روستای اصفهک از توابع بخش مرکزی شهرستان طبس، با مختصات جغرافیایی ۵۷ درجه و ۱۱ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۲۳ دقیقه عرض شمالی، در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی طبس قرار گرفته‌است.

به گزارش خبرنگار یزدفردا در طبس" روستای اصفهک از توابع بخش مرکزی شهرستان طبس، با مختصات جغرافیایی ۵۷ درجه و ۱۱ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۲۳ دقیقه عرض شمالی، در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی طبس قرار گرفته‌است. این روستا از شرق به روستای چیروک، از جنوب غربی به روستای عباس آباد و از شمال و شمال غربی به روستای سنج و کوه اصفهک محدود می‌شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا در حدود ۱۰۴۰ متر است و اقلیمی گرم و خشک دارد. آب و هوای این روستا، در فصول بهار و تابستان، چند درجه از طبس خنک‌تر است و زمستان‌های سرد و طولانی دارد. روستای اصفهک از روستاهای قدیمی شهرستان طبس به شمار می‌رود. آرامگاه امامزاده زرک، از بناهای تاریخی روستا است که قدمتی طولانی دارد.
 شاید زیباترین وجه توریستی اصفهک، روستای تخریب شده ای باشد که در کنار روستای جدید قرار دارد و در زلزله سال 1357 از بین رفت. بعد از این زلزله، مردم روستا تغییر مکان دادند و در کنار محل قدیمی خانه هایشان را بنا کردند. بنابراین یک بافت مسکونی جدید در کنار بافت قدیمی بنا شد تا گرشگران فرصت مقایسه اصفهک دیروز و امروز را در کنار هم داشته باشند.
 خانه‌های روستا، اغلب در یک طبقه با سقف گنبدی، نورگیر و در و پنجره‌های کوچک ساخته شده‌اند. خانه های قدیمی اغلب با خشت و گل ساخته شده اند اما خانه‌های جدید بیشتر آجری و سیمانی هستند.
 روستای اصفهک از توابع دیهوک است که در 38 کیلومتری طبس قرار دارد و مثل بیشتر روستاهای طبس به سرسبزی و سرشاری معروف است. این روستا به دلیل آب و هوای منحصر بفردی که دارد، مستعد رشد و پرورش هر نوع محصول کشاورزی است و یکی از گردشگرپذیرترین مناطق طبس به شمار می رود.
 اصفهک در کنار کوه قرار گرفته و به همین دلیل در تابستان حداقل 5 تا 6درجه سردتر از طبس است. بنابراین می توانید با سفر به اصفهک شانس تماشای شب های کویر را در خنکای این روستا پیدا کنید.
 مردم اصفهک اگرچه بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغولند اما قالی‌بافی، مهم‌ترین صنعت دستی آنهاست و البته خرما و زعفران و نعنا هم مهم ترین سوغاتی های این منطقه. اصفهکی ها به داشتن انواع آش و آبگوشت‌های محلی متنوع معروفند و اگر گذارتان به این منطقه افتاد می توانید از محلی ها بخواهید شما را به غذاهای محلی شان مهمان کنند.
 روستای اصفهک، غنی‌ترین منابع آب را در قلمرو شهرستان طبس دارد و ریزش آب چاه عمیقی که آب شرب روستا را تأمین می‌کند، از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌رود. آب این منطقه، شیرین است و همین ویژگی سبب شده که چاه کوثر که آب شرب 39روستا را تامین می‌کند در این منطقه حفر شود.
آداب و رسوم
 در ذکر آداب و رسوم اصفهکیها که مشهور است می توان به «چراغُنِ اصفهکی » اشاره کرد و در مورد شهرت آن بزرگترها این طور می گویند که در زمانهای قدیم که روستا به برق دسترسی نداشته، مرم سنت مؤکد اسلامی «صله رحم» را با قرار دادن یک چراغ سیمی (فانوس) در وسط اتاق و جمع شدن افراد دور تا دور آن انجام می داده اند.

سرویس عکس"سعید قلی زاده ثالث






 

سایت خبری یزد فردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا