علی جدیدی

آلودگی های محیطی و بصری در محدودة بافت‌‌های تاریخی در کنار مجموعه عواملی نظیر؛ ساخت و سازهای جدید و ناهمگون، عدم هماهنگی در مجموعه های مدیریت شهری و کم توجهی به بافت های سنتی به عنوان عواملی مخل و تهدیداتی جدی، شهرهای تاریخی ما را از چهرة واحد، منسجم، زیبا و هماهنگ اولیه دور ساخته و موجودیتی متشتت، پریشان و نازیبا به آن بخشیده است و نمی‌توان گمان کرد کسی اشتیاق تماشای این چهرة پریشان را داشته باشد.
باعنایت به وجود این دغدغه ها نزد دوستداران میراث فرهنگی، جمعی از این دلسوزان  به مناسبت روز جهانی گردشگری بخشی از بافت قدیم شهر یزد را پاکسازی کردند.
همانگونه که نظافت در اسلام رکن اساسی ونشانه ایمان است، توجه به نظافت و تمیزی بافت تاریخی نشانه ارزشمند بودن و در راستای تکریم بازدید کنندگان آن است.
امید است این گونه برنامه ها تداوم یابد و الگویی در جهت پاسداشت بافتهای تاریخی باشد.

لازم به یادآوری ست؛ امروزه علی‌رغم دارا بودن سابقة دیرین در تمدن، فرهنگ و معماری، در حوزة نگهداری و تداوم حیات کالبدی و اجتماعی و اقتصادی شهرهایمان، بسیار آسیب‌پذیر و بی‌برنامه بوده‌ایم و عملکردهای ما قابل نکوهش بوده است؛ هرچند ممکنست در مقام ادعا و نظر گوی سبقت را از دیگران ربوده باشیم و همواره مدعی به دارا بودن اولین یا دومین شهر خشت خام جهان و یا گسترده‌ترین بافتهای خشتی یا تاریخی جهان بوده‌ایم! اما عملکرد و رویکردهای ما در واقعیت بیرونی، چندان نشانی از اعتقاد و افتخار ما به این مدعاها ندارد.
حفظ و تداوم حیات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی بافت و نیز بهبود وضعیت زندگی و سطح رفاه اجتماعی، هماهنگی با نیازها و اقتضائات روز، ضرورتی انکارناپذیر است. اما این ضرورت در صورتی که رویکرد مناسب و عالمانه‌ای نداشته باشد، باعث آسیب دیدن چهره و سیمای کلی شهرهای تاریخی می‌گردد. از اینرو بی‌مناسبت نخواهد بود اگر ـ علی‌رغم احترام به همة تلاش‌های صورت گرفته توسط دیگران در این زمینه ـ نگاهی ژرف‌تر به این موضوع صورت گیرد و با تأکید بر حفظ وحدت و انسجام چهرة بافت‌های تاریخی، اصول و راهکارهای مقتضی در این راستا احصاء گردند.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا