با همکاری گروه پیشگامان؛ کنفرانس ملی بانکداری الکترونیک برگزار می شود



گروه تعاونی پیشگامان با همکاری سازمان مدیریت صنعتی در صدد برگزاری کنفرانسی علمی با گستره ملی در حوزه بانکداری الکترونیک هستند. از جمله اهداف آتی گروه تعاونی پیشگامان ایجاد بانک الکترونیک در کشور است که دست یابی به دانش و پشتوانه علمی آن مستلزم انجام مجموعه فعالیت های علمی می باشد



بررای روشن تر شدن ابعاد علمی این کنفرانس و جزییات آن روی سخن را با دکترسعیدسعیدا اردکانی عضوهیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد، مدیریت حسابداری دانشگاه یزد که جزو دانشیاران بنام و از اعضای نمایندگی استان یزد سازمان مدیریت صنعتی است گشوده ایم.



بهتر است برای درک بهتر از بانکداری الکتروینک کمی وارد مباحث تاریخی این صنعت شویم. چه شد که دنیا به سراغ بانکداری از نوع الکترونیک و مبتنی بر وب رفت؟



در دنیای امروز شیوه واکنش به بازار تغییر کرده است .موسسات مالی بجای تمرکز بر محصولات بر مشتریان متمرکز شده اند و بجای فکر کردن به منافع کوتاه مدت ، منافع بلند مدت را مد نظر دارند



توسعه سامانه های الکترونیکی مانند اینترنت نه تنها همه موسسات از جمله ،موسسات مالی را تحت تاثیر قرار داده بلکه شبکه جهانی وب انتظارات مشتریان را در مورد سرعت ، دقت ، قیمت و خدمات دگرگون نموده وامکان بهره گیری ازآن برای انجام بسیاری از فعالیتهای روزمره، فاصله جغرافیائی و ساعت کار اداری را بی معنی ساخته است.



از آنجائیکه در دوران کنونیبا تغییر در انتظارات مشتریان ، سهولت دسترسی به خدمات واستفاده از آن،چابکی در پاسخگوئی به مشتریان و انجام امور با کیفیت برتر و هزینه نازل تر بعنوان مزیت رقابتی بسیار با اهمیتیمحسوب می گردد، بانک هانیز ناگزیر به تغییر روش سنتی بانکداری به روش الکترونیکی گردیده اند.



بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر زیر ساخت های مخابراتی برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی در مکانهای مختلف بدون نیاز به حضورفیزیکی در شعب و یا در شعبه ای خاصاز بانک های مورد نظرمی باشد.







این نوع بانکداری که در حال مرسوم شدن است چه مزایای دارد؟



در بانکداری الکترونیک می توان با استفاده از محیط مجازی کلیه عملیات بانکی ازجمله دریافت و پرداخت ، امضاء، کنترل موجودی و...... را بصورت الکترونیک به انجام رسانید.



مزایای این نوع بانکداری از دید مشتریان صرفه جوئی در وقت و هزینه و امکان انجام سریع تر امور بانکی مورد نیاز از کانال های متعددو ازدید موسسات مالی افزایش شهرت ، ارائه نوآوری ، حفظ مشتری علی رغم تغییر مکان ، امکان ارائه خدمات با سرعت بیشتر ، ایجاد فرصت برای جستجوی مشتریان جدیددر بازارهای هدف ، گسترش محدوده جغرافیائی فعالیتها و برقراری شرایط رقابت کامل می باشد.



می توان گفت که بانکداری الکترونیک رفع موانع زمانی ، مکانی و زبانی را موجب می گردد وبه بانک ها اجازه می دهد تا به حوزه فعالیت سایر بانکها وارد گردند، با مشتریان فعلی و بالقوه بدون توجه به مکان اقامت آنان تماس برقرار نمایند و خدمات مورد سفارش آنان را ارائه دهند،



با توسعه حوزه جغرافیائی فعالیت ها و تشدید رقابت ،توسعه عملیات ، تنوع خدمات مورد ارائه ، تجدید ساختار و بهبود کیفیت خدمات بانکها ، نیز ضروری می گردد.



جی. مارچ معتقد است هر صنعتی برای تداوم ماندگاری خود می بایست در دو مسیر بهبود و ارتقای کیفیت محصولات فعلی و نوآوری برای تکمیل ایده های آتی حرکت کند با بهره گیری از بانکهای مجازی ورود به هر دو مسیر پیش گفته امکان پذیر می گردد..



این نوع بانکداری از طرق مختلف از جمله رایانه، تلفن همراه، تلفن ثابت، کیوسک، دستگاههای خود پرداز و پایانه های فروش صورت می گیرد.



باید توجه داشته باشید در بانکداری الکترونیک موسسات مالی با بازارهای نامحدود از لحاظ مکانی ، رقابت بین نام های تجاری بجای رقابت بین بانکها ، امکان ارائه خدمات گسترده و متنوع بر اساس سفارش مشتری و بدون محدودیت زمانی ، نیاز کمتر به نیروی انسانی ، کاهش حجم کاغذ به دلیل استفاده از رایانه و ...... روبرو هستند . طرف های تجاری انتظار امکان افتتاح حساب های بانکی و اخذ کارت های اعتباری از طریق اینترنت و پرداخت قبوض خود با کارمزد بسیار کم ، سرمایه گذاران انتظار کسب سود بالاتر از حساب های خود همراه با کارمزد کم ، وام گیرندگان انتظار سهولت در دریافت وام های متفاوت با کارمزد پائین و شرایط بازپرداخت متنوع وخریداران انتظار خدمات مالی یکپارچه از طریق اینتر نت و امکان خرید اعتباری را دارند .







بانکداری الکترونیک مثل هر صنعت دیگری دوره های تکاملی مختص به خود را دارد. کمی در این خصوص توضیح دهید؟



بانکداری الکترونیک چهار دوره تکاملی: 1- اتو ماسیون پشت باجه 2- اتوماسیون جلوی باجه 3- متصل کردن مشتریان به حساب ها 4- یکپارچه سازی سامانه ها و امکان انجام الکترونیکی تمام عملیات بانکی توسط مشتریان را طی نموده است . در دهه 1960 میلادی با انجام اتوماسیون پشت باجه دفاتر و کارت ها از شعب بانک ها حذف و گردش روزانه حسابها در پایان هرروز به رایانه مرکزی ارسال می گردید . و نقش رایانه ها مجدود به ثبت دفاتر و تبدیل اسناد کاغذی به فایل های رایانه ای بود . از اواخر دهه 1970 میلادی با انجاماتوماسیون جلوی باجه امکان انتقال اطلاعات با بکارگیری خطوط مخابراتی و رایانه های بزرگ بصورت مستمر ،میسرگردیدو کارکنان بانک دسترسی مداوم به حساب های مشتریات را پیدا نمودند .در دوره سوم مشتریان از طریق تلفن یا مراجعه به به دستگاههای خود پرداز و استفاده از کارت های هوشمند یا کارت مغناطیسی و یا کامپیوتر شخصی به حسابهای خود دسترسی یافتندو قادر به انجام عملیات دریافت و پرداخت ، نقلو انتقال وجوه بصورت الکترونیکی شدند .شعب بانکها بدلیل عدم نیاز به حضور فیزیکی مشتریانجهت انجام امور بانکی خلوت گردید و نیاز به نیروی انسانی برای پاسخگوئی به مراجعین کاهش یافت.ضمن آنکه ایجاد هماهنگی بین سیستمهای جزیره ای توسط برخی از کارکنان بانک ها ضرورت یافت . در دوره چهارم یکپارچه سازی سیستم هاصورت پذیرفت و انجام کلیه عملیات بانکی بدون نیاز به مراجعه مشتری به شعب بانک هاامکان پذیر شد ، صرفه جوئی واقعی در نیروی انسانی بعمل آمد، بانکها و مشتریانقادر به کسب اطلاعات منظم و دقیق مورد نیاز خود شدند، مشتری مداری جایگزین حساب مداری گردید و پول نیزشکل الکترونیکی و غیر قابل لمس بخود گرفت.در سال 1994 میلادی موسسه مالی اعتباری فدرال استنفورد برای اولین بار سرویس های بانکداری اینترنتی را به همه اعضای خود ارائه داد . تا ژانویه 1995 فقط 24 بانک بر روی شبکه اینترنت وجود داشت وبه فاصله یکسال 800 بانک به این تعداد اضافه شد.درسال 1996تعداد مشتریان بانکداری الکترونیکی5/2میلیون نفر بوده و این تعداد در سال 1997 به 5/4 میلیون نفر بالغ گردید.







کمی از بحث تاریخی و علمی در خصوص بانکداری الکترونیک فاصله بگیریم. خبر برگزاری یک کنفرانس معتبر علمی وبین المللی بانکداری الکترونیک در استان با همکاری گروه پیشگامان و سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است. شما به عنوان مجری و دبیر علمی این کنفرانس اهداف اصلی از برگزاری کنفرانس بانکداری الکترونیک را چه می دانید؟



با توجه به نام گذاری امسال بعنوان سال جهاد اقتصادی توسط مقام معظم رهبری و شرایط جاری اقتصادی درایران و جهان ،مشارکت همه جانبه موسسات و سازمان ها برای رفع موانع و مشکلات موجود در عرصه تولید، ارائه خدمات وتجارت ضرورت یافته است .



سازمان مدیریت صنعتی نیز قصد دارد تا باحمایت و پشتیبانی همه جانبه مدیریت محترم گروه پیشگامان کویر یزد ،بعنوان حامی اصلی کنفرانس،در این جهاد اقتصادی ایفای نقش نماید وبر این اساس نیز در پائیز سال جاری ، بر اساس مجوز اخذ شده از معاونت محترم توسعه مدیریت و سرمایه ریاست جمهوری، سازمان مدیریت صنعتی ، کنفرانس ملی بانکداری الکترونیک را بامشارکت افراد ، سازمان ها و مدیران موسسات مالی و اعتباری کشور در استان یزدبرگزارخواهد نمود.



در این کنفرانس باید منتظر چه رخدادهایی باشیم؟



در این کنفرانس نسبت به معرفیآخرین دستاوردهاو یافته های علمی و صنعتی حوره بانکداری الکترونیک که بکارگیری آنها ، کاهش هزینه ها ی مختلف از جمله هزینه معاملات را برای بنگاه های تولیدی و خدماتی در بر دارد و بر بهره وری بنگاهها می افزاید ،مبادرت خواهد گردید.



مدیران محترم موسسات پولی و بانکی، صنعت و معدن ، بخش بازرگانی و سازمانهای دولتی مشارکت کننده در این کنفرانسقادر خواهند بود تا ضمن بیان مسائل و مشکلات شبکه بانکی ، ازآخرینیافته های حوزه بانکداری الکترونیک مورد ارائه در کنفرانس مطلع وضمن مشارکت در رفع موانع موجود ، خلق بازارهای جدید با بهره گیری از صرفه به مقیاس و کاهش هزینه مبادلات در اقتصاد کشور را امکان پذیر سازند و بدینترتیب در جهاد اقتصادی پیش رومشارکت فعال نمایند .



دانشجویان و استادان معزرشرکت کننده در کنفرانس نیز می توانند یافته های پژوهشی خودرا ارائه وامکان نشر گسترده آن ها را میسر سازند.



لزوم شرکت در چنین برنامه های علمی برای مدیران وفعالان اقتصادی و بانکی چیست؟



فراموش نکنیم که با توسعه زیر ساخت ها وشبکه های مخابراتی ، کاهش هزینه استفاده از زیر سخت ها و شبکه های مذکور ، گسترش روزافزون استفاده از کامپیوتر های شخصی ، همگانی شدن اینترنت ، دسترسی تعداد بیشتری از مردم به اینترنت پرسرعت ،بالارفتن سطح آگاهیعموم از مزایای استفاده آن لاین خدمات وبهبود سطح عمومی مهارت ها دربکارگیری کامپیوتر وسایر ابزارهای خدمات الکترونیکی، به سطح بالاتری از اینگونه خدمات نیاز می باشد و توسعه روز افزون آن ها نیزالزامی شده و باقی ماندن در عرصه رقابت مستلزم پاسخگوئی صحیح و بموقع به نیازهای جدید است .



از آنجائیکه برگزاری اینگونه کنفرانس ها به شناساندن مسائل و مشکلات ،راهکارهای رفع موانع و معرفی یافته های جدید در حوزه بانکداری الکترونیکی و تحرکت بیشتر بخش های مختلف اقتصاد کشور را امکان پذیر می سازد ، شایسته است تا از تلاشهای مدیریت و کارکنان محترم سازمان مدیریت صنعتی و گروه پیشگامان ، برای برگزاری کنفرانس ملی بانکداری الکترونیک تشکر ویژه داشته باشیم.



مدیران محترم موسسات مالی و بانکها تنها با کسب آگاهی از آخرین پیشرفتهای حوزه بانکداری الکترونیک ، راهکارهای توسعه ، شناخت موانع ارتقاءاین نوع بانکداری الکترونیک،قادر به متمایز نمودن خدمات مورد ارائه خود وکسب مزیت رقابتیخواهند بود وشرکت در کنفرانس های علمی مشابه با کنفرانس در حال برگزاری ، آنان را در هدف گذاری مناسب و شناخت راههای رسیدن به اهداف تعیین شده مساعدت خواهد نمود.لذا بدینوسیله از همه سازمان ها ،موسسات مالی و اعتباری و بانکها و پژوهشگران عزیز کشور درخواست می گردد تا با انجام حمایت های لازمو مشارکت فعال ، بر غنای این کنفرانس بیفزایند .



مهمترین مباحث این کنفرانس چیست؟



از شرکت کنندگان در کنفرانس درخواست خواهد شدتا به معرفی عوامل موثر بر توسعه بانکداری الکترونیک شامل عوامل زیر ساختی ، عوامل فرهنگی ، عوامل مالی و اقتصادی ،حقوقی و قانونی و مدیریتی و سازمانی بپردازند .آخرین دستاورد های علمی و فنی درحوزه بانکداری الکترونیک را معرفی.راهکارهای ارتقاء کیفیت ایندسته از خدمات رابیان و اشکال جدید رقابت و راه های کسب مزیت رقابتی در اشکال جدید بازار تبیین نمایند.



محورهای کنفرانس شامل معرفی مدلهای پذیرش بانکداری الکترونیک و نقش بانکداری الکترونیک در توسعه پایدار است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت این رخداد علمی به نشانی www.ebankingconf.ir مراجعه کنید.



منبع گفتگو: ماهنامه مهندسی ارتباطات


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا