محسن اختياري

ازدواج سفيد  يا  ازدواج سياه ؟!
 هردم از اين  باغ  بري مي رسد  . . .
ازدواج سفيد  ، طلاق سفيد  ، . . . .  وبسياري عبارات از اين دست كه هر روز بر آن افزوده مي گردد ، خود بيانگر يك جريان اجتماعي بعضا تاثير گذار بر بدنه كلي جامعه بوده و بسياري ابعاد آنرا تحت تاثير قرار مي دهد .
بسياري از اين جريانات كه سوغات فرهنگ مدرن غرب براي ديگر جوامع است ريشه هاي اصلي زندگي در اين جوامع و بخصوص استوارترين بنيان آن يعني خانواده را نشانه رفته و متزلزل مي سازد .
ازدواج سفيد يكي از اين دستاوردها و سوغاتهاي شوم است كه با تقليد كور كورانه مستقيم از فرهنگ و زندگي غربي اينروزها بسيار مطرح و مورد بحث و توجه و محل نگراني اقشار مختلف جامعه و كشور ماست ؛ اما  مفهوم ازدواج سفيد چيست ؟
   " ازدواج سفيد "  يا  بعبارتي " هم خانگي " عبارتست از زندگي دو نفره يك زن و مرد زير يك سقف  با تما روابط زن و شوهري بدون عقد و ازدواج و بدون هرگونه ثبت شرعي و قانوني !.
بروز و گسترش روز افزون اين پديده اجتماعي كه بر گرفته تمام و كمال از سبك زندگي و فرهنگ رايج غربي است و هيچگونه سنخيتي با فرهنگ ، عرف و شرع جامعه ما ندارد چه بسا موجب نگراني و مورد بحث از ابعاد و جنبه هاي گوناگون مي باشد كه ما در اين مختصر قصد پرداختن به تمام آن را نداريم .
جداي از بحث تقليد كور كورانه از فرهنگ غربي كه امروز از طريق رسانه هاي گوناگون نطير اينترنت و بويژه كانالهاي ماهواره اي در حال تبليغ است عوامل متعددي مي تواند در شيوع و گسترش آن موثر باشد ، از جمله مشكلات موجود براي ازدواج شرعي و اصولي جوانان بويژه مشكلات اقتصادي و مواردي نظير شغل و مسكن ؛ و عوامل ديگري نظير عدم مسئوليت پذيري افراد براي پذيرش مسئوليت يك خانواده مبتني بر عرف و سنتهاي جامعه ، همچنين تغيير نگرش افراد به زندگي بويژه تحت تاثير تبليغات رسانه اي غربي براي رهايي از بسياري محدوديتها و تمايل به رهايي و آزادي از بسياري قيد و بندهايي كه طبق شرع و فرهنگ ما باعث تقويت و استحكان بنيان خانواده مي شود و عواملي از اين قبيل مي تواند از دلايل گسترش آن باشد .
جداي از مباحث شرعي و فرهنگي مشكلاتي كه اين سبك زندگي در جامعه و براي افراد بر جاي مي گذارد بسيار متعدد و قابل بحث است ، مواردي نظير فرزندان نامشروع ، بي مسئوليتي و عدم ثبات در ادامه اينگونه زندگيها و در پي آن ضربه هاي عاطفي و روحي و رواني در صورت بروز هر گونه مشكل و جدايي كه بويژه براي زنان به دنبال خواهد داشت تنها گوشه اي از اين مشكلات است و قطعا در اين ميان بيشترين ضربه و صدمه متوجه زنان خواهد بود .
آنچه مسلم است اينكه اين سبك از زندگي قطعا هيچگونه سنخيتي با اصول شرعي ، اصول فرهنگي و حتي عرف و سنتهاي ما ندارد و از اينرو گسترش آن مي تواند بسيار نگران كننده باشد ، بنا براين توجه ويژه در خصوص مقابله جدي با اين پديده اجتماعي و فرهنگي را مي طلبد ، و ليكن آنچه مي بايست مد نظر قرار گيرد اينستكه قطعا با مواجهه قهري با آن نمي توان جلو رسوخ و شيوع آنرا گرفت بلكه مي بايست ضمن بررسيهاي دقيق موضوع از جنبه هاي گوناگون ، راه حلها و راهكارهاي مناسب براي پيشگيري از آنرا پيدا نمود و بكار بست كه يكي از مهمترين اين راهكارها تسهيل نمودن ازدواج در عمل مي باشد چرا كه هر گونه شعار و شعارزدگي در اين راه خود مي تواند بر مشكلات بيفزايد و تا زمانيكه جوانان براي دريافت چهار يا پنج ميليون تومان وام ازدواج با مشكلات عديده مواجهند و در مقابل بسياري اشخاص بسهولت تسهيلات ميلياردي از طريق رابطه يا رانت مي گيرند چنين مشكلاتي كاملا عادي خواهد بود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا