برای اولین بار پرفورمنس "... نماند قرار" با هدف حمایت از کودکان مظلوم غزه عصر امروز هفتم آبان در حوزه هنری یزد اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: پرفورمنس "...نماند قرار" به یاد کودکان جان باخته جنگ 52 روزه غزه، توسط حامد مهریزی زاده، ستار وزیری و پدرام زارع عصر چهارشنبه (هفتم آبان ماه) با حضور جمعی از هنرمندان پیشکسوت، اهالی تئاتر، فیلمسازان، شاعران، هنرمندان تجسمی و علاقه مندان در حوزه هنری یزد اجرا شد.
این اثر مفهومی در سه فضای در هم تنیده و در سه زمان موازی با حضور مخاطبان به اجرا در آمد. در این برنامه تماشاگران با گزینش هر کدام از لحظه های اجرا، نقشی مؤثر و تعیین کنننده در پیشبرد آن ایفا کردند.
تماشاگران با ورود به محل اجرا پیام ها، ایده ها و ذهنیت های خود را در رابطه با مفهوم حقیقی "نماند قرار" به اجرا گر منتقل می کردند و او جملات را بر کاغذهای روی دیوار می نگاشت.
در این اتفاق، به یاد آوارها و ویرانی های جنگ غزه نمونه ای از حقیقت خرابی بر گوشه ای از دیوار نقش بسته و سوزنی از جنس "طلا" به نشانه کودکی از دست رفته در آن جا گرفته بود.
همچنین در بخش دیگر این پرفورمنس موقعیتی به عنوان باریکه سرزمینی طراحی شده بود که اجراگر به نشانه هجوم موشک ها و بمب هایی که بر سر ساکنانش باریده، آغوشش را به روی سوزن هایی که به سویش می آمد گشوده بود تا سرسوزنی از دردها و رنج های بازماندگان را زنده کند.
این دو فضا با مشارکت مخاطبان بوسیله بادکنک های سفیدی که خردسالان از دست رفته این جنگ را بازنمایی می کرد به هم مرتبط می ساخت و مخاطبان خود بخشی از اجرای این اثر بودند.
در ادامه با حضور کودکان و شرکت کنندگان با آرزوی تحقق صلح جهانی، بادکنک های سفیدی به نشانه هم حسی با همه کودکان مظلوم و بی گناه سراسر جهان در فضا رها شد.
حضور کودکان به همراه والدینشان در این پرفورمنس شور و شوقی به اجرای اثر بخشیده بود.
گفتنی است: پرفورمنس یا (هنر اجرا)، گونه‌ای از هنرهای اجرایی طراحی شده یا تصادفی است که با بهره‌گیری از هنرهای نمایشی و تجسمی، در مکان و زمان مشخصی به صورت گروهی یا به شکل انفرادی اجرا می‌شود.









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا