قطره چشم چه برای درمان خشکی چشم، حساسیت، عفونت ها یا آب سیاه، در اغلب منزل ها یافت می شود. اما آیا آن ها را درست مصرف می کنید.

قطره چشم چه برای درمان خشکی چشم، حساسیت، عفونت ها یا آب سیاه، در اغلب منزل ها یافت می شود. اما آیا آن ها را درست مصرف می کنید. حتی قطره های «OTC» در صورت درست مصرف نشدن یا بیش از حد مصرف شدن می تواند خطرناک باشد.

به گفته محققان، در ارتباط با استفاده از قطره چشم، لزوماً میزان زیاد مصرف بهتر نیست بلکه روش مصرف مهم است. اما نکاتی که باید رعایت شود.

۱ - همه قطره را یک جا نریزید:

به گفته محققان، یکی از شایع ترین اشتباهات مردم این است که قطره ها را خیلی سریع می ریزند. در حالی که چشم گنجایش هر بار یک قطره را دارد. در صورتی که بیشتر از یک قطره بریزید، در واقع قطره را هدر داده اید. توجه داشته باشید، توصیه پزشک به مصرف ۴ قطره هر ۶ ساعت به این معنی نیست که هر ۴ قطره باید با هم ریخته شود. این یک اشتباه است که می تواند به سلامتی چشم آسیب برساند.

۲ - قطره های مختلف را هم زمان استفاده نکنید:

اگر همزمان از قطره های متفاوتی استفاده می کنید، بین آن ها فاصله بگذارید. بین قطره تجویز شده و «OTC» فاصله نیم ساعت را حفظ کنید. استفاده هم زمان می تواند سوزش و آب ریزش چشم را باعث شود. برای تنظیم کردن بهتر زمان می توانید از پزشک خود سوال کنید.

۳ - زمان مناسب مصرف:

همانند دارو، لازم است که قطره ها نیز طبق دستور استفاده شود. مصرف بیش از حد می تواند روی درمان تأثیر بگذارد. متخصصان تأکید دارند که زمان استعمال قطره مانند داروهای دیگر باید مشخص باشد و در صورت نیاز از زنگ ساعت برای یادآوری استفاده شود. در صورتی که بیماری مبتلا به مشکل جدی مانند آب سیاه نمی تواند زمان استفاده از قطره را به یاد بیاورد، بهتر است که قطره خود را بدون در نظر گرفتن زمان استفاده کند. البته این نباید به یک روش همیشگی تبدیل شود و بنابراین باید دقت و جدیت بیشتری روی زمان استفاده از دارو داشته باشید.

۴ - زمان ویزیت پزشک، هم از ریختن قطره صرف نظر نکنید:

همیشه حتی در روز معاینه از قطره استفاده کنید مگر این که پزشک منع کرده باشد. زیرا که هدف معاینه، فهمیدن این است که آیا قطره نتیجه داده یا نه.

۵ - به تاریخ انقضا توجه کنید:

هنگامی که قطره را از داروخانه تحویل می گیرید به زمان انقضای قطره توجه کنید تا وسط درمان و قبل از تمام شدن تاریخ انقضا به پایان نرسد. در صورت انقضا، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

۶ - برای خود نسخه نپیچید:

برای قرمز شدن چشم یا مشکل دیگر مربوط به چشم، نسخه نپیچید. برای نگرانی های جزئی در صورت رفع نشدن در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت به پزشک مراجعه کنید تا مشکل و علت مشخص شود. در صورت مشاهده کردن علایم خیلی جدی تر مانند از دست دادن بینایی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۷ - قبل از استفاده، قطره را کنترل کنید:

قبل از ریختن قطره، دوباره آن را کنترل کنید، زیرا که بدترین کار، اشتباه کردن قطره چشم با قطره گوش است.

۸ - راه درست ریختن قطره:

قطره را باید در گوشه بیرونی تا درونی بریزید. در صورتی که نزدیک بینی بریزید، قطره به بینی راه پیدا می کند. پس از ریختن قطره به جای خشک کردن چشم ها با دستمال کاغذی انگشت تمیز را به آرامی در قسمتی که چشم و بینی برخورد می کند، فشار دهید تا مانع ریختن قطره به داخل بینی شود. لنزها می تواند در جذب قطره تداخل ایجاد کند، بنابراین بهتر است ابتدا، لنز را از چشم خارج کنید. به محض ریختن قطره، بیش از حد یا سریع پلک نزنید. این کار باعث خارج شدن قطره می شود. به جای پلک زدن، چشم ها را برای یک یا ۲ دقیقه ببندید تا قطره خوب جذب شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا