جمعی از مدیران و کتابداران کتابخانه های شهرستان یزد با جوکار نماینده مردم یزد و صدوق و سیفی فرماندار یزد د یدار نمودند.

اعظم السادات میرجلیلی -- خبرنگار یزد فردا: نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی گفت:کتابداران پاسداران فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی هستند که به عنوان پل ارتباطی گنجینه های علوم مختلف با مردم خدمت می نمایند.

محمد صالح جوکار صبح روز پنج شنبه در جمع کتابداران و مسئولان کتابخانه های عمومی شهرستان یزد، افزود: کتابداری هنر بزرگ و ارزشمندی است که در راه اعتلای فرهنگ اسلامی بکار گرفته شده است.

وی ادامه داد: فعالیت در این رشته عشق و علاقه مخصوص به خود را می خواهد و با توجه به مزایای کمی که در این حرفه وجود دارد فعالیت در این راه علاقه افراد را می طلبد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: کتابداران باید با اخلاق حسنه و نیکو با مراجعه کنندگان به کتابخانه ها برخورد کنند و همواره تلاش داشته باشند افراد بیشتری را جذب مطالعه و پژوهش نمایند.

جوکار افزود: کتاب وسیله ای است که خدمات ارزشمندی به جامعه علمی کشور می نماید و لذا با گسترش فرهنگ کتابخوانی سطح علمی جامعه نیز افزایش خواهد یافت.

فرماندار یزد نیز در این نشست گفت: یکی از پارامترهای توسعه یافتگی و پیشرفت در دنیا تعداد کتاب و کتابخانه و کتابخوان های هر منطقه است.

عزیزالله سیفی افزود: امروز در شاخص های مختلفی جزو استانهای اول کشور هستیم که این نشان از همت عالی در کسب علم و به کار گیری آن در همه بخش ها است.

وی ادامه داد: انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان یزد مقام برتر کشوری را در سال گذشته کسب نمود و اقدامات بسیار زیادی برای گسترش بیشتر فرهنگ کتابخوانی صورت گرفته است.

سیفی گفت: 52 هزار نفر در شهرستان یزد عضو کتابخانه ها هستند که ده درصد جمعیت شهرستان را در بر گرفته است و برای هر دو نفر یک جلد کتاب در کتابخانه های شهرستان یزد وجود دارد.

فرماندار یزد در پایان گفت: اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته اما هنوز در برخی از کتابخانه ها از نظر نور کافی برای مطالعه ،کمبود سالن مطالعه ، نگهداری فضای کتابخانه ها و مشکلاتی در پرداخت قبوض کتابخانه ها مواجه هستیم که امیدواریم با مساعدت مسئولان این مشکلات برطرف شود.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد نیز در این نشست گفت: 41 باب کتابخانه با عضویت بیش از 52 هزار نفر و زیربنای 29 هزارو 705 متر مربع در شهرستان یزد وجود دارد.

محمد حسین پارساییان افزود: از نظر پرداخت مزایا به کتابداران و کارکنان کتابخانه ها با مشکلاتی مواجه هستیم چرا که تهران فقط پایه حقوق اولیه کارکنان را پرداخت می کند و اضافه کار و دیگر مزایای قانونی باید از طرف استان پرداخت شود .

وی ادامه داد: بعد از هدفمندی یارانه ها مبالغ استان فقط کفاف هزینه های نگهداری ساختمان کتابخانه ها را می دهد و حتی برخی کتابخانه ها در پرداخت قبوض آب و برق و گاز خود نیز با مشکل مواجه هستند .

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: از مسئولان استان تقاضا داریم تا با عنایت بیشتری به نهاد کتابخانه ها نگاه نمایند و از همکاری بی دریغ مسئولان و بویژه فرماندار یزد سپاسگزاری می نماییم.

رئیس نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان یزد نیز در این دیدار گفت:کتابخانه های شهرستان یزد 29 هزار و 705 مترمربع زیربنا دارد که بعد از آموزش و پرورش دومین نهاد با بیشترین فضای آموزشی را داریم.

محسن رفیعی افزود:از لحاض کمیت تمام تلاش خود را داشته ایم و مقام های برتر کشوری در سالیان گذشته و سال جاری گواه این تلاش است اما در کیفیت کتابخانه ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم و باید هر چه زودتر از طرف مسئولان اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: تاکنون در کتابخانه های شهرستان یزد بخش کودک ، اطلاع رسانی ، اینترنت ،راه اندازی شده و برای بازسازی برخی از قسمت های کتابخانه ها نیز در حد مقدورات اقدام شده است.

رفیعی گفت: در برخی از کتابخانه های شهرستان یزد از نظر دسترسی معلولان با مشکل مواجه هستیم و برخی از قسمت های سالن مطالعه و مخزن کتاب نیز نیاز به تعمیر و افزایش فضا دارد و هنوز وضعیت کتابخانه مرکزی یزد علی رغم گذشت سالیان متمادی بلاتکلیف رها شده و فضای پارکینگ کتابخانه قدیمی شرف الدین علی یزد نیز با مشکل مواجه است.

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان یزد در پایان اظهار داشت: بودجه های فرهنگی با مظلومیت مواجه شده و در تخصیص اعتبارات از قسمت های فرهنگی کاسته شده است و بیشترین بخشی که در این رابطه متضرر شده نهاد کتابخانه هاست که امیدواریم تغییر رویه ای در این رابطه صورت گیرد

 

گزارش تصویری: خبرنگار یزد فردا -- مسعود میرجلیلی--- 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا