به همت حوزه هنری استان یزدهمایش تبیین نیم قرن اندیشه وهنرانقلاب اسلامی باحضورحجت الاسلام والمسلمین دکتربی آزار شیرازی در یزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: دراین همایش که جمعی ازمعلمان هنروادبیات، هنرمندان، نویسندگان، شاعران، دانشجویان وقشرهای مختلف مردم حضور داشتند حجت الاسلام والمسلمین دکترعبدالکریم بی آزار شیرازی به تشریح هنرو معماری اسلامی ـ ایرانی پرداخت.
رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به موفقیت اقتصاد اسلامی گفت: باید به این نکته توجه داشت که هراقتصادی فضای خاص خودش را می طلبد و نمی شود در فضای اقتصاد سرمایه داری یا کمونیستی اقتصاد اسلامی را پیاده کرد.
وی با بیان این که اسلام برای تمام برنامه های خود فضا سازی کرده است به ماه مبارک رمضان اشاره و خاطر نشان کرد: اسلام برای این ماه مبارک به طور هنرمندانه برنامه ای خاص مقررنموده به نحوی که با فضا سازی مناسب همه به روزه داری سوق داده می شوند و در مورد اقتصاد هم باید فضا سازی شود.
حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی با تأکید بر بهره گیری ازمضامین قرآنی درخلق آثارهنری گفت: هنرمندان سعی کنند از کلام وحی در تولیدات خود بیشتر استفاده کنند.
این مدرس حوزه و دانشگاه به پیوندعمیق مساجد جامع و بازارهای شهرهای اسلامی اشاره کرد و افزود: این پیوند برگرفته از آیات قرآن کریم است، پیوندی که میان زکات که مسئله ای اقتصادی و نماز که مسئله ای عبادی است و در قرآن مکرر به آن اشاره شده است.
وی کارهنرمندان قدیم درخلق آثارهنری را دقیق وحساب شده دانست وبا اشاره به این که فضاسازی مناسب در بازارهای اسلامی نمونه ای ازاین هنراست ادامه داد: مسجد جامع مرکزسیاسی، مذهبی، فکری، آموزشی و عملی بوده و در دو طرف آن بازارهایی وجود داشته که این مجموعه محورشهرهای اسلامی بوده و هنر ومعماری هنرمندان قدیم را به تصویر می کشد.
عضومجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که دربافت قدیم شهرهای اسلامی مسجد، مدرسه و بازار در هم آمیخته است افزود: مسجد برای اهل ایمان بازار آخرت و ساعت مسجد جامع یادآور ساعت قیامت است ودر قدیم تجار و کسبه ساعاتی از روز را به خواندن کتاب مکاسب در مساجد و مدارس علمیه می پرداختند و با مسائل فقهی و آداب تجارت آشنا می شدند از این رو بازاریان کمترگران فروشی و احتکار می کردند.
دکتر بی آزار شیرازی به ضرورت وجود سازمان های صنفی در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: در قدیم بازاریان و تجار با شرکت در این سازمان ها درس صداقت، جوانمردی و اخلاق اسلامی فرا می گرفتند که نشانگر پیوند کسب و مال با کسب علم بود و سعی می کردند در فعالیت های خود در این مسیر حرکت کنند.
وی راستگویی را رمز موفقیت اقتصاد اسلامی در گذشته دانست و گفت: اگر می خواهیم اقتصادی پویا و قوی داشته باشیم باید فضا سازی نموده ، به هنر معماری مساجد و بازارها توجه داشته و در چارچوب اقتصاد اسلامی حرکت کنیم.
سید ناصرامامی میبدی سرپرست حوزه هنری یزد هم در این مراسم با گرامیداشت پنجاهمین سالگرد قیام خونین 15 خرداد بر تبیین اندیشه های امام راحل(ره) از طریق هنر تأکید کرد و گفت: هنرمندان باید با استفاده از هنر وابزارهنری اندیشه ها و آرمان های بنیان گذار جمهوری اسلامی را برای جوانان امروز ونسل های آینده تبیین کنند. این همایش به همت حوزه هنری استان یزد و همکاری آستان مقدس امام زاده سید جعفر محمد(ع) یزد برگزار شد.

برای مشاهده تصاوبر کلیک کنید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا