نخستین برنامه جرعه ای از آسمان با همکاری کانو ن پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و بخش آسفیچ و با حضور دکتر محمد رضا سنگری عاشورا پژوه برجسته کشوری و با حضور فرماندار شهرستان بهاباد بخشدار آسفیچ و جمعی از مسئولین ادارات و نهاد ها و مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در محل حسینیه سید الشهدای بخش آسفیچ بر گزار شد .
در این مراسم دکتر محمد رضا سنگری در سخنانی با تسلیت اربعین حسینی به واقعه عاشورا و قیام ابا عبد الله الحسین علیه السلام اشاره کرد و گفت : عصاره واقعه عاشورا و کربلا دریا دریا عشق به خدا است و در کربلا جایی نیست که نام خدا نباشد.
دکتر سنگری در مورد ویژه بودن عدد "هفت" در فرهنگ اسلامی مطالبی بیان کرد و عدد هفت را دارای مفهوم چندگانه دانست و یکی از معانی "هفت" را "همه" و معنی دیگر عدد "هفت" را "همیشه" عنوان کرد. وی سپس در مورد صورت و وضعیت ظاهری کربلا و یاران اباعبدالله(ع) سخن گفت.
دکتر سنگری کربلا را "کوچکترین جغرافیای انقلابی" که در جهان اتفاق افتاده برشمرد و با بیان اینکه زمین کربلای امروز هیچ نشانه ای از گذشته خود ندارد و زمینی که کربلا در آن اتفاق افتاد حدود شش و نیم متر از سطح فعلی زمین کربلا پایین تر است، در تشریح وضعیت ظاهری و مختصات زمین کربلا مطالبی بیان کرد.
دکتر سنگری در بخشی از مطالب خود در تشریح مختصات زمین کربلا در گذشته، با بیان اینکه گودال قتلگاه دارای هلال و منحنی رو به بالا و تل زینبیه دارای هلال و منحنی برعکس و رو به پایین بوده است و این دو هلال با هم نسبت دارند، همچنین اگر از حرم اباعبدالله به سمت حرم حضرت عباس ادامه داده شود به حرم حضرت امیرالمومنین رسیده و امتداد آن نیز دقیقاً به بیت المقدس ختم می شود، گفت: انقلاب کربلا کوچکترین جغرافیای تاریخ را داراست.
دکتر سنگری از جمله محورهای جاودانگی کربلا را کنارگذاشتن حزن و خوف با توکل به خدا برشمرد و با بیان تاثیر و عمقی که توکل به خدا به حماسه سازان کربلا بخشیده گفت: زینب (س) در گودی قتلگاه همه چیز زندگیش را در دست گرفت.
این نویسنده در ادامه کربلا را کوتاه ترین انقلاب تاریخ از نظر زمان نیز عنوان کرد و در تشریح مدت زمان این انقلاب عظیم تاریخی مستندا گفت: امام حسین(ع) و یارانش، هشت روز در کربلا بودند ولی جنگ در کربلا تنها یک روز آن هم روز عاشورا طول کشید و تمام شهدا در روز عاشورا به شهادت رسیدند.
دکتر سنگری با اشاره به برخی چهره ها و حافظان حدیث و قرآن حاضر در صحنه کربلا که در زمان پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) از سابقه درخشانی برخوردار بودند گفت: شمربن ذی الجوشن از فرماندهان جنگ صفین بود و بعدها در یک چرخش و تغییر شخصیت فردی شد که سر امام حسین(ع) را از بدن جدا ساخت.
وی تصریح کرد : امروز باید همه جوانان و نوجوانان ما با فرهنگ عاشورایی آشنایی داشته و فرهنگ کربلا را سرلوحه و الگوی زندگی خود قرار دهند.
این پژو هشگر برجسته عاشورائی با بیان اینکه دشمنان اسلام سعی بر از بین بردن الگو بودن ائمه اطهار(علیهم السلام) داشتند گفت: در سال ۶۱ هجری بود که اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در کربلا برای مبارزه با استکبارستیزی و ظالم راهی این دیار شد.
تمامی حوادث کربلا اوج معرفت الهی است که با تامل و تدبر در آن می توان بهترین درس برای چگونه زیستن را آموخت
وی گفت: کربلا مانند کلاس درسی واقعی است که هر کس در آن اندیشه کند و بیاموزد سعادت دنیا و آخرت را نصیب خود خواهد کرد.
در ابتدای این مراسم عباس اقبال فرماندار شهرستان بهاباد د ر سخنانی ضمن عرض تسلیت اربعین حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) به جناب دکتر محمد رضا سنگری عاشورا پژوه برجسته کشوری و همران خیر مقدم گفت و به موقعیت شهرستان و بخش آسفیچ اشاره کرد .
دکتر سنگري اول آبان 1333 در شوش متولد شد. وي فارغ‌التحصيل دكتراي زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران مي‌باشد. رويكرد وي به شعر به زمان تحصيل در كلاس چهارم ابتدايي باز مي‌گردد. شعرهاي دكتر سنگري تاكنون به صورت پراكنده در برخي از نشريات چاپ شده است.
او تا به امروز در بسياري از همايشهاي سراسري شعر دفاع مقدس و شبهاي شعر دفاع و مقاومت حضور داشته و در جلسات متعدد آن به نقد و بررسي شعر دفاع مقدس و ادبيات پايداري پرداخته است.
كتاب «بررسي ادبيات منظوم دفاع مقدس» اين نويسنده كه در سه جلد نوشته شده به عنوان برترين كتاب سال دفاع مقدس شناخته شده است.
گفتني است دکتر سنگري در حال حاضر ساكن تهران است و ضمن تدريس در دانشگاهها، سردبير مجله رشد زبان و ادبيات فارسي و مجله تربيت مي‌باشد و با سازمان پژوهش و تأليف كتب درسي هم همكاري دارد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا