کارگاه  آموزشی بین المللی قنات و معماری با هدف بررسی نقش قنات در پیکربندی شهر یزد، وضعیت کنونی قنوات در برابر توسعه‌ی شهری، راهکارهای حفظ قنوات در زمینه‌ی مدرن و بررسی ارزش‌های معماری و هنری قنوات در مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی با همکاری مدرسه‌ی عالی معماری فرانسه، مدرسه ملی تحصیلات عالی معماری منظر و طبیعت فرانسه و دانشکده‌ی هنر و معماری یزد برگزار می‌شود.

حسين غفوري  سرپرست مركز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي و برگزار كننده اين كارگاه آموزشي بيان نمود: به دنبال کارگاه آموزشی هیدروسیتی که در مورد قنوات شهر تهران در سال 2012 برگزار شد، مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی با جذب همکاری‌های بین المللی بیشتر، در صدد برگزاری این کارگاه در شهر یزد برآمد.

وي افزود: این کارگاه فرصتی است برای مطالعه‌ی پیوند نظام‌مند قنات با یکی از کهن‌ترین شهرهای کویری جهان، جایی که کمبود آب نه تنها محدودیتی برای آفرینش‌های هنری و معماری نبوده، بلکه زمینه‌ی ظهور معماری زیبا و با شکوهی را فراهم آورده که سازگاری با طبیعت پیرامون را نیز تضمین ‌کرده است.

سرپرست مركز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي يادآور شد: از گذشته‌ی یزد درسهايي را می‌توان فرا گرفت، از بافت هماهنگ با محيط پيرامون، و استفاده از آنها در حل مشکلات مدرن این شهر.

حسين غفوري ادامه داد: در این کارگاه به بررسی این موضوع پرداخته می شود که چگونه سیستم قنات به عنوان زیرساخت باستانی تأمین آب می‌تواند شهر و معماری را در ابعاد گوناگون بازآفرینی کند. گفتنی است: شهر یزد و قنات از دیرباز به یکدیگر پیوند خورده اند و از گذشته های دور قناتها شریانهای حیاتی این شهر را تشکیل داده و آب مورد نیاز فعالیتهای مختلف را تأمین می نموده اند.

غفوری از برگزاري بخش‌های گوناگونی در کارگاه خبرداد و ابراز داشت:  برگزاري کلاس‌های توجیهی، بازدیدهای میدانی، کار در آتلیه و جلسات جمع بندی از جمله بخش هاي كارگاه مي باشد.

شايان ذكراست اين كارگاه آموزشي از تاریخ 17 آبان آغاز و تا 26 آبان ادامه می یابد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا