استاندار يزد گفت: امیدوارم که بعضی از تنگ نظری ها در ارتباط با حوزه بانوان رفته رفته برطرف شود و جامعه زنان کشور بتوانند با وجود این همه استعداد و ظرفیتهای که وجود دارد در دنیا سرآمد باشند و همچنین امیدوارم شما بانوان این جمع در زمینه هنر ، ورزش، تولید علم ، نقاشی ، فرهنگ ، مسائل اجتماعی و روان شناسی ، مسائل پزشکی و حتی در موارد نظامی نقش موثری ایفا نمایید و بتوانید با این تفکر قوی که دارید با جامعه زنان استان یک ارتباط سازنده برقرار کنید و مطمئن باشید ما هم در همه ی موارد بنابر وظیفه ای که برعهده ما گذاشته اند از هیچگونه فعالیتی کوتاهی نخواهیم داشت و همه ی تلاشمان این است که بتوانیم وظیفه خود را به خوبی در قبال اين قشر تاثير گذار انجام دهیم .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد " سید محمد میر محمدی " روز چهارشنبه 7 آبان ماه در اولین نشست هم اندیشی بانوان برگزیده استان که در سالن مدیریت بحران استانداری برگزارشد ، خطاب به بانوان حاضر در جلسه گفت: تمام مسائلی که در رابطه با مسائل اداری می باشد باید با مدیران ذیربط آن در میان گذاشته شود.
استاندار اظهار داشت: در این جلسه که با هدف هم اندیشی بانوان تشکیل شده است باید مسائل عمومی مطرح گردد.
وی افزود: خوشبختانه با توجه با مسائلی که ارائه شد متوجه شدیم که استان یزد دارای ظرفیتهای بسیار بزرگی در مجموعه بانوان می باشد .
میر محمدی با اشاره به این نکته که 623 تعاونی بانوان و همچنین تعداد زیادی انجمن و نهادهای مردم نهاد در قشر بانوان در سطح استان وجود دارد گفت: این ظرفیتها نشان دهنده این است که شبکه گسترده ای است و نباید هیچ چیز در این شبکه صورت منفی پیدا کند . چون وقتی ما این گسترش را می بینیم همچون تار و پود قالی برای جلوه گری نقش ها باید هریک نقش و جايگاه خودرا داشته باشد .
وی در ادامه گفت: در رابطه با این ظرفیتها باید برنامه ریزی داشته باشیم و از آنها استفاده مطلوب كنيم و آنچه برای ما مهم است آثاری است که از نهادها خواهیم داشت .
عالی ترین مقام اجرایی استان اظهار داشت: حضور تشکل های مختلف در جمع بانوان حاضر نشان دهنده این است که از همه اقشار در این هم اندیشی نمایندگانی حضور دارند، که این امر جامعیت بسیار خوبی را برای ما ترسیم می کند.
استاندار در ادامه خاطر نشان کرد: این جلسات ما را از نگاه فردی دور و ما را به نگاه جمهی مجهز می کند. و این جلسات سبب شده است که ما ظرفیتهایی را که داریم بهتر بشناسیم و بهتر از این ظرفیتها استفاده نماییم .

وی افزود: در ارتباط با بانوان نگاههای متعددی اعم از فردی و گروهی در جامعه وجود دارد . یک نفر نگاه سنتی به زن دارد یک نفر نگاه مدرنیته ، یکی نگاه منطقه ای به زن دارد یکی نگاه ملی و یکی نگاه جهانی ، که هیچ کدام از این نگاه ها شبیه هم نیستند. بنابراین شما باید نگاه ههای مختلف را باهم جمع کنید تا از مجموع این نگاه ها نگاه صحیح تری بدست آورید که ابعاد مختلف حقوق زن را در برداشته باشد و بعد باید با حقوقی که در اسلام برای زن قائل است مقایسه شود و همه ی این حقوق از نظر اسلام برای زن وجود دارد.
میر محمدی خاطر نشان کرد: در بحث حقوق انسانی که در قرآن ملاحظه می شود تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست . هر جایی از قرآن سخن از مومنون آمده به دنبال آن مومنات هم آورده شده است و به این معناست که خطاب قرآن عام است و در همه جا زن و مرد را با هم می آورد و تکلیف را جدا نکرده است.
وی ادامه داد: این تفاوتهایی که در شرایط اجتماعی حاکم شده یا به خودمان حاکم می کنیم ، مقداری از آن به خود بانوان بر می گردد و این فراز و نشیب هایی است که در طول تاریخ در رابطه با توجه به زن وجود داشته و برداشت ها و نگاههای متفاوتی وجود دارد.
عالي ترين مقام اجرايي استان گفت: یک نگاه است که زن باید در جامعه حضور داشته باشد و نگاه دیگر این است که زن نباید در جامعه باشد بلکه باید در خانواده باشد و به تربیت فرزند بپردازد . همه ی این نگاه ها وجود دارد و از سوی افراد کافر و غیر مسلمان هم مطرح نمی شود بلکه از سوی افراد مسلمان مطرح می شود. بنابراین خودتان باید سعی کنید نقش بیشتري در جامعه ایفا نمایید .
استاندار اظهار داشت: اگر شما بانوان موقعیت الان را با گذشته مقایسه کنید خواهید دید که خانم ها در هر زمینه ای به میدان آمدند و میدان دار هم شده اند و این درست نیست که گفته شود عرصه را برایتان باز نکرده اند بلكه عرصه برای همه باز است و این شما هستید که باید نقش ایفا کنید .
وی اشاره نمود: تنها مردان تامین کننده نیازهای فکری ، کاری ، علمی و پژوهشی جامعه نیستند ، بلکه خیلی از بانوان ما در کارشان موفق تر از آقایان بوده اند بنابراین تفاوتی وجود ندارد . منتهی سنتهایی حاکم بوده که محدودیت هایی را برای بانوان قائل شده و میدان حضور را تا حدودی برای ایشان محدود کرده است که خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی با آرمانهایی که امام مطرح کردند این محدوديت ها بر طرف شد و فرو ریخت و زنها در انقلاب پیشتاز شدند و توانستند نقش های بارزی را ایفا نمایند.
میر محمدی گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که همه بانوان می خواهند تا به آنها نقش داده شود درصورتی که همه باید خودشان نقش خود را ايفائ كنند و این انتظار مانعی است كه برای خانم ها محدودیت ایجاد کرده است. بنابراین این انتظار را نداشته باشید که مدام به شما نقش بدهند بلکه خودتان نقش خود را ارائه دهید و در جای خود قرار گیرید. کسانی که در حال حاضر مدیر شده اند کسی به آنها نقشی نداده است بلکه اینها توانمندیها و شایستگی های خودشان را نشان داده و نقش خود را ايفائ كرده اند.
وی در ادامه گفت: در ارتباط با بحثهایی که در خصوص ادارات شد، تقسیم کار برای همین ایجاد شده است بنابراین اگر همه ی واحدها خواسته باشند در ارتباط با استاندار مسائل را حل کنند پس نقش و جایگاه مدیران ما چه می شود و بدانيم كه هر سازماني مدیر مربوط به خود را دارد . بنابراین اینکه ما مدیریت و سیستم را نا دیده بگیریم یکی از مشکلات است چرا كه هر سیستمی باید کار خود را انجام دهد و اگر این برنامه ها را داشته باشیم مشکلاتمان حل خواهد شد . و باید راهها را درست برویم.
عالی ترین مقام اجرایی استان بیان نمود: اعتقاد من در این است که نقش خانم ها در همه امور اجتماعی از آقایان بیشتر و تاثیر گذارتر است و اگر جامعه با نوان ما متحول شود و زنان ما متدین و با فرهنگ باشند مشکل دیگري نخواهيم داشت چرا كه فرزند در دامن مادر تربیت می شود ، بنابراین اگر جامعه زنان ما با فرهنگ غنی رشد نمایند ما مشکلی نخواهیم داشت .
وی ادامه داد: یکسری دیدگاههایی مطرح است که عمدتا به تقابل بر می گردد. ما اعتقاد داریم در تقابل چیزی حاصل نمی شود همه باید با هم تعامل داشته باشند و همفکری و همکاری صورت گیرد تا مشکل حل شود . اگر بعضی از مواقع افراد تنگ نظر باعث می شوند بخشی از حقوق زنان نادیده گرفته شود این نباید بهانه ای برای مایوس و دلخور شدن تلقی شود .
میر محمدی گفت: اجازه بدهید همه برداشتهای خود را مطرح نمایند چرا كه وقتی این برداشتها در جمع عنوان شود کم کم اصلاح می شوند و مثل آهنی که به کوره برود وقتی که بیرون آمد به هر نقشی می توان آن را درآورد و شما بانوان باید مسائل را تحمل کنید و به جای اینکه دلخور و ناراحت شویداین مسائل را کنار بگذارید تا مشکل حل شود .
.
وی ادامه داد: ما چگونه می توانیم خودمان را به یکسری از مسائل محدود کنیم و انسانی را که خدا اینگونه معرفی کرده و جانشین خود ساخته اینقدر محدود ببینیم. بنابراین همه بزرگ هستند و نباید این بزرگی را فراموش کنیم و نباید با کارهای کوچک بزرگی انسان را کوچک کنیم . انسانها همه بزرگ هستند بنابراین همه مسئول هستیم و همه باید نقش خود را داشته باشیم و همه ما وظیفه داریم و باید همکاری داشته باشیم و زن و مرد نداریم و زن و مرد هر دو باید در جامعه کار کنند و نقش خود را به خوبی ایفا نمایند .
میر محمدی اظهار داشت: من امیدوارم که بعضی از تنگ نظری ها رفته رفته برطرف شود و جامعه زنان کشور بتوانند با وجود این همه استعداد و ظرفیتهای که وجود دارد در دنیا سرآمد باشند و همچنین امیدوارم شما بانوان این جمع در زمینه هنر ، ورزش، تولید علم ، نقاشی ، فرهنگ ، مسائل اجتماعی و روان شناسی ، مسائل پزشکی و حتی در موارد نظامی نقش موثری ایفا نمایید و بتوانید با این تفکر قوی که دارید با جامعه زنان استان یک ارتباط سازنده برقرار کنید و مطمئن باشید ما هم در همه ی موارد بنابر وظیفه ای که برعهده ما گذاشته اند و عهده دار وظیفه ای شده ایم از هیچگونه فعالیتی کوتاهی نخواهیم داشت و همه ی تلاشمان این است که بتوانیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم .
وی در پایان ادامه داد: من برای همه شما بانوان حاضر آرزوی توفیق دارم و همچنین آرزومندم كه نقش بسیار والایی که در جامعه داريد را به خوبی ایفا نمایید و زمینه تحول را در استان به وجود آورید که جامعه ای آرام و توانا و جامعه با فرهنگ و با عزت داشته باشیم و از همه مهمتر جامعه ای امن و خلاق و پویا داشته باشیم.
گفتنی است در ابتدای جلسه " فخر السادات خامسی" مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اهم فعالیتهای حوزه دفتر بانوان استانداری و همچنین برنامه های آتی این حوزه را اعلام نمود .










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا