استاندار یزد اظهار کرد: با توجه به اینکه ایرانیان خارج از کشور پل ارتباطی قوی با داخل کشور خواهند بود لذا باید شناسایی کسانی که می خواهند ارتباطات تحقیقاتی، آموزشی، پژوهشی، تجاری و غیره با ایران را حفظ کنند انجام شود و همچنین از سوی دیگر موضوع بندر خشک و احداث نمایشگاه بین المللی در استان یزد که به عنوان زیر ساخت مهمی در صادرات و واردات و رونق اقتصادی استان خواهد بود نیز دنبال شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی در اولین نشست" شورای روابط خارجی استان " و دومین نشست " شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور استان یزد" که پیش از ظهر دوشنبه 24 آذرماه به صورت مشترک و در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد، با اشاره به ایجاد زیرساختهای توسعه روابط خارجی در استان گفت: با تلاش های انجام شده، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان دایر شد تا کارهای کنسولی و امور مربوطه به وابسته های تجاری و کشاورزی و دیگر مباحث مربوطه را به عنوان فرصت روابط خارجی انجام دهد.
استاندار یزد همچنین به رسمیت بین المللی یافتن فرودگاه یزد اشاره کرد و افزود: این فرودگاه به عنوان نهمین فرودگاه بین المللی کشور اعلام شد و به همنی منظور بحث دو بانده کردن و تکمیل تجهیزات آن در سفر ریاست جمهوری درخواست خواهد شد تا از لحاظ ساختاری و فیزیکی هم ابعاد بین المللی پیدا کند.
وی اهمیت برگزاری جلسه شورای روابط خارجی و شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور استان را در همفکری و هم اندیشی به وجود آمده عنوان داشت و اظهار کرد: با توجه به اینکه ایرانیان خارج از کشور پل ارتباطی قوی با داخل کشور خواهند بود لذا باید شناسایی کسانی که می خواهند ارتباطات تحقیقاتی، آموزشی، پژوهشی، تجاری و غیره با ایران را حفظ کنند انجام شود و همچنین موضوع بندر خشک و احداث نمایشگاه بین المللی در استان یزد که به عنوان زیر ساخت مهمی در صادرات و واردات و رونق اقتصادی استان خواهد بود نیز دنبال شود.
استاندار یزد تاکید کرد: هیاتهای خارجی باید رفت و آمد بین کشورها را تقویت کنند و مناسبات را توسعه دهند و در این راستا بحث پرواز های خارجی به استان و بالعکس را هم دنبال خواهیم کرد و تا کنون هم با بخش خصوصی عمان و قطر رایزنی هایی صورت گرفته است.
وی گفت: برای برقراری پرواز مستقیم، اطلاعات و آمار تعداد مسافرانی که در رفت و آمد بین کشور ما و کشور هدف هستند باید تهیه شود و در عین حال صحبت ها در زمینه برقراری پرواز مستقیم چابهار و یزد نتیجه بخش بوده که برای روابط خارجی هم بسیار مهم است و همچنین مرکز خدمات سرمایه گزاری را در استان فعال کردیم ولی نواقصی نیز برای جذب سرمایه گذاری خارجی در استان وجود دارد و نا هماهنگی هایی بین دستگاه ها به چشم می خورد که با مشخص شدن کاربری سرمایه گزاریها اعم از توریست، معدن و گردشگری و.. و ایجاد پنجره واحد برای رفع مشکل سرمایه گزاران ، که مورد تایید همه دستگاه ها قرار گیرد می توانیم به این هماهنگی برسیم.
وی گفت: در بحث تجار ایرانی کشور هندوستان با روحانیت معزز استان و نماینده محترم زرتشنیان در مجلس شورای اسلامی صحبت شد و رایزنی هایی در حال انجام است که تاجران یزدی مقیم هند اولویت های سرمایه گزاری خود را به یزد بیاورند و برای سهولت انجام این کار بستر سازی هایی را انجام خواهیم داد و همچنین در زمینه توریست درمانی که می تواند بهترین راه ارزآوری برای کشور باشد نیز برنامه ریزی خواهیم کرد.
وی در زمینه توریست و توریست درمانی در استان تصریح کرد: در طول چند سال گذشته 27 میلیون دلار سرمایه گزاری خارجی جذب شده که در مقابل سایر کشور ها بسیار اندک است با این حال پیشرفت در این کار انجام شدنی است و افق های روشنی در استان داریم که تنها همت و عقلانیت و پختگی و هماهنگی بین دستگاه ها را میخواهد .
استاندار یزد در پایان تاکید کرد: در بحث توریسم نگاه ها نباید تنها به ارزآوری باشد بلکه باید توجه شود که هر توریست انتقال دهنده سبک زندگی و هنر و فرهنگ ایرانی است و ما توریست را یک سفیر فرهنگی می دانیم که فرهنگ ما را به جهان معرفی می کند و ما باید با خروج از حالت انفعالی و حرکت به حالت هجومی در امر فرهنگ، باور داشته باشیم که از نظر فرهنگی بسیار غنی تر از سایر کشور ها هستیم و علیرغم اینکه ایران بسیار مورد هجمه دشمنان قرار گرفته در عین حال گردشگران شیفته فرهنگ ایران هستند و به این فرهنگ جذب می شوند.
گفتنی است در ابتدای این دیدار " بابایی" دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور استان یزد با بیان این نکته که " براوردها حاکی از وجود 15 هزار یزدی مقیم خارج از کشور است" از برنامه ریزی لازم برای شناسایی ظرفیتها و قابلیتهای این افراد به مرور خبر داد.
وی همچنین در ارتباط با شورای روابط خارجی استان گفت:" هم اکنون 160 قلم از کالاهای استان به 60 کشور دنیا صادر می شود و امسال در 8 ماهه نخست سال، 355 میلیون دلار صادرات داشته ایم.
همچنین در حاشیه این نشست و با حضور استاندار یزد از "سامانه اینترنتی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور استان یزد" به آدرس www.ih.ostanyazd.ir رونمایی شد. این سامانه به منظور تسهیل در برقراری ارتباط میان ایرانیان و یزدی های مقیم خارج از کشور با داخل از یکسو و معرفی ظرفیتها و پتانسیلهای استان به ایرانیان مقیم خارج از کشور طراحی و راه اندازی شده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا