محسن رضایی در «دیروز، امروز، فردا»:

خواص نباید بلغزند و از اعتقادات خود عقب بنشینند

در جنگ نرم به اعتقادات، ارزشها، فرهنگها و نظامهای اجتماعی تهاجم می شود/دی ماه 58 یازده خانه تیمی گروه فرقان را شناسایی و گودرزی رهبرشان را دستگیر کردیم/سال 60 منافقینی که 17هزار عضو و 70هزار هوادار داشتند منهدم کردیم/باید جوانان را در عین دادن آزادی، مراقبت کرد/با پیروزی انقلاب در مصر، وضعیت اسراییل بحرانی می شود/امروز مجال دعواهای شخصی و گله گزاری نیست/مشارکت مردم و اعتراض آنان دو روی سکه مردم سالاری است/باید با فتنه گران برخورد قانونی شود/از نسیم تحولات خاورمیانه رایحه ظهور به مشام می رسد.

شب گذشته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «دیروز، امروز، فردا» شبکه سوم سیما حضور یافت و ضمن بیان خاطراتی از روزهای ابتدای انقلاب و دوران پرشکوه و حماسه آفرین دفاع مقدس، به بیان دیدگاه خود درباره مسائل مختلفی چون رویکرد جدید تقابل غرب با ایران، فتنه 88، تحولات مصر و آینده کشور پرداخت.
 
به گزارش «تابناک» محسن رضایی در حالی شب گذشته در این برنامه با اجرای حسین رنجبران حضور یافت که با خود دو سند منتشر شده از سال های دهه شصت و روزهای دفاع مقدس ملت شریف ایران به همراه آورده بود.

بنابر این گزارش وی در ابتدای برنامه با اعلام این نکته که مبارزات سیاسی خود را از سال 1350 آغاز کرده، سال 1358 وارد سپاه شده و اطلاعات سپاه را تشکیل داده و لذا افراد بالای سی سال او را نظامی می بینند اما جوانترها بیشتر چهره ای اقتصادی از او تصویر کرده اند،  گفت: البته این مسائل خیلی مهم نیست و سرباز ملت ایران بودن برایم مهم است.

امروز ماهیت تهدیدها تغییر کرده است

 رضایی در پاسخ به این سوال که جنگ سخت، سخت تر است یا جنگ نرم؟ با تاکید بر اینکه به هر حال جنگ نرم عرصه دیگری است و مسائل اخیر خاورمیانه نیز به نوعی انقلاب نرم محسوب می شود، گفت: ماهیت تهدیدها تغییر کرده و جنگ های شبیه قرن بیستم از این پس کمتر رخ خواهد داد و حملات آقای بوش آخرین سناریوهای قرن بیستم بود، ضمن اینکه در جنگ سخت، کشورها اشغال می شوند اما در جنگ نرم به اعتقادات، ارزش ها، فرهنگ ها و نظام های اجتماعی تهاجم صورت می گیرد.
 
وی در ادامه افزود: به راحتی نمی توان گفت که جنگ نرم سخت است یا جنگ سخت و این مساله به آمادگی های ما بستگی دارد، اما باید توجه داشت که در شرایط آغاز جنگ نرم هر چه جلوتر برویم توانایی لازم برای مقابله با این نوع جنگ را در خود ایجاد خواهیم کرد.

 رویکرد حضرت امام (ره) در اعتماد به جوانان و سپردن کار به دست آنها

مجری برنامه دیروز امروز فردا در ادامه از محسن رضایی پرسید: چطور شد که امام به شما در سن 27 سالگی اعتماد و شما را به عنوان فرمانده سپاه منصوب کرد و چطور شما این بار سنگین را قبول کردید؟ که محسن رضایی در پاسخ گفت: این سؤال را باید از امام پرسید. وی گفت: امام معمولاً به جوان ها اعتقاد و اعتماد داشت و در خرداد 42 فرمودند سربازان من در گهواره هستند. من قبل از اینکه فرمانده سپاه شوم در سال 58 که اطلاعات سپاه را ایجاد کردم بر تمام حوادث رخ داده پس از انقلاب اشراف داشتم.
 
وی گفت: از همان ابتدای تشکیل اطلاعات سپاه مسائل را با امام در میان می گذاشتم و حتی در سال 58 که امام در بیمارستان بستری بود و دکتر عارف پزشک امام به هیچ کدام از مسئولان اجازه حضور در بیمارستان را نمی داد اما من به امام نزدیک می شدم و اطلاعات را در گوش امام می گفتم و دکتر عارف می گفت سالها در ذهنم این سؤال بود که این جوان چه به امام می گفت.
 
فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس، در ادامه به حوادث سال 58 اشاره کرد و گفت: در این سال که اوج درگیری با کودتاچیان و گروهک فرقان بود، مسائل عجیبی در کردستان و سیستان و بلوچستان رخ داد که در این زمان ها رابطه ام با امام زیادتر شده بود و برخی اوقات که امکان ملاقات نبود حوادث را خدمت ایشان می نوشتم.
 
رضایی افزود: من آمادگی فرماندهی سپاه را داشتم و برای پیشبرد جنگ، ایده هایی در ذهنم بود که دوست داشتم آن را عملیاتی کنم. در شهریور سال 60 که فرمانده سپاه شدم یک سال از جنگ گذشته بود و عملیات موفقی تا آن روز به دست نیاورده بودیم. در هفت اسفند سال 57، دموکرات ها به پادگان مهاباد حمله کردند و توپخانه پادگان را بردند و شهر را بمباران کردند که این اتفاق سرآغاز درگیری هایی بود که پنج سال طول کشید.
 
وی به حوادث بعدی رخ داده در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در خوزستان به لوله های نفت حمله کردند و در گنبد کاووس حوادثی رخ داد و سال 57 در چهار گوشه کشور درگیری هایی رخ داد.
 
رضایی افزود: در اردیبهشت 58 گروهک فرقان شهیدان مطهری، مفتح و تعداد زیادی از مسئولان را به شهادت رساندند که دی ماه 58 توانستیم یازده خانه تیمی از گروه فرقان را شناسایی و گودرزی رهبر فرقان را دستگیر کنیم.
 
وی گفت: ما در آن زمان به دلیل وجود ساواک، خلأ داشتن یک سازمان اطلاعاتی قوی را داشتیم و جوانانی چون شهیدان حسن باقری، مهدی زین الدین و آقای رشید از نیروهای اطلاعاتی ما بودند که خلأ های موجود را پر می کردند.
 
رضایی سال 58 را از نظر ترور و شورش ها، سالی پر از زد و خورد دانست و گفت: با آغاز سال 59، کودتاها طراحی شد به نحوی که در تیر و مرداد این سال پیش از اینکه جنگ آغاز شود بنی عامری و رکنی از سران این کودتا در جلسه ای با اویسی ـ فرمانده نیروی زمینی شاه ـ سازمان دهی مفصلی کردند تا بتوانند از طریق هواپیماهای عراقی، هواپیماهای ما را منهدم کنند که مجال بسط این موضوع در برنامه نیست.
 
وی در ادامه به فعالیت منافقین به سرکردگی مسعود رجوی در سال 60 اشاره کرد و گفت: منافقین در خرداد سال 60 با اسلحه به خیابان ها می ریختند و تیغ های موکت بری را در شکم مردم فرو می کردند و این اتفاقات در شرایطی بود که ارتش عراق از پنج استان ما عبور کرده و به نزدیکی اهواز رسیده بود و ایران یکپارچه آتش بود و در حقیقت سال 60 تمام شهرهای ایران بدون استثناء درگیر زد و خورد بود و موتور نیروهای انقلاب در این سال روشن شد.
 
وی گفت: در این سال واقعاً نمی دانستیم که آیا باید با عراقی ها بجنگیم یا تهران را نگهداریم چرا که در تیر سال 60 از یک طرف با کمبود اسلحه در جنگ تحمیلی مواجه بودیم و از یک طرف خیابان های تهران و مجاور مجلس و قوه قضائیه در آماج بمب و انفجارات بود.
 
سال 60، سخت ترین سال انقلاب

محسن رضایی با اشاره به اینکه سال 60 سخت ترین سالی بود که بر انقلاب گذشت افزود: اگر قدرت پروردگار و عنایات امام زمان (عج) نبود انقلاب به اینجا نمی رسید. وی گفت: در آن شرایط منافقین را در ماه های تیر، مرداد، شهریور و مهر ماه سال 60 تقریباً جمع کردیم؛ منافقینی که 17 هزار عضو و 70 هزار هوادار داشتند منهدم کردیم و انواع سلاح ها از قبیل آر پی جی و تیربار از آنها به دست آوردیم که حتی در دانشگاه تهران اسلحه خانه داشتند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ملت ایران ظرفیت های بسیار بزرگی دارد که این ظرفیت ها در شرایطی مثل انقلاب و سال های پس از آن به ظهور رسید و  هم اکنون نیز در مقابله با تحریم سکوت نخواهند کرد و به نظر می رسد بار دیگر به راه خواهند افتاد.

وی در ادامه با اشاره به سندی منتشر نشده به وقایع سال 63 در مورد ربایش هواپیماها توسط منافقین اشاره کرد و دستوری که امام(ره) در این مورد صادر کرده بودند:

 
غلامحسین افشردی ـ حسن باقری ـ را آیةالله خامنه ای معرفی کردند

رضایی افزود: در آن شرایط آدم های گمنام و با استعدادی می جوشیدند که هر کدام بخش مهمی از مشکلات را به دوش می کشیدند، مثلا در سال 59 که مقام معظم رهبری در حزب جمهوری بودند، جوانی به نام افشردی را به من معرفی کردند تا کار اطلاعاتی کند و وقتی با وی قرار گذاشتم به این نتیجه رسیدم که چقدر فردی مستعد و معتقد است و گویی سالها کار اطلاعاتی انجام داده است.
 
رضایی افزود: اسم وی را حسن باقری گذاشتیم و این اسم مستعار او شد و او در چهار ماه توانست بخش مهمی از مسائل سلطنت طلبان را به دست آورد و گزارش دهد و به محض اینکه جنگ شد اطلاعات عملیات جنگ را راه اندازی کرد. افرادی چون خرازی، دقایقی، بقایی، زین الدین، باقری و باکری به تنهایی یک لشکر بودند و هم اکنون نیز مشابه این آدم ها در جامعه هستند و نباید کاری کنیم که فقط در شرایط سخت به صحنه بیایند چرا که باید مدیریت ها به گونه ای باشد که آنها در شرایط غیر از جنگ نیز بتوانند استعدادهایشان را به فعلیت رسانند.

دادن آزادی عمل به جوانان با محوریت کار جمعی در بستری فرهنگی و ارزشی
 
رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه درس هایی از دوران دفاع مقدس و حوادث پس از انقلاب آموختید؟ افزود: نخستین عاملی که موجب شد معجزاتی در انقلاب شکل گیرد بستر فرهنگی و ارزشی جامعه است و ملت ایران فقط در بسترهای بزرگ می تواند توانایی های خود را بروز دهد.
 
این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: اگر محیط اجتماعی ما از نظر فرهنگی ضعیف شود، ملت ما کوچک می شود و در شرایط کنونی اگر بخواهیم باکری ها و همت ها را داشته باشیم باید به ارزش ها و فرهنگ جامعه توجه کنیم. وی دادن آزادی عمل به جوانان و توجه به کار جمعی را از الزامات حال حاضر خواند و افزود: باید جوانان را در عین دادن آزادی، مراقبت کرد.
 
 خواص نباید بلغزند و از اعتقادات خود عقب بنشینند

رضایی گفت: مسأله مهم دیگر اینست که آنهایی که در سابقه انقلاب بودند نباید بلغزند و چهره شکست خورده ای از انقلاب را به نسل بعدی نشان ندهند. مایی که این همه شهید و جانباز دیده ایم نباید امروز از خودمان ضعف نشان دهیم چرا که این بدترین ضد تبلیغ است.  آنهایی که در سابقه انقلاب بودند باید امروز بگویند کجای این انقلاب هستند؛ آیا در انقلاب آدرس خود را حفظ کرده اند یا از آن خارج شده اند.
 
وی با اشاره به اینکه پیشگامان انقلاب باید ارزش های انقلاب را حفظ کنند افزود: اگر ارزش های ما تغییر کند دیگر نمی توانیم جوانان را جذب کنیم و جوانان به این نتیجه خواهند رسید که آنها را فریب می دهیم و خودمان چیز دیگری شده ایم و از آنها چیز دیگری می خواهیم که اگر این چنین شد آثار منفی خواهد گذاشت و جوانان ما را از انقلاب و دین دور می کند. البته جوانان ایران هوشمندند و می دانند که مسیر سعادت آنها جمهوری اسلامی است.
 
 حوادث اخیر ناشی از بیداری اسلامی است

رضایی در بخش دیگری از سخنانش به حوادث اخیر جهان اسلام اشاره کرد و گفت: در سال ها و روزهای اخیر چندین موج بیداری در جهان اسلام به وجود آمد که هر موج بیداری که به انقلاب اسلامی نزدیکتر بود پیروز شد و موج هایی مانند القاعده و طالبان که از انقلاب ما فاصله گرفتند شکست خوردند. در داخل هم اگر از جمهوری اسلامی فاصله بگیریم شکست خواهیم خورد و اگر خود را تطبیق دهیم پیروزی بیشتری بدست می آوریم.
 
وی گفت: پایداری نسل گذشته در انقلابی کردن نسل امروز مؤثر است و جوانان ما این را به خوبی می فهمند. البته خیلی از جوانان ضعف های ما را به حساب انقلاب و جمهوری اسلامی نمی گذارند و آن را به حساب خود ما می گذارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تأکید بر اینکه تحولات اخیر منطقه اثرات همان بیداری اسلامی است که کلید آن در سال 57 در ایران زده شد، افزود: شرایط منطقه به گونه ای است که تحولات مصر و چگونگی به سرانجام رسیدن آن در نقشه جدید منطقه و حتی جهان تعیین کننده خواهد بود تا جایی که بر اساس برخی اطلاعات رسیده و البته ظن قوی مبتنی بر تحلیل جمعی از کارشناسان، نیروهای نظامی آمریکایی و اروپایی در صدد استقرار در صحرای سینا برای جلوگیری از سرایت این انقلاب به دیگر نقاط منطقه و جهان هستند و مطمئنند که با پیروزی انقلاب در مصر، به دلیل تغییر پازل طراحی شده غرب در منطقه، وضعیت اسراییل در حالتی بحرانی و فوق العاده به هم ریخته قرار خواهد گرفت.

پایداری، مقاومت و همراهی با مردم و نظام در این شرایط تنها را غلبه بر دشمن

رضایی با تبیین دور جدید مقابله غرب با جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به روند طی شده در مسئله هسته ای کشورمان طی سال های گذشته، بر پایداری و ایستادگی ملت و نظام در مقابل زیاده خواهی مستکبرین تاکید کرد و گفت: خود آمریکایی ها هم اگر در جلسات خصوصی و محفلی خود بنشینند قطعا خواهند گفت که هیچ مسئله خطرناکی در رابطه با دستیابی ایران به انرژی اتمی وجود ندارد ولی آنان چون از اساس از پیشرفت یک ملت انقلابی که بنیان اعتقادی نظام سلطه را به چالش کشیده است هراس دارند به دشمنی خود ادامه می دهند.

فرمانده انقلابی ترین سازمان پس از انقلاب در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که جزء منتقدین دولت در برخی حوزه ها محسوب می شود افزود: به هر حال در یک نظام سیاسی مبتنی بر اخلاق اسلامی افراد هر چقدر هم که با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته باشند می توانند و باید با توجه بیشتر به اشتراکات، امکان بهره برداری بیشتر از فرصت های موجود را فراهم آورند و لذا به این بهانه که فلان شخص یا گروه افراطی مثلا به من اهانت کرده و... نباید مصالح کلی و کلان نظام را نادیده گرفت و باید با همکاری و همراهی دولت، او را در انجام وظایفش یاری کرد. مثلا در همین مورد هدفمندی یارانه ها به دلیل اهمیت فوق العاده حیاتی آن برای کشور همه باید دست به دست هم بدهند تا نظام با کمترین آسیب و هزینه از آن عبور کند.

وی در همین رابطه گفت: گلایه من نسبت به برخی از آقایانی که با همین بهانه ها خود را کنار کشیده و فقط به تماشا مشغولند همین است که الان کشور در وضعیتی نیست که مجال دعواهای شخصی و گله گزاری اشخاص را داشته باشد، پس باید با تمام توان در مسیری که رهبر فرزانه انقلاب ترسیم نموده و خود با قدرت در آن به پیش می رود، حرکت کرد و ایشان و کل نظام را در رسیدن به اهداف خود یاری رساند.

رضایی در همین رابطه به رفتار آیةالله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و افزود: مثلا گلایه من از آقای هاشمی در این رابطه همین است که ایشان نباید به این بهانه ها، رهبری را تنها بگذارد و فقط به تماشا کردن و سکوت بسنده کند.

لزوم برخورد قانونی با فتنه گران و برخورد حکیمانه و مدبرانه حاکمیت

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه و در پاسخ به سوال رنجبران در مورد حوادث سال گذشته و 9 دی و 22 بهمن، بار دیگر ضمن تاکید و تشریح رفتار قانون مدارانه خود در آن روزها، به نامه روز شنبه 23 خرداد خود خطاب به رهبری اشاره کرد که در آن حضور پر شور 40 میلیونی مردم در انتخابات را به محضر ایشان تبریک گفته بود و تاکید کرده بود که به نظر شورای نگهبان تمکین خواهد نمود.

وی با تاکید بر این نکته که مشارکت مردم و اعتراض آنان دو روی سکه مردم سالاری است، ضمن تفکیک مردم معترض از اغتشاشگران ادامه داد: به دلیل وجود برخی ابهامات، از ظرفیت قانونی نظام در این مورد استفاده کردم و اعتراض خود را به شورای محترم نگهبان تقدیم کردم تا نشان دهم که حتی اگر ابهام و اعتراضی وجود داشته باشد تنها را حل و فصل آن پناه بردن به قانون است و لذا از دو نامزد دیگر هم خواستم که به جای دعوا و ایجاد تنش در جامعه، اعتراضات خود را از مسیر قانونی خود دنبال کنند که متاسفانه هم آنان به این مسئله تن ندادند و هم برخی با اشتباهات خود موجب شد تا اعتراضات اجتماعی جنبه سیاسی پیدا کرده و مسئله ای که می توانست در عرض یک ماه پایان یابد، هفت هشت ماه تداوم یافت و فرصت های زیادی را از کشور گرفت.

رضایی با اشاره به طراحی گسترده دشمنان خارجی نظام برای سوء استفاده از حوادث داخلی کشور، افزود: به هر حال وقتی دعوا شکل می گیرد نباید انتظار داشت که هیچ اتفاقی نیفتد و قطعا اشتباهاتی از سوی مسئولین انتظامی و امنیتی رخ داده است اما باید توجه داشت که رسانه های خارجی معاند نظام سعی کردند تا تصویری خشن از جمهوری اسلامی نشان دهند در حالی که در همین حوادث حدود 850 نفر از نیروهای انتظامی و امنیتی اعم از بچه های بسیجی و انتظامی زخمی و شهید شدند ولی هیچگاه رسانه های معاند این را پوشش ندادند و ناجوانمردانه تنها برخورد با اغتشاشگران را بزرگ کردند در حالی که در چنین شرایطی طبیعی است که نظام از خود دفاع کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس نظام قطعا باید مطابق با قانون با فتنه گران برخورد جدی داشته باشد وگرنه ممکن است هر کسی هر گاه دلش خواست باز هم به ایجاد فتنه و آشوب در کشور اقدام کند.

9 دی همچون آب زلالی بود که زشتی ها را با خود برد

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به حضور پرشور و حماسی مردم در 9 دی و 22 بهمن سال گذشته، آن را به جریان آب زلالی تشبیه کرد که با تاکید بر پیروی و پشتیبانی از ولایت فقیه و اصل نظام، تمام زشتی های روزهای گذشته را با خود برد و ابراز امیدواری کرد که 22 بهمن امسال نیز همین اتفاق تکرار شود.

تحولات امروز خاورمیانه مانند نسیمی است که بوی ظهور می دهد

رضایی در پایان با ذکر خاطره ای از شب عملیات والفجر هشت ـ 20 بهمن ماه 1364 ـ با ارائه سندی مربوط به آن زمان، گفت: چند شب مانده به شروع عملیات از آقای واعظ طبسی خواسته بودم که پرچم امام رضا(ع) را که برفراز گنبد آن حضرت در مشهد در اهتزاز است را در اختیار ما بگذارد تا پس از تصرف فاو، آن را در بلندترین نقطه آن نصب کنیم، که شب بیست و یکم همین اتفاق افتاد و پیک آستان قدس رسید و من هم در نامه ای به مرتضی قربانی فرمانده لشکر 25 کربلا دستور این کار را دادم و در آن نامه ذکر کردم که «به امید روزی که حضرت حجة ابن الحسن(عج) پرچم خونین جدش را به دست گرفته و رزمندگان اسلام در رکاب ایشان، انتقام تمامی مظلومان را از طاغوتیان بستانند»، و امروز هم تحولات خاورمیانه همچون نسیمی است که رایحه ظهور ایشان را به مشام می رساند. انشاءالله

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا