دبیرکل خانه کارگر:سوال از رییس‌جمهور که این‌بار در مجلس پیگیری می‌شود، کاملا به موضوعات اقتصادی مربوط است و دولت باید بداند که وظیفه‌اش تنها اداره خودش نیست بلکه اداره جامعه است

یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند

 فعالان سیاسی اصلاح‌طلب چه می گویند؟

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو گفت: باید رقابت داخلی را آغاز کنیم، افراد به بهترین شکل خود را عرضه و هرکس را که بهتر تشخیص دادند به عنوان کاندیدا معرفی کنند.

علیرضا محجوب در همایش ملی تبیین طرح مناسک که از سوی حزب مردم‌سالاری برگزار شد، با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم پرهیز از ورود زودهنگام به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنوز فصل انتخابات نشده، رهبری هم از برخی اصولگرایانی که فعال شده‌اند، دلخوری داشتند بنابراین اکنون تنها مقدمات موضوع باید بررسی شود و وقت انتخاب مصادیق نیست.

 

دبیرکل خانه کارگر اضافه کرد: خانه کارگر تشکیلاتی صنفی است و مواضعش هم معمولا بر همین اساس اتخاذ می‌شود ولو اینکه در وزارت کشور به ثبت رسیده باشد.

 

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد اقتصادی دولت تصریح کرد: سوال از رییس‌جمهور که این‌بار در مجلس پیگیری می‌شود، کاملا به موضوعات اقتصادی مربوط است و دولت باید بداند که وظیفه‌اش تنها اداره خودش نیست بلکه اداره جامعه است.

 

محجوب با اشاره به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی در اثر نابسامانی‌های اقتصادی یادآور شد: اوایل انقلاب وقتی یک واحد تولیدی تعطیل می‌شد، هیات وزیران و شورای اقتصاد تشکیل جلسه می‌دادند اما اکنون واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند و بر اساس آمار رسمی سال گذشته 1200 واحد تعطیل یا دچار مشکل مالی شدند که هفت هزار میلیارد بدهکار بودند.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم شفافیت آمارهای اقتصادی در کشور اظهار کرد: بارها تاکید کرده‌ایم که عدد صحیح به مردم گفته شود تا جامعه تصور نکند حرف درستی وجود ندارد اما اکنون برخلاف عرف آمارگیری، استاندارد تعیین اشتغال در نظر گرفته نمی‌شود و شیوه محاسبه غلط است. البته ما هم با سیاه‌نمایی مخالفیم اما موافق هم نیستیم که تنها نکات مثبت آمارها ذکر شود. راهکار ما پرداخت به واقعیت است.

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس ششم تصریح کرد: در مجلس ششم آقایان اکثریت را در دست داشتند اما به قدر کافی به وضع مردم توجه نکردند.

 

محجوب همچنین با اشاره به حضور نیافتن برخی چهره‌های اصلاح‌طلبی که برای این همایش دعوت شده بودند، گفت: خوب بود کسانی که به این همایش دعوت شده بودند، سلامی به این نشست می‌کردند و اگر نمی‌خواستند چهره‌های آن‌ها معلوم شود پشت دیوار می‌نشستند. اجماع اصلاح‌طلبان این‌گونه ایجاد نمی‌شود بلکه باید به این جلسات اهمیت داد و در آن‌ها حاضر شد.

 

به گزارش ایسنا در ادامه این همایش، آیت‌الله تاکندی از فعالان سیاسی استان قزوین نیز در سخنانی اظهار کرد: باید عقلا و اندیشمندان را دور هم جمع کنید زیرا گرفتاری‌های کشور ما بر اثر بی‌تجربگی است. آقایان اصلاح‌طلب با هم باشید زیرا اصلاح‌طلبان ایران کم نیستند و در نتیجه با هم باشید و تصمیم قطعی و واحدی بگیرید و بر روی یک فرد در انتخابات اجماع کنید.

 

وی همچنین با تاکید بر لزوم جلب نظر مقام معظم رهبری توسط اصلاح‌طلبان تاکید کرد: همه ما باید با هم به پای صندوق‌های رای برویم و از معرفی کاندیدا تا فعالیت‌ها و حضور پای صندوق‌های رای با وحدت کلمه و نظر رهبری باشد.

 

تاکندی با بیان اینکه "هرجا اصلاح‌طلبان با هم بودند، سربلند شدند اما هرجا متفرق شدند، کاری از پیش نرفته است"، گفت: اگر ما وحدت کلمه داشته باشیم مردم هم خوششان می‌آید و نه تنها اصلاح‌طلبان بلکه غیر اصلاح‌طلبان هم به کاندیداهای ما رای خواهند داد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه این همایش، صلواتی از فعالان اصلاح‌طلب در استان اصفهان نیز اظهار کرد: همه ما فرزندان این ملت هستیم و می‌خواهیم کشور سربلند باشد و اسلام را سرافراز کنیم تا بگوییم کشور شیعه ما از همه عدالتخواه‌تر است.

 

وی اضافه کرد: ما این همه سختی کشیده‌ایم تا انتخابات آزاد داشته باشیم و به عنوان شیعیان روشنفکر آگاه سرمشق و الگوی دنیا قرار بگیریم.

 

صلواتی با تاکید بر لزوم اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی تاکید کرد: همه ما باید در حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کنیم و در انتخابات پیش رو با جدیت فعالیت کنیم.

 

به گزارش ایسنا، مجید محتشمی - دبیرکل حزب آزادی - نیز با اشاره به بروز تحولات در کشورهای عربی در چند سال اخیر اظهار کرد: امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی ایران نشان داد که دین می‌تواند زمینه‌های گسترش یک جنبش عظیم اجتماعی را فراهم کند. برخی می‌گویند دین فقدان آزادی را در پی دارد اما ما می‌گوییم دین موجب اخلاقی شدن آزادی می‌شود و نه نفی آزادی.

 

وی با تاکید بر اینکه "ما باید در جمهوری اسلامی نوعی آسیب‌شناسی به معنی بازگشت و رجوع به گذشته داشته باشیم"، افزود: شعار ما استقلال، بود به معنای آزادی از یوق بیگانه اما نه درگیری، نزاع و ایجاد اجماع جهانی علیه ایران. در واقع استقلال را به این معنا می‌خواستیم که اراده دولت‌های غربی و دیگران در اراده و تصمیم‌گیری کشور ما بی‌اثر باشد.

 

دبیرکل حزب آزادی اضافه کرد: هرکس باید تلاش کند رگه‌های استبداد را در کشور شناسایی کند و آن را از بین ببرد همه کسانی که مدعی جریان انقلاب اسلامی هستند باید در این راستا گام بردارند زیرا جمهوری اسلامی نظامی با اراده ملت و با تمکین به قوانین اسلامی است.

 

محتشمی با اشاره به طرح مناسک که از سوی حزب مردم‌سالاری پیگیری می‌شود گفت: این طرح می‌گوید هرکس می‌خواهد کاندیدا شود از فیلترهای حزبی بگذرد همه احزاب جمع شوند و هرکس را که استعداد، توان و پتانسیل لازم برای اداره کشور را دارد پیشنهاد شود تا در نهایت به اجماع دست پیدا کنیم.

 

به گزارش ایسنا، مسعودی ریحان نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم نیز در سخنانی در همایش ملی تبیین طرح مناسک اظهار کرد: ما در زمان پیش از انقلاب به دنبال شکستن استبداد و آزادی انتخابات بودیم و برای همین بود که مبارزان زیادی زندان‌ها را تحمل کردند. اما اگر اکنون به این مقصود نرسیده باشیم ضرر کرده‌ایم.

 

وی با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی وضعیت کشور خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی مهم‌ترین سرمایه در کشور و نباید بگذاریم اعتماد مردم از بین برود. اگر مسئولان بخواهند مردم پای صندوق‌های رای بیایند باید اشکالات را برطرف کنند تا اعتماد مردم هم جلب شود.

 

مسعودی ریحان در پایان با تاکید بر لزوم اجماع میان اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: بزرگان جریان اصلاحات برای ایجاد این اجتماع قدم پیش بگذارند، چراکه این اجماع به نفع همه ماست.

 

به گزارش ایسنا، ناصر غلامرضایی عضو حزب مردم‌سالاری استان لرستان نیز در سخنانی، اتحاد را موضوع مشترک همه جریانات سیاسی دانست و افزود: زمانی دغدغه اصلاحات حفظ فکر، اندیشه و آزادی بود اما وضع نابسامان اقتصادی، آزادی، قلم، بیان، تفکر و کرامت را تحت‌الشعاع قرار داده و من بیم آن دارم که ترکش انفجار فقر، سینه دین را بشکافد.

 

وی با انتقاد از قانون هدفمندی یارانه‌ها و نحوه اجرای آن از سوی دولت گفت: فکر اقتصادی باید اولویت اول دولت اصلاحات باشد.

 

به گزارش ایسنا، آیت‌الله نادی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در سخنانی در این همایش اظهار کرد: ما نباید از هیچ تهدیدی بهراسیم بلکه باید حرف حق را بگوییم و روی آن ایستادگی کنیم می‌توانیم با افراد دلسوزی که در نظام بوده‌اند ملاقات کنیم و حرف‌هایمان را به آن‌ها بزنیم و یا در روزنامه و یا هر تریبونی که داریم نظرات‌مان را مطرح کنیم.

 

وی اضافه کرد: البته که راه هموار نیست و کسی هم راه را برای ما هموار نمی‌کند. ما باید خودمان قدم برداریم و حتی اگر اجازه ندهند هم نباید عقب‌نشینی کنیم بلکه تا امکان دارد باید دور هم نشست و به اجماع رسید.

 

نادی با تاکید بر لزوم دستیابی اصلاح‌طبان به اجماع در انتخابات پیش رو اظهار کرد: ما زمان کمی داریم و باید سعی کنیم تا با فعالیت و تلاش به پیروزی برسیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا