استاندار یزد گفت: ملاک ما برای انتخاب مدیران، تجربه،  تخصص ، توانمندی ، وجهه خوب ،ریسک پذیری، دلسوزی و خیلی از معیارهای مثبت دیگر است و باید اعلام کنم که از انتخاب مدیرانمان در استان راضی هستم ولی نمی گویم که مدیران انتصابی صد در صد شایستگی ها را دارند چرا که هیچکس مطلق نیست  و افراد مذکور خیرالموجودین بودند و دست کم از مدیران قبل از خود توانمندتر هستند و تا کنون نیز گزارشی که موید ناتوانی آنها باشد دریافت نشده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" در سومین نشست نمایندگان احزاب و تشکلهای سیاسی استان که عصر دوشنبه 5 آبانماه در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری برگزار شد، این نشست را بسیار ارزشمند و مفید دانست و آنرا موجب بیان بحثها و نقطه نظرات و همفکری و بیان توقعات و انتظارات ذکر کرد و گفت: در این جلسات با نقطه نظراتی که مطرح می شود به مرحله اعتدال نزدیک می شویم و این از محاسن جلسات اینچنینی است.
استاندار یزد با بیان تفاوت این نشست با دو نشست قبل خاطر نشان نمود: در این جلسه همه با دلیل، منطق و متانت صحبت کردند و بیان مطالب از سر احساسات کمتر به چشم آمد و این نشان از عقلانیت بیشتر است بدین معنی که هرچه احساسات کمتر مشاهده شود عقلانیت در مسائل بیشتر مطرح خواهد شد.
وی سپس با اشاره به مطالب عنوان شده از سوی یکی از حاضرین ، نسبت به رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی در سطح شهر تاکید کرد و با طرح این سوال که "چرا نباید به انجام یک کار درست عادت کنیم؟" اعمال جریمه از سوی پلیس را به منظور مقابله با برخی ناهنجاریها در امر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و پیشگیری کننده از عادت شدن برخی تخلفات در ذهن افراد دانست.
میرمحمدی در ادامه با بیان این نکته که" ما اجازه نداریم برای عزاداری ایام محرم حقوق دیگران را نادیده بگیریم" به بخشنامه نیروی انتظامی در ارتباط با هیئتهای عزاداری اشاره نمود که در آن هیئتها موظف به رعایت برخی مسائل در راستای حفظ حقوق مردم شده اند" و خاطر نشان نمود: در جلسه ای که با دست اندرکاران هیئات مذهبی در یزد داشتیم، ضمن اینکه از ایشان درخواست نمودیم تا در حفظ نظم در عزاداری ها و رعایت حقوق افراد کوشا باشند، تقاضا کردیم تا جنبه های خرافی را در عزاداری ها دخالت نداده و زمینه های روشنگری ، عقلانیت و بالندگی و آنچه ما را به فلسفه قیام حسینی و حماسه عاشورا نزدیک می کند را ترویج کنند و در اشعار و گفتارشان این موارد را رعایت نمایند، ضمن اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که برخی سنتهای غلط را به فوریت نمی توان از بین برد.
عالی ترین مقام اجرایی استان آنگاه در ارتباط با پرسش یکی از حاضرین در خصوص وضعیت رسیدگی به امور اتباع بیگانه در استان گفت: با همکاری معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و اداره کل اتباع و مهاجرین استانداری، طرحی تهیه شد و در شورای تامین استان نیز کامل گردید و اکنون به وزارت کشور ارسال شده و وزیر کشور نیز خواستار طرح آن در جلسات امنیتی وزارت کشور شده و معاونت امنیتی انتظامی وزیر کشور نیز دستور تامین اعتبار اجرای طرح را داده تا ستاد اجرایی طرح مشخص شود و از طریق تعداد مؤثری از کمیته های پایش محلی که با مشارکت مردم شکل خواهد گرفت ، وضعیت اتباع سامان گیرد.
وی سپس در خصوص تسریع در صدور مجوز آغاز به کار تشکلها و احزاب سیاسی در استان، از معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خواست تا روند صدور مجوز را با پیگیری های خود، تسریع بخشد و آنگاه در خصوص طرح ارائه شده در مجلس شورای اسلامی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر گفت: دولت با طرحی که در مجلس ارائه شده مخالف است چرا که این طرح را پاسخگوی ابعاد مختلف کار نمی بیند و نگران است که اجرای آن مشکلاتی را برای مردم در پی داشته باشد و نظر اینجانب نیز در گفتگوی تلویزیونی دوشنبه با شبکه تابان در این خصوص منعکس شد.
استاندار یزد سپس در خصوص نظرات ارائه شده افراد در زیرمجموعه استانداری یزد و در قالب ادارات، سازمانها و نهادهای استان گفت: فضای بسته و تک صدایی را در زیر مجموعه دولت در استان نامناسب می دانیم و همه افراد باید نظر خود را آزادانه بیان کنند چرا که اختلاف نظرها را مایه پیشرفت می دانیم و اگر نظرات افراد همسان باشد، تکثرگرایی را که مایه رشد و توسعه است نخواهیم داشت منتهی این نظرات باید معقول، در چارجوب مشخص و با استدلال مطرح شود و آنگاه است که در مسیر تحلیل ها و نقدها، نظرات مختلف به نقاط اشتراک نزدیک شده و از اختلاف نظرها کاسته می شود.
میرمحمدی خاطر نشان کرد: نباید فرهنگ عمومی جامعه را نادیده بگیریم چرا که همان مردمی که ممکن است در جایی اعتراضی نیز داشته باشند، دوباره به میدان می آیند و مشارکت خود را در پیشبرد کشور به نمایش می گذارند.
وی با اشاره به صحبتهای صورت گرفته در خصوص یکی از روزنامه های سراسری از سوی یکی از حاضرین و اعتراض به تندروی ها و مطالب نادرست منتشره در این روزنامه گفت: "حضرت علی (ع) در نهج البلاغه حکمت 70 می فرماید " و لاتری الجاهل الا مفرط او مفرطا " جاهل را نمی بینی مگر اینکه اهل افراط یا تفریط باشد."
استاندار یزد آنگاه افزود: افراط و تفریط به این دلیل این قدر مذمت می شود و ما باید راه درست را همواره انتخاب کنبم و هرچه از جهل و نادانی دور شویم موفق تر خواهیم بود و هرچه در جهل و نادانی بمانیم این مسائل غلیظ تر و شدیدتر خواهد شد و می بینیم که معجزه حضرت رسول(ص) همین است که در دوران جاهلیت مردم را در مکتب اسلام آورد و آنها را با ایده اسلامی رشد داد و جامعه اسلامی را شکل بخشید و مدینه النبی را پایگاه حکومت اسلامی قرار داد و مدنیت را ترویج نمود و این به دلیل فاصله گرفتن از جهل و حرکت به سمت آگاهی و دانایی بود.
میرمحمدی با بیان این موضوع که" اختلاف همواره در جامعه وجود دارد" گفت: حتی در تفاسیر قرآن کریم نیز، تفاوت دیده می شود منتهی تفاوت برداشتها نباید منجر به فاصله و اختلاف شود بلکه باید منتهی به هم اندیشی گردد و همواره باید به این نکته توجه کنیم که نباید از فرد مخالف فاصله بگیریم بلکه باید با هم اندیشی و گفتگو به نقطه مشترک با او دست یابیم و بدانیم که فاصله، بزرگترین آفت و مشکل در برقراری روابط اجتماعی است.
عالی ترین مقام اجرایی استان در پاسخ به موضوع مطروحه از سوی یکی دیگر از فعالین سیاسی اجتماعی استان پیرامون رابطه ملت – دولت و دیوار بی اعتمادی بین طرفین گفت: متاسفانه این دیوار بی اعتمادی مدتها طول کشید تا ساخته شد و یکباره از بین نخواهد رفت، بلکه اکنون از ارتفاع این دیوار کاسته شده و این نشان از توفیق و هوشیاری همگان دارد و ما امیدواریم به کلی برداشته شود.
وی در خصوص جایگاه تشکلهای مردم نهاد در دولت و استان تاکید کرد: یکی از سیاستهای های محوری دولت تدبیر و امید گسترش تشکلهای مردم نهاد و تسهیل مسیر حرکت و پویایی آنهاست.
میرمحمدی آنگاه به طرح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای برخورد با پدیده زشت اخذ زیرمیزی از بیماران توسط برخی پزشکان اشاره نمود و خاطر نشان ساخت: وزارت بهداشت و درمان طرحی را برای برخورد با اخذ زیرمیزی تهیه کرده تا با موارد اینچنینی شدیداً برخورد شود و متخلفین مجازات گردند.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به مطالب مطروحه از سوی یکی از حاضرین گفت: اولین شاخص و الگوی ما در زندگی قرآن کریم و کلام الله مجید است و بعد از آن سیره ائمه اطهار و احادیث و روایات این بزرگواران و سپس آموزه های بزرگان و علما از جمله مقام معظم رهبری است و در جامعه نیز گاه یک شهید، یک عالم، یک دوست ممتاز و یک ورزشکار نمونه و بااخلاق، الگوی افراد می شود و بنابراین از این منظر نیز، الگوها جنبه های مختلفی دارند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص "چگونگی وضعیت اقتصادی کشور با توجه به قول ریاست جمهوری جهت بهبود آن در صد وزه ابتدایی کار دولت تدبیر و امید" گفت: علیرغم کارهای مثبت زیادی که توسط دولت تدبیر و امید در همان صد روز ابتدایی صورت گرفت، اما طبیعی است که یک خانه مخروبه را به زودی نمی توان بازسازی کرد و همواره بازسازی مشکل تر از ساخت و ساز جدید است و در حالیکه مبانی اقتصاد متزلزل شده، باید با صرف وقت و تدبیر این معضلات حل و فصل شود.
میرمحمدی ادامه داد: تنها در مورد روابط خارجی و مشکلاتی که در سر راه عادی سازی آن وجود دارد چه وقت و انرژی که صرف نمی شود و باید دید که چه کسی بانی این تحریم ها بوده و قطعنامه ها را کاغذپاره دانسته است؟ بدیهی است که باید اصل و ریشه مشکلات را بررسی کنیم تا از تکرار آن جلوگیری نماییم.
استاندار افزود: این شعار دولت است که هم سانتریفیوژها باید بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور و مقام معظم رهبری نیز از مذاکرات حمایت می کنند و مذاکره کنندگان را فرزندان انقلاب می دانند و با زیباترین عناوین از ایشان یاد می کنند .
وی ادامه داد: باید در مواجهه با این مسائل، مستدل تر وارد میدان شد و تمام درخواست من از دوستان این است که مسائلی را که در نقد دولت مطرح می کنند، مستدل ، منطقی و علمی باشد .
عالی ترین مقام اجرایی استان در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص رعایت شایسته سالاری در دولت تدبیر و امید در امر انتصابها گفت: ما شایسته سالاری را قبول داریم ولی معیارهایی که برای انتخاب موجود است، متعدد و ارزشمند است منتهی در عمل، برای پاسداشت این معیارها و انتخاب افراد، به خیر الموجودین می رسیم.
وی ادامه داد: ممکن است افراد از چندین شاخصه مد نظر برای انتخابشان، یک یا دو مورد و یا بیشتر را نداشته باشند اما کسی که بالاترین میزان شاخصه ها را دارد، خیرالموجودین است و ما او را برای تصدی سمت انتخاب می کنیم و ضریب شایستگی نیز اینگونه نیست که ثابت باشد و شایستگی افراد نیز قابل اندازه گیری با یک شاخص خاص نیست بلکه بحث مدیریت با یکسری ملاکهایی سنجیده می شود که میدان عمل مدیران را تشکیل می دهد و از جمله این ملاکها، تدبیر، خلاقیت، ریسک پذیری، شجاعت، تعهد، دلسوزی و زایش فکری است .
استاندار یزد خاطر نشان ساخت: برای همین است که وقتی کسی در برخورد با تنگناها و مشکلات درست عمل می کند ، آنگاه مدیریت او را خوب توصیف میکنند ، گرچه ممکن است تخصص مدیریتی به معنای داشتن مدرک تحصیلی مدیریت را هم نداشته باشد .
میرمحمدی افزود: ملاک ما برای انتخاب مدیران، تجربه، تخصص ، توانمندی ، وجهه خوب ،ریسک پذیری، دلسوزی و خیلی از معیارهای مثبت دیگر است و باید اعلام کنم که از انتخاب مدیرانمان در استان راضی هستم ولی نمی گویم که مدیران انتصابی صد در صد شایستگی ها را دارند چرا که هیچکس مطلق نیست و افراد مذکور خیرالموجودین بودند و دست کم از مدیران قبل از خود توانمندتر هستند و تا کنون نیز گزارشی که موید ناتوانی آنها باشد دریافت نشده است.
وی در پایان با بیان این نکته که " احزاب را منابع فکری ، تجربی و کانون متمرکز فکر در جوامع می دانم "،خواستار بازدهی بیشتر احزاب در جامعه در زمینه های علمی ، فکری ، سیاسی و اجتماعی شد و خطاب به نمایندگان احزاب و تشکلهای سیاسی حاضر در نشست گفت: امیدوارم با هم اندیشی و حضور مؤثرتان بتوانید میزان شفافیت را در جامعه افزایش دهید و مسائل ابهام آمیز را هرچه کمتر مطرح نمایید که این امر به نفع مردم است چرا که مردم از مباحث موهوم و مبهم دل خوشی ندارند و لازم است که با مردم شفاف بود و قطعاً احزاب و تشکلهای سیاسی اجتماعی نیز در این مسیر گام بر خواهند داشت.











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا