مرمت سه برگ عقدنامه خطی يزد مربوط به سده‌های ۱۳ و ۱۴ ه. ق توسط كارشناسان آرشيو ملي ايران 

کار‌شناسان اداره کل حفاظت و نگهداری معاونت اسناد ملي ايران، سه برگ عقدنامه خطی، مربوط به سده‌های ۱۳ و ۱۴ ه. ق را مرمت و بازسازی کردند.

به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد به نقل از محمد رضا ملك ثابت مدير اين سازمان در استان؛ به منظور حفاظت و نگهداری از میراث مستند كشور، کار‌شناسان اداره کل حفاظت و نگهداری سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، سه برگ عقدنامه خطی، مربوط به سده‌های ۱۳ و ۱۴ ه. ق را مرمت و بازسازی کردند.

این آثار ارزشمند كه از سوي مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، برای مرمت و بازسازی در اختیار اداره کل حفاظت و نگهداری معاونت اسناد ملي قرار گرفت دارای ابعاد۵ /۲۸ در ۵/48 سانتی متر به تاریخ ۱۲۸۹ هجری قمری، دیگری در ابعاد 3/۲۲ در۷/17 به تاریخ ۱۲۲۶ هجری قمری و سومین نسخه عقدنامه در ابعاد 2/۵۸ در۳۱ سانتی متر به تاریخ ۱۳۲۰ هجری قمری و دارای آسیب‌های چون پخش شدگی بعضی از خطوط، ریختگی لبه‌ها در برخی از قسمت‌های این سه اثر بود.

کار‌شناسان پس از انجام اقدامات اولیه شامل: آسیب‌شناسی، آفت زدایی و اسیدزدایی، قسمت‌های آسیب دیده و ریخته شده را با کاغذ مرمتی هم‌رنگ و هم ضخامت سند مرمت کرده و در‌‌نهایت پس از بازسازی حاشیه عقدنامه‌ها، این سه اثر آماده تحویل به مدیریت مذکور شد.

خاطرنشان مي شود، كارشناسان مرمت آرشيو ملي ايران داراي رتبه ممتازي در منطقه هستند و سالانه كارشناسان بسياري از كشورهاي ديگر را آموزش مي دهند.

لازم به ذكر است اين اسناد توسط سه تن از هم استاني هاي عزيز يزدي به سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد اهدا شده بود؛ كه مراحل مرمت روي آن انجام شده و پس از بازگشت به مركز اسناد و كتابخانه ملي استان يزد؛  به صورت الكترونيكي به نام اهداگران در سامانه رسمي سازمان اسناد و كتابخانه ملي براي استفاده پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد از عموم مردم فرهيخته و علاقمند به تاريخ و فرهنگ استان و ادارات  دعوت كرد؛ چنانچه برخي از اسناد شامل نسخ خطي كتابها، مراسلامت دفاتر، پرونده ها، عكس ها، نقشه ها، كليشه ها، نمودارها، فيلم ها، ميكروفيلم ها و نوارهاي ضبط شده كه ارزش نگهداري داشته باشد در منازل و ادارات نگهداري مي شود؛  براي نگهداري در مهمترين مرجع نگهداري اسناد در اختيار اين سازمان قرار دهند و يا دست كم جهت عكسبرداري تحويل دهند و اصل نسخه را بگيرند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا