گفتگوی سه ساعته با دکتر  سيدعلي محمد ميبدي رییس دانشگاه یزد :بخش اول "عملکرد دانشگاه یزد طی سال گذشته از زبان رییس دانشگاه یزد

یزدفردا "روز 27 اسفند87 درست دوروز مانده به پایان سال 87 با یک فرخوان چند ساعته و جمع آوری سئوالات فردائیان به ساختمان مرکزی دانشگاه یزد واقع در سایت مرکزی  دانشگاه یزد رفتیم تا بشنویم درد دلهای دکتر سید علی محمد میبدی رییس این دانشگاه را که فرزند سید رضا متولد 1341 دارای یک برادر (دکتر میر محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد )وچهار خواهر می باشد البته می دانستیم که وی در سمت دانشیار اصلاح و نباتات وکه در پست مشاور وقائم مقام رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به کار بوده است . و همچنین شنیده بودیم که وی لیسانس زراعت و اصلاح نباتات را از دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 64 دریافت نموده وفوق لیسانس را در دانشگاه تربیت مدرس در سال67 ورشته دکترای اصلاح نباتات خود را بین سالهای 72-75 از دانشگاه لندن  با درجه (pHD)در سال 1996 میلادی پایان نامه دکترای خود را تالیف نمود ه است .

باز هم مطلع بودیم وی همزمان با تحصیل در طول مدت جنگ تحمیلی نیز در جبهه های حق علیه باطل شرکت نموده و در عملیات های فتح المبین و شوش و والفجر مقدماتی حضور فعال داشته است . از فعالیت های اجتماعی وی در طول دوران تحصیل که مسئول تبلیغات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان ؛هما هنگ کننده مجمع دانشجویان مسلمان دانشگاه لندن وهمکاری با کمیته فرهنگی جهاد سازندگی  بوده نیز حدس می زدیم با انسانی پرتلاش روبرو هستیم و مطلع بودیم که در زمینه تالیف و تهیه بیش از چهل کتاب و مقاله علمی اقدام نموده و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و عضو هیئت تحریریه مجله کشاورزی ومدیر گروه زراعت دانشگا ه اصفهان و مشاوره وراهنما ئی پا یان نامه دکترای دانشجویان دوره دکتری نیز بوده است ومقالات علمی زیادی از وی در نشریات داخلی و خارجی به چاپ رسیده است .

وی در اردیبهشت 85 به ریاست دانشگاه یزد منصوب شد تا توانائی های خود را در استان خود به نمایش بگذارد .

به هر حال با اطمینان به اینکه با مردی همه فن حریف روبرو هستیم و اعتقاد به اینکه برای تمامی سئوالات ما پاسخی دارد به دفتر کارش وارد شدیم و امید به اینکه بتوانیم هر انچه را که افکار عمومی به ما امانت سپرده بتوانیم با رعایت امانت داری از او سئوال نموده و پاسخ هایش را بدون هیچ قضاوتی به سئوال کنندگان منتقل نماییم .

بهر حال هر چند مقدمه این گفتگو طولانی شد ولی طولانی تر از آن گفتگوی سه ساعته با رییس دانشگاه است که در چند بخش تنظیم و تقدیم می گردد  .

بخش اول "عملکرد دانشگاه یزد طی سال گذشته از زبان رییس دانشگاه یزد "

سئوال :ضمن تشکر از پذیرش این گفتگو آنهم در روزهای پایانی سال می شنویم هر آنچه را که شما می خواهید با افکار عمومی بگوئید ؟

دکتر میبدی رییس دانشگاه  یزد :حدود تقریبا سه سال دوماه کم است که ما منتصب شدیم و البته در ابتدا خیلی هم علاقه نداشتیم و ولی بافشار و پیشنهاد دوستان که راهنمائی  کردند وتاکیدی که بر حضور در این عرصه شد، آمدیم تا بحال هم خیلی قصد کشاندن مسائل دانشگاه که محیط علمی هست ،به بحث های ژورنالیستی و خبری نداشتیم .

 موارد زیادی هم کج دار و مریض افراد با دانشگاه کلنجار رفتند و مجموعه  صبورانه مطالب را کنار گذاشته و از آن گذشتیم .

 در بسیاری از موارد دوستان بیان می کردند که  اطلاع رسانی مهم است و مطالب را جواب دهید .

ما انجاهائی که به فرد بر می گشت و با یک نکته می شد جواب بدهیم خودمان وارد عمل می شدیم و جواب می دادیم و اگر نامه بوده ،هیچ نامه ای را بی جواب نگذاشتیم و طی سخنرانی ها نیز کج دار و مریض بدون این که سئوالی طرح شود جواب ان مواردی که طرح می شد دادیم.

 اما یک مدتی است که برخی از افراد نمی دانیم به چه دلیل شاید بدلیل نزدیکی انتخابات یا بدلیل مسائل مختلف   از هر مسئله ای که در دانشگاه اتفاق می افتد ،یک معمائی می سازند و بازهم ما مشکلی نداریم و ما اینقدر با دقت و رو به جلو حرکت کرده ایم و در این حرکت نیز خدا وند نیز توفیقات خودش را شامل حال همکاران ما کرده و کمک نموده است که اگر یک گزارش کار از عملکرد دانشگاه بدهیم، می بینید که چه خیر و برکاتی مجموعه دست اندرکارانی که در دانشگاه یزد کار می کردند نسبت به گذشته پدید آورده اند .
گاها نیز ما ابا داشتیم که مسائل را بیان نمائیم چرا که همچنان معتقدیم که مدیران گذشته هم زحمت کشیده اند حالا یا ما جوانتر بوده ایم ویا دوستانی که با ما همکاری داشته اند بیشتر تلاش نموده اند و شبانه روز وقت گذاشته اند ولی هیچ وفت بیان این مسائل را به خاطر اینکه نخواستیم دیگران هم زیر سئوال بروند و یا خدمات انها خدای ناکرده نادیده گرفته شود بیان نکرده ایم .


اما حالا می بینیم که برخی از مسائل را باید گفت:
-مثلا باید گفت در 17 سال گذشته کل کتابخانه دانشگاه 120000 کتاب داشته و در این سه سال 56000 کتاب به کتابخانه اضافه شده و در حا حاضر موجودی کتاب دانشگاه حدود 186000 کتاب می باشد .
-یا مثلا توی دو سه سال گذشته بیش از 195  مقاله در مجلات معتبر علمي بين الملليISI و معتبر خارجي چاپ شده است. 
-زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتیم فکر کنم چهار دانشیار داشتیم و طی این سه سال نزدیک به 23 نفر دانشیار به دانشگاه اضافه شده اند
زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتیم 17 نفر از اعضاء شریف هیئت علمی ما مجوز ردیف حقوقی استخدام را نداشتند و در سه سال گذشته مجوز استخدام نود و سه نفر گرفته شده است و با توجه به اینکه سیستم استخدام ما توسط گروه های آموزشی می باشد اگر در جذب این 93 نفر کوتاهی صورت گرفته بیشتر از آن ناحیه بوده است و یا کمبود نیروهای متخصص جوان متعهد بومی که بعضا بایستی از خارج از استان تامین شود این اتفاق نیفتاده است .
-سال 84 پانزده نفر دانشیار و بالاتر داشته ایم و در حال حاضر حدود 40 نفر مشغول به کار می باشند و از 93 نفر مجوز صادر شده نزدیک به 30 نفر جذب شده اند ،نزدیک به 30 تا 40 نفر بورسیه دانشگاه هستند که در حال درس خواندن هستند.

-البته زمانی که وارد عرصه دانشگاه یزد شدیم دانشجویان شبانه وافراد بومی منطقه هم خوابگاه نداشتند ،مثلا دانشجویان اردکانی و میبدی یا اصلا خوابگاه به انها اختصاص داده نمی شد و یا به سختی در موارد خاص می توانستند از خوابگاه استفاده نمایند .و در حال حاضر ما توانسته ایم حدود 800 تخت به خوابگاهها اضافه نماییم و البته هنوز دانشگاه به خوابگاه نیاز دارد .

- در مورد امکانات خوابکاهها شاید در حد عالی نباشد اما معاونت دانشجوئی ما توانسته ا ست جزء 5 دانشگاه اول در بین دانشگاه های کشور در در دوسال پیاپی باشد .و اعتقاد داریم شانیت دانشجویان ما بالاتر از اینهاست.

-در 17 سال ابتدایی تاسیس دانشگاه یزد نزدیک به 30 رشته مجوز کارشناسی ارشد (که به غیر از دورشته که کارشناسی است ) گرفته بوده و در حال حاضر در 7 رشته و 12 گرایش رشته دکتری داریم .که رشته های مکانیک ، صنایع ،فیزیک ودو گروه دیگر ان طی سه سال گذشته صورت گرفته است یعنی از 12 زشته دکتری 5 رشته طی سه سال گذشته مراحل اخذ مجوز انجام گرفته شده است .
-اگر سراغ سالنهای مطالعه دانشگاه بروید از زمانی که دانشگاه را تحویل گرفته ایم به غیر از سالنهای موجود داخل دانشکده های متفاوت که قبلا مجتمع بودند بالغ بر 10 سالن مطالعه دیگر اضافه کردیم .

-4 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل دانشگاه اضافه شد .
خیلی از دوستان ما را عمرانی نگاه می کنند

- اما فی الواقع وقتی که ما اینجا را تحویل گرفتم سیستم بسیاری از زیر ساختهای دانشگاه دارای مشکل بود ،فضای سبز دانشگاه حالت نامطلوبی را داشت که ما طی سه سال بالغ بر 85000 نهال و بوته و گل کاشتیم و یک استخر آب کشاورزی جهت تامین آب این فضای سبز آماده کردیم .
-دانشجویان فنی ما برای عملیاتهای تراشکاری و عملیات کارگاهی باید به آموزشکده فنی می رفتند که ما تجهیزات کارگاهی را فراهم کردیم .
-همین مشکل برای تربیت بدنی هم موجود بود و هنوز هم تا حدی ادامه دارد که اگر کف پوش سالنها انجام شود معضل استفاده از سالنهای شهر نیز مرتفع می شود .
-در تعامل با ارباب رجوع از ابتدای حضور در دانشگاه سعی کردیم که منشور اخلاقی دانشگاه را مصوب کنیم و بالغ بر 140 ساعت از این منشور در قالب های مختلف به کارمندان دانشگاه آموزش داده شد،به گونه ای که وفتی که والدین دانشجویان به هنگام مراجعه قدردان فعالیت همکاران ما هستند و بارها مستقیما از انتظامات دانشگاه تقدیر شده و در هنگام ثبت نام ورودی دانشگاه بالغ بر 200 smsتشکر والدین دانشجویان را که مستقیما به من منتقل شده داشتیم .

- دانشجویان و والدینشان مشکلات و نقاط قوت را در ارتباط مستقیم منعکس می نمایند (برای نمونه پیام کوتاه  یکی از دانشجویان که روی گوشی رییس دانشگاه را به خبرنگار ما نشان داده شد که اینگونه نوشته بود:سلام دکتر میبدی –شما قول دادید –اینترنت خوابگاهی ها درست شود –اما یکهفته است که درست نشده –لطفا اقدام کنید ) و شماره تلفن رییس دانشگاه در اختیار همه قرار دارد .
-ما طی این سه سال سعی کردیم که هیچ درخواستی را در خصوص مهمانی و انتقالی از دانشجویان همشهریمان را بی پاسخ نگذاریم به گونه ای که  در امور مهمانی و انتقالی دانشجویان ( مهمانی 700 نفر / انتقالی 220 نفر) انجام شده است.

- انشالله در سال آینده یک خبر خوشی که به همشهریانمان و پشت کنکوری ها خواهیم داد این است که بالغ بر 2000نفر به آمار دانشجویان اضافه خواهد شد که قطعا در رتبه بندی قبولی های استان یزد نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.


-بگذارید بعضی از مطالب محرمانه دانشگاه را نیز با افکار عمومی در میان بگذاریم از روزی که دانشگاه را تحویل گرفتیم خود من (رییس دانشگاه)وکارکنان حوزه ستادی دانشگاه دیگر حق الزحمه مدیریت شبانه را نگرفتیم و حذف کردیم چونکه ما معتقد بودیم که کسی بصورت شبانه درس نمی خواند.

ضمن احترامی که برای پیشکسوتان وبازنشستگان قائلم ولی با توجه به منع قانونی بکار گیری بازنشستگان از ابتدای حضورم در دانشگاه  در اجرای قانون پافشاری نموده و از بکار گیری کارمندان بازنشسته خودداری کردم .و اگر بازنشسته ای هم در سیستم دانشگاه دیده شود هیچگونه ارتباط مالی با دانشگاه ندارد و با صراحت اعلام می کنیم که هیچ عضو بازنشسته ای را در سیستم دانشگاه به کار نگرفتیم .

بسیاری از موارد فرهنگی با ظرافت صورت گرفت :
-کاروان راهیان نور را هرساله اعزام نمودیم که حدود 10 تا 12 دستگاه اتوبوس را شامل می شود .
-طی دوسال گذشته به تعداد شهدای کربلا زائر کربلا از دانشگاه اعزام شده اند .
-تشییع و تدفین پیکرهای پاک و مطهر پنج شهید گمنام دفاع مقدس در گلزارشهدای دانشگاه در اردیبهشت ماه 87 را انجام دادیم . 
- هرساله بین دو ترم تعداد 400 تا 450 نفر به زیارت حضرت ثامن مشرف می شوند. 
- اگر بصورت کمی بخواهیم بیان کنیم در سال شروع به کار در دانشگاه بودجه فرهنگی ما 40 میلیون تومان بوده و با توجه به اینکه اعتقاد داریم بایستی بیش از این انجام شود امسال تا لحظه مصاحبه 430 میلیون تومان در زمینه فرهنگی هزینه نموده ایم .
• حتی گاها روابط عمومی دانشگاه توانسته است  جدای از اجرای برنامه های فرهنگی تفریحی اقداماتی از قبل پارک کوهستان و گردشگری برنامه ریزی نموده اند. 
- ما یک پروژه 2میلیاردتومانی با سازمان ارتباطات قرارداد داریم و همچنین یک پروژه 1 میلیاردتومانی با وزارت صنایع در حال پیگیری است .
-تعداد زیادی از طرح های پژوهشی ما توسط اساتید دانشگاه یزد اجرا می شود . 
- فرصت های مطالعاتی را از دونفر به 5 نفر افزایش داده ایم ،بگونه ای که الان انجام 157 طرح پژوهشي خاتمه يافته اعضاي هيات علمي از بودجه پژوهشي دانشگاه را در کارنامه دانشگاه داریم

-تصويب 226 طرح پژوهشي پيشنهادي اعضاي هيات علمي از بودجه پژوهشي دانشگاه  خود نشاندهنده توجه به این بخش است.


-عقد قرارداد 94 مورد طرح پژوهشي با سازمان هاي برون دانشگاهي نشان از موفقیت های علمی این دانشگاه دارد

-انجام 63 مورد طرح هاي سفارش خارج از دانشگاه  نشان دهنده تلاش همکاران ماست.

 -موافقت و انجام 90 سفر خارج از كشور جهت ارائه مقاله در کنفرانس های معتبر علمی بین المللی  نیز شاهدی بر

تلاش اعضاء هیئت علمی و همچنین توجه مجموعه مدیریتی دانشگاه به بخش پژوهش می باشد.

-تاليف و ترجمه 44 عنوان كتاب توسط اعضاي هيات علمي دانشگاه  نشان از بنیه بالای علمی این دانشگاه است.

-ثبت دو مورد اختراع توسط اعضاء هیأت علمی دانشکده عمران و ثبت 5 مورد اختراع توسط دانشجویان دانشگاه در هسته های کارآفرینی در سه سال اخیر اتفاق افتاده است .

-برگزاري 15كنفرانس هاي ملي و استانی را اجرا کردیم. 


 برای اولین بار طی سه سال گذشته مجوز دو نشریه علمی پژوهشی گرفته شد اگر چه بعضی از دوستان برسرما کوبیدند که تنها نشریه دانشگاه را ما بستیم در صورتی که آن نشریه علمی پژوهشی نبودو نشریه عادی که وراء قاعده و قاموسش نیز عمل می کرد و و نشریه تنها فاز اخبار دانشگاه را می توانست کار کند مگر اینکه مجوز علمی پژوهشی و یا علمی تحلیلی داشته باشیم و در حال حاضر دانشگاه مجوز دونشریه علمی پژوهشی را دارد و کار نشریه تعطیل شده را نیز سایت روابط عمومی دانشگاه انجام می دهد و مجوز سه نشریه دیگر نیز در حال دریافت می باشد .
وی دو نشریه علمی پژوهشی را "روشهای تحلیلی و عددی در مهندسی معدن و متالورژی 
و نشریه کاوش نامه عنوان نمود 
و سه نشریه جدید که در حال اخذ مجوز می باشد مجله خشکبوم با حمایت انحمن علمی و مدیریت و کنترل بیابان و نشریه Yazd Journal of mathematical sciencesونشریه کاوش های مدیریت وکاوش های اقتصادی اعلام نمود. 

-طی این سه سال دانشجویان مقام اول و سوم بتن را در کشور کسب نمودند . 

-در مورد وام های د انشجوئی رتبه برتر را کسب نموده ایم و دانشجوئی نبوده که مراجعه نموده باشد و وام به انها تعلق نگرفته باشد .

-در مورد خوابگاههای دانشجوئی سعی شده امکانات اولیه تامین شود در مورد تمامی خوابگاهها سرویسهای بهداشتی کاملا بازسازی شد و در مورد تامین یخچال و قالی و اجاق گاز اقدام شده و اکثر خوابگاهها دارای سالن مطالعه مجزا شده اند .

-در بخش اماکن ورزشی هم در سایت خواهران و هم در سایت برادران سالن بدنسازی و اتاق پینگ پنگ اختصاص داده شده است . 

-دانشکده های ما از داشتن سایتهای مستقل اینترنتی محروم بودند در همین دوره سه ساله بالغ بر 2300 کامپیوتر به شکل پی سی در سایتهای مختلفی که بصورت نو احداث شده و یا در اتاق اساتید قرار گرفته است . در حال حاضر مجموعه خوابگاهی ما چه سایت برادران و چه سایت خواهران مجهز به سایت کامپیوتر شده اند که حدود 7 عدد در سایت برادران و 80 تا 90 عدد در سایت خوابگاهی خواهران و بقیه در سایتهای اقماری دانشکده ای که در سایت برادران برای اولین بار به صورت شبانه روزی اداره می شود و بصورت شبانه روزی به اینترنت دسترسی دارند .

-اکثریت دانشجویان دانشگاه یزد بیمه حوادث شده اند و برای تمامی متقاضیان دفترچه بیمه خدمات درمانی صادر شده است

- اگر چه در نظام شبانه افراد بایستی شهریه بپردازند ولی با کمک خیرین و استفاده از منابع قانونی از طریق صندوق امام رضا (ع) دانشگاه به دانشجویان کمک پرداخت شده وبه تمامی متقاضیان کمک شده است

 

 
 
 

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 

 

 

 

ادامه دارد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا