احمدرضا قدیریان‎

جلسه نقد و بررسی کتاب «تعزیه و الگوهای رفتاری» اثر محمدحسن زارعیان برگزار شد.

در آخرین روز از هفته کتاب و کتابخوانی، مؤسسه فرهنگی هنری یار مهربان فرزندان یزد، با حمایت و همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه نقد و بررسی کتاب «تعزیه و الگوهای رفتاری» را برگزار کرد.

در این جلسه که با حضور علی غیاثی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، دکتر محمدی، مشاور فرهنگی استاندار و گروهی از علاقمندان به حوزه کتاب  برگزار شد، احمدرضا قدیریان، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری یار مهربان یزد، جلسات نقد و بررسی کتاب را یکی از نیازهای جدی جامعه برشمرد و گفت: نقد کتاب، باعث افزایش کیفیت کار مؤلفان و ناشران خواهد شد و می تواند با جنبه های آموزشی خود به کسانی که درصدد تألیف اثری تازه هستند، کمک کند تا کاری با دقت و قوت بیشتر ارائه دهند. وی ضمن بیان این که برای رسیدن به تعالی و پیشرفت جامعه نیاز به آگاهی داریم و از لازمه های رسیدن به آگاهی و بینش به کتاب های خوب نیازمندیم، افزود: برای تولید کتاب خوب باید جلسات نقد را توسعه دهیم و امیدواریم که با تداوم این جلسات، آثاری فاخرتر تولید شود و همچنین دانش نقد در میان اهالی فرهنگ و کتاب ارتقا یابد.

در ادامه این جلسه، دکتر مجید پویان، عضو هیئت علمی و استاد ادبیات دانشگاه یزد، به بحث و بررسی درباره کتاب «تعزیه و الگوهای رفتاری» پرداخت. وی ضمن تقدیر از زحمات نویسنده کتاب و بیان نقاط قوت اثر، بعضی کاستی های آن را نیز یادآور شد و طی بحث هایی پیرامون مسائل ساختاری و محتوایی کتاب، پیشنهادهایی برای بهبود چاپ های بعدی آن ارائه کرد.

در این جلسه، دکتر غلامرضا محمدی و عالیه مهرابی، از شاعران استان به قرائت شعرهای خود با موضوع واقعه عاشورا پرداختند و سپس بخش هایی از گفتگوهای یک تعزیه، به وسیله تعزیه گردانان اجرا شد.

در پایان این جلسه و پس از آن که یکی از حاضران نقد خود را راجع به کتاب «تعزیه و الگوهای رفتاری» بیان کرد، محمدحسن زارعیان، مؤلف کتاب، ضمن توضیحاتی درباره اثر خویش به نقد ناقدان پاسخ داد.

لازم به ذکر است که مؤسسه فرهنگی هنری تک منظوره یار مهربان فرزندان یزد با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه ماهه جلسات نقد کتاب را با حضور علاقمندان برگزار خواهد کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا