عبدالعظیم پویا مدیر عامل بنیاد میبدی در گفتگو با خبرنگار ما گفت ؛ در راستای پاسداشت مقام علمی دانشوران بزرگ استان یزد توسط این بنیاد تاکنون سلسله برنامه های فرهنگی در خور توجه ای صورت گرفته و بزرگان چون آذر یزدی، ایرج افشار و اسلامی ندوشن و... مورد معرفی و تجلیل  قرار گرفته اند  و اکنون جهت  معرفی و تجلیل از بیش از نیم قرن تلاش علمی- فرهنگی استاد دکتر اصغر دادبه یزدی  که در حال حاضر یکی از برجسته ترین دانشمندان عرصه فلسفه و کلام و ادبیات عرفانی است توسط بنیاد فرهنگی میبدی به کمک جمعی از اهالی فرهنگ و ادب استان یزد و با همیاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در 18 اسفند سال جاری مراسم نکو داشتی در یزد برگزار می شود .
     این محقق و کارشناس  تاریخ و میراث فرهنگی در معرفی دکتر دادبه گفت؛ استاد دکتر اصغر دادبه از پژوهشگران و متخصصان نامیِ کشور در زمینه های  عرفان،  فلسفه و کلام اسلامی است. وی در سال ۱۳۸۱  به سبب فعالیت های پژوهشی اش، به عناون چهره برگزیده  در دومین دوره همایش چهره های ماندگار  معرفی شده  و از استادان پیشکسوت دانشگاه علامه طباطبایی است که  در سال ۱۳۲۵در یزد تولد یافت و تحصیلات خود ر ا تا مقطع دبیرستان در زادگاه خود سپری کرد و سپس در  دانشگاه تهران در نزد استادان به نامی چون شهید مطهری  تحصیلات خود را  تا مقطع دکترا در زمینه ی فلسفه و کلام اسلامی  ادامه داد.
دکتر دادبه  هم اکنون مدیر گروه ادبیات دایره المعارف بزرگ اسلامی است و بیش از  ۴۰۰ مقاله پژوهشی را در دایره المعارف بزرگ اسلامی و دیگر دانشنامه ها به  رشته ی تحریر در آورده است. او هم چنین از حافظ پژوهان نامی کشور به شمار می رود و مقالات ارزشمندی در زمینه ی حافظ پژوهی نگاشته است. از آثار تالیفی وی می توان به:کلیات فلسفه، فرهنگ اصطلاحات کلامی و مجموعه مقالات حافظشناسی  اشاره کرد
پویا در ادامه افزود: در این راستا کتاب جشن نامه دکتر دادبه که با مقالات متعددی از نویسندگان و صاحبنظران صاحب نامی همچون ؛ بها الدین خرمشاهی ، دکتر شمیسا ، و ... تدوین گردیده توسط بنیاد میبدی منتشر می گردد و در همراه با کتاب حافظ  دکتر دادبه در این مراسم رونمایی می گردد .
وی سپس ادامه داد؛ در همین راستا و به منظور معرفی دکتر دادبه به جامعه فرهنگی استان ، فیلم مستندی نیز با حضور اساتید برجسته ای چون دکتر حداد عادل، دکتر اسلامی ندوشن ، دکتر فتح ا... مجتبایی ، کامران فانی و... توسط گروه پیشگامان کویر تهیه گردیده است که در این مراسم پخش خواهد گردید .
       استاد عبد العظیم پویا حضور دانشوران بزرگی چون دکتر مهدی محقق رئیس انجمن مفاخر فرهنگی کشور و دکتر فتح ا... مجتبایی یکی از بزرگترین دانشمندان عرضه تاریخ ادبیات عرفانی و بهاالدین خرمشاهی ، قرآن پژوه  و حافظ شناس شهیر و دکتر محمد علی اسلامی ندوشن از نویسندگان نامدار کشور در این مراسم مغتنم دانسته و از همه علاقمندان حوزه فلسفه  و کلام و عرفان و ادبیات فارسی خواست در این مراسم حضور یابند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا