یزد:دکتر اعظم السادت هاشمی فوق تخصص خون فوايد اهداي خون براي اهدا کننده را تشریح کرد

یزد"جعفری خبرنگاربهداشت ، درمان و پزشکی یزدفردا :دکتر اعظم السادت هاشمی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت ، درمان، در خصوص فواید اهدای خون اظهارداشت: از آن جا که ذخيره خون تا مدت محدودي امکان پذير است، همواره به اهداي خون در تمامي کشورها نيازمنديم. در بسياري از کشورها ذخاير خون به مراتب کمتر از نياز است و تعداد اهداکنندگان نيز کم است.

وی ادامه داد:طبق آمارهاي سازمان جهاني بهداشت در برخي کشورها ۱۰ نفر در هر هزار نفر اقدام به اهداي خون مي کنند و در ۸۰ کشور اهداي خون به ميزان کافي انجام نمي گيرد. بيشتر اين کشورها، کشورهاي در حال توسعه مي باشند.

دکتر هاشمی خاطرنشان ساخت:
مهم ترين نکته اين است که اتخاذ تدابير بهداشتي و امنيتي براي حفظ خون سالم هرگز نبايد دست کم گرفته شود زيرا نياز مداوم به فرآورده هاي خوني براي حفظ جان انسان ها و بهبود سلامت همواره احساس مي شود.

وی گفت: نيازمندان واقعي به خون سالم، زنان بارداري که حين زايمان يا پس از آن دچار خون ريزي مي شوند، کودکان مبتلا به کم خوني های شديد ارثی، مجروحان سوانح رانندگي، مبتلايان به سرطان و ساير بيماري هاي خاص و بيماري هاي وابسته به خون هستند.

وی یادآورشد: علاوه بر اين، اهداي خون بر سلامت فرد اهدا کننده نيز تاثير چشمگيري مي گذارد. اهداي خون يک کار مفيد براي سلامت جسمي است و هر انسان سالمي حداقل هر 3 ماه يک بار مي تواند خون اهدا کند. اهداي خون مزاياي فراواني براي سلامت دارد و يکي از مهم ترين آن ها اين است که فرد مي تواند از وضعيت سلامت جسمي خود مطلع شود. زيرا سازمان انتقال خون، آزمايش هاي متعددي از خون هاي اهدا شده مثل آزمايش HIV) ايدز)، هپاتيت B و C انجام مي دهد و اهدا کننده خود به خود يک چکاپ کامل از بيماري هاي انتقالي از خون انجام داده است.

این فوق تخصص خون تصریح کرد: دومين فايده آن به ويژه براي کساني که در شهرهاي بزرگ زندگي مي کنند و اختلالات ريوي و بيماري هاي مزمن تنفسي دارند و به تبع بيماري شان دچار افزايش غلظت خون و افزايش هموگلوبين خون مي شوند، اين است که چگونگي گردش خون در بدن تنظيم مي شود و تنگي نفس و عوارض جانبي بيماري کاهش مي يابد.

اين متخصص بیماریهای خون درباره تاثير اهداي خون و شناسايي بيماران مبتلا به بيماري هاي انتقالي از طريق خون، اين گونه توضيح مي دهد:
بيماري هايي نظير سفليس که زماني در بسياري از کشورها شايع بود از طريق آزمايشي تخصصي تشخيص داده مي شود و مبتلايان بلافاصله به مراکز درماني ارجاع داده مي شوند. همين طور مبتلايان به بيماري هپاتيت B و C نيز طي فرآيند اهداي خون شناسايي مي شوند.علاوه بر اين ها اهداي خون براي سلامت گروه هاي ويژه اي از جامعه بسيار مفيد تشخيص داده شده است.

وی افزود: بنا به نوشته نشريه سلامت ، پژوهش هاي دانشگاه کانزاس آمريکا نشان مي دهد مردان غيرسيگاري که به طور مرتب خون مي دهند ۳۰ درصد کمتر از همسالان خود که در شرايط مشابه آن هایی قرار دارند اما خون اهدا نمي کنند، در معرض بيماري هاي قلبي و عروقي به ويژه سکته قلبي قرار دارند.

دکتر هاشمی عنوان داشت: مجموعه پژوهش هاي مرکز تحقيقاتي قلب و عروق آمريکا روي ۳۸۵۵ زن و مرد بالاي ۴۰ سال نشان داد نيمي از اين افراد به دليل اهداي خون منظم و تعادل ميزان آهن خونشان به هيچ نوع بيماري قلبي - عروقي دچار نشده اند اما نيمي ديگر به دليل آن که اهداي خون نداشته اند به بيماري هاي قلبي - عروقي از نوع خفيف تا حاد دچار شده اند.

محققان مي گويند: زناني که در مرحله پيش يائسگي قرار دارند نسبت به همسالان مذکر خود ۲ برابر بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي - عروقي و به ويژه حمله قلبي قرار دارند. دليل اصلي اين موضوع کاهش ترشح هورمون استروژن در مرحله يائسگي است.اگر کاهش ميزان ترشح استروژن، افزايش غلظت خون و بالا رفتن ميزان آهن خون را به امتناع از اهداي خون بيفزاييم به سادگي مي توان خطر بروز حملات قلبي در زنان يائسه يا پيش يائسه را تخمين زد..با هر بار اهداي خون ميزان آهن خون به حد طبيعي رسيده و غلظت خون کاهش مي يابد. به اين ترتيب بدن به حالت عادي برگشته و خطر حملات قلبي کاهش مي يابد.

این متخصص بیماریهای خون متذکر شد: اهداي خون براي تمامي افراد مانعي ندارد اما شرايط عمومي آن عبارتند از : سن بين ۱۷ تا ۶۵ سال، حداقل وزن ۵۰ کيلوگرم، تعداد نبض بين ۵۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقيقه، فشار خون بين ۹۰ تا ۱۸۰ ميلي متر جيوه، حداقل هموگلوبين خون۱۲ گرم در دسي ليتر، حداقل فاصله بين دو اهدا ۸ هفته کامل و درجه حرارت بدن کمتر از ۳۷ درجه سانتي گراد.اين معافيت مي تواند موقت يا دايم باشد. در معافيت موقت فرد در مراجعه فعلي نمي تواند خون اهدا کند ولي پس از سپري شدن مدت معيني مي تواند دوباره براي اهداي خون مراجعه کند اما در معافيت دايم فرد به لحاظ حفظ سلامت خود و يا گيرنده خون اجازه ندارد تا پايان عمر خون اهدا کند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا