضباط جالب تر اين مراسم برگزار شود و بيش از پيش بتوانيم از مراسم و مزاياي اين مراسم استفاده كنيم.

 

تنفس در فضای معنوی حسینی انسان را شاداب تر می کند


همچنين در اين مراسم خطباي عزيز در منابر مطالبي از ائمه اطهار و احاديث و روايات و آيات كلام الله مجيد و تفاسير قرآن را مي گويند که اين مجموعه يك فضاي بسيار آموزنده و ارزشمندي ايجاد مي كند كه همه بتوانند از اين فضا بهره مند شوند و يك فضاي معنوي سراسري ايجاد مي شود كه تنفس در آن فضا انسان را شاداب تر و فعالتر و آماده تر مي كند و به خود مي آورد كه چه وظايف و چه تكاليفي دارد؟ و چگونه بايد به اين تكاليف بپردازد و و ظيفه شناسي را چگونه بايد عملا" نشان دهد ؟ به مسئوليتهاي فردي و اجتماعي توجه را جلب مي كند و بسيار فرصتهاي مناسبي است براي همه كه به لطف خدا بتوانند از اين فضاي معنوي دوستان عزيز استفاده ببرند.

مجري برنامه - در هفته احياي امربه معروف و نهي از منكر هستيم از جنابعالي يك مقدمه اي بشنويم درخصوص فريضه امر به معروف و نهي از منكر.


امر به معروف و نهي از منكر وظيفه همگاني است و مربوط به قشر و گروه و دسته خاصي نمي شود


موضوع امر به معروف و نهي از منكر يك فريضه اي است ديني و همه در برابر اين فريضه وظيفه دارند . در واقع امر به معروف و نهي از منكر وظيفه همگاني است و مربوط به قشر و گروه و دسته خاصي نمي شود. همه در قبال خدا و جامعه مسئول هستيم. بنابراين همه مردم نسبت به يكديگر اين مسئوليت امر به معروف و نهي از منكر را دارند. اگر بخواهيم اين را خاص يك دستگاه و گروه قرار بدهيم در واقع اين احساس ممكن است در افراد بوجود بيايد كه آنها ديگر اين وظيفه را ندارند و يا اين مسئوليت در افراد كمرنگ شود. ما بايد اين موضوع همگاني بودن را و اينكه همه در قبال هم مسئول هستيم را بنحوي جا بياندازيم و به فرهنگ تبدیل كنيم گرچه هم اکنون نیز فرهنگ هست و ما مي خواهيم مقداري از بديهاي موردي كه مشاهده مي شود دور شويم.


كساني كه خودشان متولي امر به معروف و نهي از منكر مي شوند بايد از صلاحيتهاي لازم برخوردار باشند

 

وقتي مي گوييم استان يزد دارالعباده است يعني اینجا امر به معروف و نهي از منكر حاكم و رايج و جاري و ساري است. اگر بخواهيم اين موضوع را محدود به يك گروه يا يك واحد يا يك سازمان كنيم در واقع ما عرصه امر به معروف و نهي از منكر را محدود كرده ايم و آن موقع كساني كه خودشان متولي امر به معروف و نهي از منكر مي شوند آنها بايد از صلاحيتهاي لازم برخوردار باشند . اين صلاحيت ها را همه نمي توانند داشته باشند. گرچه براي موضوعاتي كه خودشان نقش بارزي دارند مي توانند این صلاحیت ها را داشته باشند. يكي اخلاق خوب دارد و نقش اخلاقي دارد. يكي علم بالا دارد و نقش علمي دارد و يكي آداب و روش مناسبي دارد و رفتار پسنديده اي دارد و در آن نقش است که آمر به معروف و ناهي از منكر است.

 

در بحث امر به معروف بايد جامعه را در مورد مباني امر به معروف آگاه كنيم


ولي اگر بگوييد که يك دستگاه متولي امر به معروف و نهی از منکر است، مثل ساير دستگاهها موضوعي خاص مي شود و از حالت عموميت خارج مي شود. در قبال آن ممكن است بعضي جبهه بگيرند و موضعگيري كنند. يكي از يكي خوشش نمي آيد چون در آن سازمان و گروه قرار دارد. براي همین امر ممكن است اصلا" بحث آن كلي دگرگون شود. ما در بحث امر به معروف بايد جامعه را در مورد مباني امر به معروف آگاه كنيم. يعني اگر مي بينيم امر به معروف و نهي از منكر تا حدودي موجب غفلت بعضي افراد قرار گرفته است ما بايد در فضاي عمومي مباني آن را مطرح كنيم و مصاديق معروف را مطرح كنيم و مردم وقتي آگاه شدند خود بخود دیگران را به خوبي دعوت مي كنند و از منكرات و از زشتي ها و از ناپسندي ها و از پليدي ها دور مي كنند.


امربه معروف و نهي از منكر بخشنامه اي نيست


درواقع روش ، خيلي مهم است. شما با هركس نمي توانيد با يك روش خاص برخورد كنيد. امربه معروف و نهي از منكر بخشنامه اي نيست. فرض بگيريد يك نفر در خانه ناراحتي دارد. وارد جامعه مي شود و حركت زشتي مي كند . چگونه مي خواهيد با اين مورد برخورد كنيد؟ ولي شناخت معروف و مصاديق امربه معروف و نهي از منكر كه عرض كردم دامنه وسيعي دارد. چه چيزهايي خوب است؟ چه چيزهايي بد است؟ با فرض اين خوبيها و بدي ها بايد اولويت ها را ببينيم . بعضي در اثر بعضي ديگر ايجاد مي شود بعنوان مثال تهمت و افترا و دروغ و اين موارد جزو منكرات است و آن موقع فرضا" اگر كم حجابي را ملاك قرار بدهيم تأثير سوء كدام بر جامعه بيشتر است و روي تأثيرگذاري هريك از اين مصاديق در جامعه بايد توجه كنيم و همين طوري نمي توانيم قضايا را ساده ببينيم.


امر به معروف را باید از خود شروع کنیم


ممكن است كسي باشد كه نه اهل دروغ باشد نه افترا ، تهمت و نه اهل ريا باشد و نه تزويري در او باشد نه مكر و حيله باشد يك فرد شايسته . طبيعي است خودش يك الگوي خوبي مي شود و وجودش مي شود يك عاملي از امر به معروف و نهي از منكر و يك نفر هم مقابل اين است كه عامل ترويج منكر مي شود.
بنابراين از ابتدا بايد خودسازي ملاك قرار گيرد. همه افراد اول بايد روي خودشان كار كنند. امر به معروف به خودمان است. خودمان اصلاح شويم و از منكرات دور شويم. وقتي از منكرات دور شديم ديگران را در واقع از منكرات دور مي كنيم. چون وقتي از ما حركت زشتي سر نزند آموزه زشتي نداريم و پاك و منزه از اين مسائل مي شويم.


مبتني بر قرآن ، آموزه هاي ائمه اطهار و آموزه هاي علما و بزرگان و هم در ارتباط با قانونمداري میتوانیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم

 

در مورد مباني هم، مباني قرآني داريم و آيات متعددي در ارتباط با موضوع امربه معروف و نهي از منكر در قرآن داريم. قبل و بعد از آن آيات هم بصورت موضوعي بايد جلو بياييم و بايد متني بررسی کنیم. ببينيم خداوند متعال در قرآن مجيد امربه معروف را چه گفته است؟ منكر چيست؟معروف چيست؟ بعد از قرآن ما آموزه هاي ائمه اطهار و سيره ائمه اطهار را داريم و روايات و احاديث و بيانات متعددي در ارتباط با امربه معروف داريم. اينها مباني كار مي شود. مي خواهيم امربه معروف و نهي از منكر كنيم در چه چارچوبي؟ هم مبتني بر قرآن مي توانيم امربه معروف كنيم و هم مبتني بر آموزه هاي ائمه اطهار وهم مبتني بر آموزه هاي علما و بزرگان و هم در ارتباط با قانونمداري . در جايي كه قوانين مثل جمهوري اسلامي قانون شرع تلقي مي شود. قانون مداري يعني عمل شرعي كردن. ما اين موارد را داريم. هم در قانون اساسي داريم. هم در آموزه هاي ائمه و قرآن. بنابراين آشنايي با اين مباني است كه ما را براي امربه معروف و نهي از منكر آماده مي كند و هرچه اين شناخت بيشتر باشد و هرچه خودمان را بهتر بسازيم بر ديگران تأثير مي گذاريم و ديگران هم از ما تبعيت مي كنند .


يك فرد تند و افراطي و بداخلاق چگونه مي خواهد امربه معروف كند؟!


يك فرد تند و افراطي و بداخلاق چگونه مي خواهد امربه معروف كند و برعكس يك شخصي كه خودش شرايط نامطلوبي دارد چگونه مي خواهد نهي از منكر كند؟ رطب خورده منع رطب كي كند؟ بنابراين روي شيوه هاي امربه معروف و نهي از منكر بحث بسيار وسيعي دارد. مسائل روان شناسي خاص خودش را تلقي مي كند ويك شاخه و دو شاخه نيست و بحث روانشناسي بسيار و زمينه هاي گسترده اي دارد. وقتي شما بخواهيد بحث امربه معروف و نهي از منكر را مديريت كنيد بايد ببينيد با شخص مقابل با چه زباني بايد صحبت كنيد؟ با چه موضعگيري ؟ با چه برخوردي كه بتواند تأثير مثبت بگذارد. اولين چيزي كه بر افراد تأثير مثبت مي گذارد شاخصه خود افراد است كه اين افراد چه وضعي دارند؟ اخلاقشان ورفتارشان چگونه است؟ گفتار و كردارشان چگونه است؟ارتباطاتشان و مردمي بودنشان چگونه است؟ همه اين موارد را در برمي گيرد


امر به معروف و نهی از منکر نفوذ کلام میخواهد


طبيعي است كه اگر آن موقع يك حرفي بيان شد آن كلام نفوذ دارد نفوذ كلام همين طوري نيست كه هركسي يك حرفي بزند ديگران به او توجه نمي كنند. به حرف كساني توجه مي كنند كه واجد ويژگيهاي بسيار برجسته و شايسته اي هستند. من در جمع دوستان عرض كردم كه ما خيلي جمعيت و افراد زيادي داريم. ولي چه مي شود كه كلام حضرت امام (ره) آنقدر نافذ مي شود كه شخص براي جان خودش ديگر ارزش قائل نيست يعني فرمايش امام را مي خواهد عملي كند تا جان خودش را حفظ كند.آنجا ترجيح مي دهد فرمايش امام را عملي كند و عليرغم دوره حكومت نظامي شاه به خيابان مي آيد و مي داند گلوله ممكن است سينه اش را هدف قرار دهد ولي وارد عرصه مي شود براي آن حرف بيش از جان خودش ارزش قائل است. بنابراين بايد ما ويژگيهاي فردي امان را آماده كنيم و خودمان آماده شويم اينها همه تأثير مي گذارد و جامعه آماده مي شود و دور از مشكلات و پليدي ها خواهد شد.

مجري برنامه : بحث پيرامون امربه معروف و نهي از منكر بسيار است و قطعا" نمي توانيم در اين زمان محدود به تمام ابعاد اين مهم بپردازيم.اشاره كرديد كه تك تك مردم وظيفه امربه معروف و نهي از منكر دارند تا جامعه سالمي داشته باشيم واين فرمايش پيرو فرمايش رهبر معظم انقلاب است كه تك تك مردم تذكر لساني بايد داشته باشند اما از آنطرف نقش دستگاههاي دولتي؟؟...
بعنوان عالي تريم مقام اجرايي استان اين سؤال را بپرسم كه در استان يزد و نهادهاي دولتي و اجرايي ما چه كارهايي انجام شده است كه امربه معروف و نهي از منكر بيش از گذشته نهادينه شود و چكارهايي بايد انجام شود.

 

تمام برنامه ها و فعاليتها و موضعگيريهای دولت تدبیر و امید روي عقل و تدبير ومعرفت است


دولت محترم تدبير و اميد عنواني كه بخود گرفته اولا" بحث تدبير است و بعد اميدآفريني است. بنابراين مباني حركت آن روي تدبير و اميد در مواجه با مردم است .
تمام برنامه ها و فعاليتها و موضعگيريها روي عقل و تدبير ومعرفت است و در ارتباط با اينكه اميد را در جامعه زياد كند. به همين دليل سعي مي كند از افراد پخته و كاردان استفاده كند و از همه مواردي كه جنبه هاي منفي دارد پرهيز مي كند .براي مثال مصادقي بخواهيم ذكر كنم. آمار نادرست را ارائه نمي دهند . حرف دروغ نمي زنند. با مردم صادقانه برخورد مي كنند. انتقاد را به جان مي خرند. از كسي كه عيبش را مي گويد ناراحت نمي شود بلكه شكرگزار است. عيب پوشي را در كار خودش درست نمي داند.عيب ديگران را مي پوشاند ولي عيب خودش را نمي خواهد كه پوشيده شود تا اين عيب بزرگتر نشود. مي خواهد كوچك ترين عيب كه در كار پيش مي آيد رفع كند و با مردم روراست است . دنبال منافع باندي و گروهي نيست. اصل را نيازها و ضرورتهاي اجتماعي مي داند و هم نيازهاي مردم و هم ضرورتهاي اجتماعي . در همين زمينه ها هم اگر دولت صادقانه عمل كند بزرگترين امر به معروف و نهي از منكر را كرده است.

 

با سركوب كردن و با زور و با قدرت نمي توان درون كسي را تغير داد

 

معمولا" اگر مردم نسبت به حاكمان و متوليان امورشان خوشبين باشند و اعتماد داشته باشند به اين معني است كه امربه معروف و نهي از منكر جاري است. اشكالي در كارها نيست. دولت كار خودش را درست انجام مي دهد با زشتي ها برخورد مي كند براي اينكه زشتي ها را از بين ببرد نه اينكه افراد را سركوب كند. با سركوب كردن و با زور و با قدرت نمي توان درون كسي را تغير داد ممكن است ظاهر تغير كند ولي همه چيز به درون بر مي گردد. نيت ها بايد خير شود تا عمل خير بدنبال داشته باشد. مگر از اين موارد كم داريم که کسی خود را در چهره یک آدم بسيار مؤمن ظاهر كند و فاسدترين آدم باشد؟. برعكس ممكن است بنظر شما فكر كنيد كه اين شخص بسيار آدم لاابالي است ولي نماز شب او ترك نشود. با خدا قرابت بسيار زيادي داشته باشد. دل او در گرو حضرت حق باشد. در زندگي دروغ نگويد . كلك به كسي نزند و حقه بازي نداشته باشد و ظاهر او اين را نشان ندهد. آنچه ملاك است درون انسانهاست. بنابراين دولت وقتي از درون اين تغيير و تحول را دنبال مي كند كه با فساد مبارزه كند. مبارزه با فساد يعني امربه معروف و نهي از منكر. با كم كاري ها مبارزه كند . با بي توجهي به خدماتي كه بايد به مردم عرضه كند مبارزه كند. بي توجه نيست.در بيانش مطالب زشت و كريه منعكس نشود. اين امربه معروف و نهي از منكر است.

 

مسئولی که نماینده مردم ما در جوامع بین المللی است نباید با حرف زشت مردم را تحقیر کند

 

وقتي مسئولي که در نظام منتخب مردم است و افكار مردم و حيثيت مردم و شرافت مردم را در مجامع عمومي و بين المللي نمايندگي مي كند وقتي چهارحرف زشت و زننده بر زبانش جاري شود يعني ملت ما را آنجا ضايع كرده است در صورتي كه وقتي با ادب و متانت و با فرهنگ، وزين صحبت كند و حرفهاي منطقي بزند و مستدل حرف بزند اين معني اش اين است كه دارد امربه معروف و نهي از منكر مي كند نه تنها در جامعه خودش بلكه در جوامع بين الملل و اين تأثيرگذاريهاست كه بسيار مي تواند در بحث امربه معروف و نهي از منكر مؤثر باشد

 

در هر چيز افراط گري باشد عقلانيت نيست


برعكس مي تواند دامنه منكرات را گسترده كند و اين بحث افراط و تفريط از اينجا ناشي مي شود و در هر چيز افراط گري باشد عقلانيت نيست. احساسات و عواطف عمدتا" حرف اول را مي زند. ولي جايي كه اعتدال و طمأنينه و وزانت و متانت باشد عقلانيت و تدبير حاكم است . فكر در آنجا حاكم است و آن چيزي كه منعكس مي شود دور از استدلال و منطق علمی و دور از ادب و اخلاق نيست و به اين دليل دولت تدبير و اميد در ارتباط با بحث امربه معروف و نهي از منكر خود الگويي براي جامعه است با بازتاب هايي كه از اين مسائل در جامعه دارد.
از جنابعالی و از همه همكاران محترم صداوسيماي جمهوري اسلامي يزد صميمانه سپاسگزارم.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا