نشست هم اندیشی مدیران کل امور اقتصادی و دارایی منطقه 5 کشور با حضور مقامات استانی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به میزبانی اداره کل استان یزد در محل تالار مجتمع باقرالعلوم (ع) یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، استاندار یزد در مراسم افتتاحیه این نشست دوروزه با اشاره به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، اقتصاد تک محصولی و وابسته به منابع نفتی را از چالش های فراروی اقتصاد کشور برشمرد و گفت:  دست اندرکاران امور اقتصادی و اقتصاد دانان باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

" سید محمد میر محمدی " توسعه متوازن کشور را از سیاست های دولت تدبیر و امید برشمرد و بر خلق ثروت، ثروت آفرینی و فقر زدایی تاکیدکرد و گفت: باید راهکارهای خلق ثروت را شناسایی کنیم و وقتی این کار عملیاتی شد فقر از بین خواهد رفت.

وی نقش مهم شکوفایی ظرفیت های اقتصادی و افزایش بهره وری را در خلق ثروت یادآور شد و گفت: بهره مندی از سرمایه های خرد باید مورد توجه قرار گیرد و باید نهادهای مالی و بازار سرمایه طوری گسترش یابند که این سرمایه ها در چرخه اقتصاد و تولید قرار گیرد و در جهت ثروت آفرینی به کار گرفته شود تا چرخ های اقتصادی کشور روانتر شود.

وی با بیان اینکه در برخی موارد انتشار اوراق مشارکت می تواند بخشی از مشکلات تولید را حل کند به طرح های نیمه تمام تولیدی در کشور اشاره و از آن به عنوان سرمایه های راکد یاد کرد و گفت: سرمایه، زمانی بازدهی دارد که به طور مستمر در گردش اقتصادی قرار گیرد .

وی نقش مهم وزارت اقتصاد و دارایی را در بهبود شرایط تولیدی و اشتغال یادآور شد و تصریح کرد: باید از واحدهای تولیدی حمایت و پشتیبانی و از اتخاذ شیوه هایی که مشکل را حل نمی کند پرهیز شود.

وی با بیان اینکه برخی شیوه ها با سیاست خصوصی سازی مغایریت دارد خاطر نشان کرد: باید سرمایه های خارجی را جذب و سرمایه های راکد را به سمت تولید هدایت کنیم، سفته بازی و دلال بازی را کاهش دهیم و رونق اقتصادی را در تولید ببینیم.

استاندار یزد گفت: اگر رونق اقتصادی شکل گیرد تورم نیز کاهش می یابد و کشور از رکود خارج می شود و امیدواریم با تلاش و همت دست اندکاران اقتصاد کشور  به توسعه پایدار دست یابیم.

مشاور وزیر  و مدیر کل امور استان های وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این مراسم با اشاره به منابع مالی سرگردان در جامعه و در دست مردم گفت: این  منابع که بیشتر از درآمد نفتی نیز می باشد سرمایه بزرگی است که باید به بخش تولید هدایت و در راستای رونق اقتصادی به کار گرفته شود.

دکتر " سید جواد هاشمی " افزود: امکانات و سرمایه های در اختیار مردم، چندین برابر بودجه عمومی دولت است و باید این سرمایه ها در چرخه تولید، سرمایه گذاری و اشتغال قرار گیرد.

وی همچنین بر افزایش درآمدهای مالیاتی و افزایش سهم مالیات در بودجه کشور تاکید کرد و گفت: در برخی کشورها، سهم مالیات در بودجه کشور در حد بالا و درآمدهای آنها متکی بر مالیات است.

دکتر هاشمی با اشاره به نقش موثر صنعت گردشگری در افزایش درآمدهای کشورگفت: حجم پولی که توسط گردشگران در دنیا در گردش است چیزی در حدود 5/2 برابر درآمد حاصل از تولید نفت کشورهای عضو اپک می باشد و سهم کشور ما در این زمینه بسیار ناچیز است.

وی ، نقش بورس را در رونق اقتصادی مهم  توصیف کرد و رشد شاخص های بورس در برخی کشورها را یادآور شد و گفت: که در برخی کشورها به ازای هر دو نفر، یک نفر سهام دار بورس هستند؛ در حالیکه در کشور ما این رقم بسیار ناچیز است.

مدیر کل امور استان های وزارت امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی هر طرح کلان اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد و  بار مثبت و منفی آن مد نظر قرار گیرد.

وی تدوین سند راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی را یادآور شد و با بیان اینکه در  این سند اولویت های این وزارتخانه و سازمان های زیر مجموعه مشخص شده از مدیران کل اقتصاد و دارایی استان های کشور خواست در راستای اجرایی کردن این سند تلاش کنند.

وی همچنین خواستار شناسایی دقیق پتانسیل های اقتصادی استان ها و شکوفایی آن شد و تصرح کرد: همچنین باید موانع و چالش های فراروی سرمایه گذاری در استان ها برداشته شود و آنها  سهم خود را در رشد و توسعه اقتصادی مشخص کنند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد هم با تسلیت فرا رسیدن ایام محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: برگزاری نشست های هم اندیشی منطقه ای مدیران کل اقتصاد و دارایی مورد توجه وزارتخانه و از کارآیی و عملکرد خوبی برخوردار است.

" علی نمازی " افزود: در این راستا، استان های کشور به شش منطقه تقسیم بندی شده اند و استان های یزد، کرمان، فارس، سیستان و بلوجستان و هرمزگان در قالب منطقه 5 فعالیت می کنند.

وی با قدردانی از حضور شرکت کنندگان در نشست مدیران کل اقتصاد و دارایی منطقه 5 کشور افزود: در این نشست در خصوص وضعیت اقتصادی استان ها از منظر شاخص های اقتصادی در کشور، موضوعات جاری حوزه معاونت نظارت مالی و تشکیل دبیرخانه دائمی توسط دبیران مناطق شش گانه در تهران و پیشنهادات و پویایی آن بحث و تبادل نظر شد.

مدیر کل امور اقتصادی استان یزد، سند راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی را نقشه راه این وزارتخانه خواند و گفت: از مباحث اصلی نشست، تشریح سیاست ها این وزارتخانه و محورهای سند راهبردی،  اجرایی نمودن و نقش استان ها در پیشبرد آن است.

نمازی اظهار امیدواری کرد با همفکری و همکاری مدیران و صاحب نظران بتوانیم به اهداف ترسیم شده در برنامه های نشست و اجرای سیاست های کلان اقتصادی دست یابیم.

دبیر اجرایی نشست مدیران کل اقتصاد و دارایی منطقه 5 کشور نیز با قدردانی از میزبانی اداره کل امور اقتصادی استان یزد در برگزاری این نشست، پتانسیل های سرمایه گذاری خارجی در کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: باید زمینه سرمایه گذاری خارجی در کشور فراهم شود.

" محمد حسین مبشری" با اشاره به تحریم های ظالمانه ابرقدرت ها علیه ایران گفت: ما در اوج صلابت و قدرت در مقابل این تحریم ها مقاومت کردیم و اگر این تحریم ها بر کشوری دیگر وارد می شد این توان را نداشت.

وی سیاست های خوب اقتصادی دولت تدبیر و امید را یادآور شد و گفت: با روی کار آمدن دولت آقای روحانی  تورم متوقف شد و شاخص های اقتصادی رشد کرد.

وی پتانسیل های اقتصادی استان یزد را خوب توصیف کرد و گفت: ظرفیت های اقتصادی یزد بالاست و این استان در بسیاری از شاخص های اقتصادی رتبه خوبی در کشور دارد.

در نشست یاد شده، که روز های ششم و هفتم آبانماه  به میزبانی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد برگزار شد؛ مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد به همراه معاونان نظارت مالی و اقتصادی حضور داشتند.

برگزاری نشست های تخصصی، بازدید از واحدهای صنعتی و جاذبه های تاریخی و گردشگری از برنامه های جانبی این نشست بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا