دفتر استفتائات مقام معظم رهبری:وام بانکی برای تشرف به حج عمره اشکال شرعی دارد + اطلاعیه بعثه رهبری

بعثه مقام معظم رهبری با صدور اطلاعیه‌ای وام‌های جعاله حج را ربوی اعلام کرد؛ متن کامل این اطلاعیه به شرح ذیل است:

روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری:بدینوسیله به اطلاع عموم مردم شریف و بزرگوار ایران اسلامی می‌رساند متأسفانه برخی از بانک‌ها در ثبت نام اخیر عمره اقدام به دادن وام به صورت جعاله حج به مردم نموده‌اند که این اقدام برخلاف توافق آنها با سازمان حج و زیارت بوده و از نظر شرعی نیز با توجه به استفتاء صورت گرفته از محضر مراجع معظم تقلید این نوع اعطای وام ربوی محسوب گردیده و حرام است.

بر این اساس کسانی که تمایل به ثبت نام عمره‌ دارند، اینگونه وام‌ها را مسترد و مستقیماً اقدام به ثبت نام نمایند.

پیشتر دفاتر حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و وحید خراسانی این وام را دچار اشکال و حرام اعلام کرده‌اند

 

در پی شروع به ثبت نام عمره مفرده، برخی بانک‌های عامل ثبت نام نیز برای عقب نماندن از کسب سود و درآمد به اعطای وام با سودهای 14 درصد و بالاتر روی آورده‌اند.

 وام‌های اعطایی از سوی بانک‌ها با استناد به عقد جعاله انجام می‌شود، در حالی که بانک‌ها در قبال دریافت این سود 14 درصدی خدمتی انجام نمی‌دهند.

 

 در همین زمینه و در پی تماس تلفنی، دفتر  استفتائات مقام معظم رهبری، این وام را دارای اشکال شرعی دانست.

  دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به سود 14 درصدی این وام‌ها تصریح کرد: این وام‌، ربوی محسوب می‌شود.

 

  

این در حالی است که پیشتر رسانه‌ها خبر داده بودند که دفاتر حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و وحید خراسانی این وام را دچار اشکال و حرام اعلام کرده‌اند.

 

دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی اعلام کرد اگر سود دریافتی کمتر از 4 درصد باشد می‌توان گرفتن این وام را بلا اشکال است و مردم نیز سود چهار درصدی را تحت عنوان کارمزد با بانک‌ها مصالحه می کنند. 

 

از سوی دیگر حجت الاسلام والمسلمین دکتر موسویان عضو شورای فقهی بانکداری اسلامی نیز در گفت و گویی گفت: هیچ توجیهی برای این وام وجود ندارد.

  دکتر موسویان افزود: سود جعاله باید در قبال انجام یک کار و خدمتی باشد، اما بانک‌ها در برابر سود 14 درصدی که از مردم دریافت می‌کنند، خدمت قابل توجهی انجام نمی‌دهند که بخواهند این سود را دریافت کنند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا