پيرامون نگراني برخي از شهروندان در مورد شيوع ( پدیکلوز)شپش سر، قائم‌ مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی‌ یزد اين موضوع را تایید کرد و گفت: هرچند استان يزد از جايگاه بهتري نسبت به ساير نقاط كشور برخودار است ولي امسال نسبت به سال‎‎هاي قبل موارد بيشتري گزارش شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد به نقل از ایسنا دکتر مسعود شریفی تصريح كرد: استان يزد در مجموع به لحاظ بروز بيماري‎‎هاي واگيردار، وضعيت بهتري در مقايسه با ساير نقاط كشور دارد و با وجود اين كه شپش سر نسبت به سال‎‎هاي گذشته در موارد بيشتري گزارش شده ولي باز هم وضعيت استان يزد در كشور بهتر از ديگر استانهاست.

وي بدون اشاره به آمار ابتلا به اين بيماري و نقاط در معرض بيشتر، گفت: بروز اين بيماري خيلي با نواحی خاص مرتبط نيست  و در همه مناطق شهر افزایش آن را داريم به عبارتي هم در مناطق برخودار از نظر اقتصادی و اجتماعی و هم در مناطقی که در حاشیه قرار گرفته یا از وضعيت اقتصادي پایین‌تری برخودار هستند، این افزایش ابتلا را شاهد هستيم.

دکترشريفي اظهار كرد: شاخص‌های جهانی نيز در اين رابطه نشان مي‎‎دهد كه اين بيماري تنها مختص کشورهای توسعه ‌نیافته و در حال توسعه نیست بلكه حتي در کشورهای توسعه‌ یافته نيز اين مسئله وجود دارد به طوري كه اخیراً در مدارس کانادا و انگلستان نيز وجود شپش گزارش شده ‌است.

وی مهمترين نكته در پيشگيري از ابتلا به شپش سر را رعایت بهداشت فردی ذكر كرد و اظهار كرد: آنچه که می‌تواند از گسترش شپش در جامعه جلوگیری کند، توجه تمامي اعضاي خانواده و جامعه به‌ مباحث بهداشت فردی به ويژه کوتاه ‌کردن و شستشوی دقیق موهاست.

به گفته‌‌ي قائم ‌مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم ‌پزشکی‌ یزد، كم‎نور بودن محیط خانه، عدم رسیدگی به بهداشت فردي در محیط زندگی و نگهداري از وسایل کهنه و قدیمی در محیط خانه، زمینه را برای رشد و توسعه شپش فراهم مي‎‎كند.

 وي کانون اين بيماري را به دليل ارتباط نزديك دانش‌‌آموزان در مدارس دانست و گفت: البته از طرفی مراقبین بهداشت نيز به همين دليل حساسيت زيادي نسبت به اين موضوع دارند و به همين علت هم اولین کانون‌های بيماري غالباً در مدارس كشف مي‏‎‎شود و پیک و عود بیماری نيز معمولاً همزمان با شروع مدارس است.

شریفی ادامه ‌داد: خوشبختانه مربیان مدارس آموزش و پرورش در اين رابطه از آگاهي لازم برخودار هستند و دانش‌آموزان را غربال می‌کنند.

وي خاطرنشان كرد: حدود یک ماه پيش نيز معاونت بهداشتی دانشگاه‌ علوم ‌پزشکی با همکاری بسیج جامعه‌ پزشکی، کارزاری یک‌ روزه را در اين رابطه داشت كه در آن به تعداد زیادی از مدارس مراجعه شد و ضمن معاينه دانش‌آموزان، موارد مشکوک به مراکز بهداشتی‌درمانی و پزشکان مربوطه معرفی شدند.

اين مسئول در رابطه با روش‎‎هاي درماني نيز عنوان كرد: در صورت قطعیت تشخیص، نوعی شامپوی خاص که داروی این بیماری ‌است به بيمار داده مي‎‎شود و ‌معاينه ساير  اعضاي خانواده نيز در دستور كار قرار مي‎‎گيرد چرا كه احتمال انتقال بيماري به ساير افرادخانواده زياد است.

وي ياداور شد: از آنجايي که انتقال شپش از طریق برس، شانه، حوله، بالشت، رختخواب، لباس و غیره اتفاق می‌افتد، رعايت اقدامات پیشگیرانه در سطح خانواده‎‎هايي كه يكي از افراد خانواده دچار اين بيماري هستند، ضروري است به نحوي كه هم افراد خانواده باید معاینه ‌شوند و هم وسایل شخصی فرد، ضدعفوني شود تا شپش از آن خانه ریشه‌کن شود.

شريفي با تاكيد بر اين كه بيماري بيشتر در بين كودكان شايع است، به خانواده‌ها برای پیشگیری از این بیماری توصيه كرد: حتماً موی فرزندان خود به ويژه در دختران دبستانی را كوتاه نگه‌ دارند چرا كه در سنین بالاتر دانش‎‎آموزان به بهداشت فردي توجه بيشتري دارند.

وي در پايان مراجعه سريع به پزشك يا مراكز درماني در صورت مشاهده علائم بيماري را خواستار شد و مهمترین علامت این بیماری را دیدن رشک يا همان تخم شپش كه به رنگ سفيد و در قسمت‌های پایینی موها می‌چسبد، ذكر كرد.

به گفته شريفي، اگر شپش در سر خیلی زیاد شود، التهاب پوست ‌سر و خارش نيز بروز خواهد كرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا