سومین سمینار ملی آنالیز هارمونیک و کاربردهای آن با حضور پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه یزد برگزار شد.

سید محمد صادق مدرس مصدق دبیر این همایش گفت: 80 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که در مدت یک ماه بررسی، تعداد 60 مقاله برای ارایه در سمینار پذیرفته شد.

محمدعلی دهقان رئیس انجمن ریاضی ایران در مراسم افتتاحیه سمینار گفت: دانشگاه یزد در عرصه ریاضیات کشور حضوری فعال داشته و در این چند ماه نیز بیشترین فعالیت را انجام داده که مسابقات ریاضی کشور در اردیبهشت ماه سال 94 و برگزاری کنفرانس آنالیز هارمونیک و کنفرانس ریاضی در شهریور ماه 94 به میزبانی دانشگاه یزد برگزار خواهدشد.

وی افزود: حرکت و جنبش خوبی در جامعه ریاضی کشور بوجود آمده و استقبال های زیادی نیز  از این کنفرانس ها می شود که تا ده سال آینده ما درخواست برگزاری این همایش ها را داریم و این پویایی و تحرک در جامعه ریاضی کشور به وجود امده است.

رئیس انجمن ریاضی ایران بیان کرد: بحث انتخابات هیات اجرایی انجمن نیز از بحث های جامعه ریاضی است که این انتخابات می تواند به پویایی این جامعه کمک کند و از جامعه ریاضی دعوت می شود که در این انتخابات شرکت کنند.

رسول نصر اصفهانی رییس کمیسیون هارمونیک نیز در این مراسم گفت: در حوزه ریاضی امروز ما مدیون استادانی هستیم که اساس ریاضی کشور را محکم گذاشته اند.

وی افزود: توسعه ریاضی کشور مرهون تلاش های دو دسته شامل استادان و معلمان خود و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که عمده بار علمی کشور بردوش آنهاست.

رئیس کمیسیون هارمونیک کشور خاطرنشان کرد: این سمینار تبلور سه نسل استادان، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که امیدواریم رشد جامعه علمی کشور با همکاری این سه نسل روز به روز افزایش پیدا کند.

 رسول نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: جمع بزرگی از بزرگان کشور در حوزه انالیز و گرایش های نزدیک به آن در این سمینار حضور دارند و افراد مهمی در این بخش حضور دارند که جامعه ریاضی کشور را به سمت پیشرفت حرکت داده اند.

محمد صالح اولیا، رییس دانشگاه یزد نیز در این مراسم گفت: ما در دانشگاه یزد شاهد بهار ریاضی هستیم زیرا که در سال جاری و سال آینده شاهد اتفاقات بسیاری مهمی در این بخش در دانشگاه یزد هستیم.

وی افزود: امروزه با توجه به برخی بی منطقی هایی که در برخی روابط وجود دارد ما به شدت به منطق ریاضی نیاز داریم و بایستی امادگی شنیدن و گفتن حرف حساب و منطقی را داشته باشیم و ان را در خود پرورش دهیم.

رییس دانشگاه یزد تصریح کرد: یکی از لوازم رشد اجتماعی منطقی بودن است که خوشحالیم که درس ریاضی به عنوان درس پایه می تواند به دانشجویان ما کمک کند که منطق را در زندگی خود به کار گیرند و باید ان را در جامعه نیز ترویج دهیم.

اولیا بیان کرد: رشته های بنیادی احساس می شود که کاربردی ندارد ولی در عمل می توانیم از آن استفاده کنیم که بعضا بسیاری از موفقیت ها به دنبال ان است که امیدواریم شاهد این پیشرفت ها باشیم. در پایان این مراسم نیز از علیرضا مدقالچی استاد برجسته بخش ریاضی و هارمونیک کشور تجلیل شد.

علیرضا مدقالچی محقق برجسته آنالیز و هارمونیک نیز در این مراسم گفت: آموزش خوب، پژوهش مناسب و قابل قبول، کمک به توسعه و مدیریت و ساختارهای ریاضیات از جمله مهمترین وظایف اعضای هیات علمی است.

وی افزود: از سال 67 که دوره های دکترا راه اندازی شده است یک آفت نیز به همراه آن آمده که شامل آموزش بد است و تا زمانی که آموزش خوبی نداشته باشیم پژوهش های ما منحرف خواهد شد.

محقق برجسته آنالیز و هارمونیک کشور تصریح کرد: زمانی که پژوهش مجزا از آموزش قرار گیرد ما منحرف خواهیم شد.

وی افزود: یکی از آفت هایی که الان ما در زمینه های مختلف پژوهشی احساس می کنیم، دیدگاه های کمی نگر به جای دیدگاه های کیفی نگر است که باید با توجه به کیفیت در مقالات و پژوهش ها در مسیر تربیت نیروی انسانی و رسیدن به مرزهای دانش گام برداریم.

مدقالچی تصریح کرد:  امروزه وظیفه داریم که بازنگری کلی در علوم پایه به ویژه ریاضی داشته باشیم و در این راستا برنامه های آموزشی، آموزش، انتخاب دانشجو و انتخاب دانشجوی دکترا تمامی انها نیازمند بررسی هستند.

وی ادامه داد:‌ اگر استعدادها در محل خود قرار گیرد، رشد صورت می گیرد که در این راستا نیز یکی از وظایف بسیار مهم ما شناخت مفاهیم است.

محقق برجسته آنالیز و هارمونیک کشور  بیان کرد: بین فیزیک و ریاضی باید تعامل خوبی برقرار شود و با وجود برخی انحرافات ما باید این ارتباط را به خوبی داشته باشیم و با یادگیری ابزارها ارتباط بین علوم را افزایش دهیم.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا