مهندس سید ماشاالله شکیبی از میان ما رفت ولی یاد و نام این بزرگ مرد تاریخ طبس همراه با زحماتی که برای عمران و آبادی این سرزمین کشید برای همیشه در تاریخ طبس ماندگار خواهد بود علی الخصوص که فوتش نیز در راه خدمت به این مردم و این دیار بود.

حمید رضا حجازی خبرنگار یزد فردا در طبس: در کامپیوتر جستجو میکردم که ناگهان به تصاویری برخوردم از دیدارمان با مهندس سید ماشالله شکیبی در یکی از روزهای گرم تیر ماه سال قبل و زنده شدن برخی خاطرات و یادها.

در آن روز شنیدن صحبت های مهندس شکیبی و لبخندهای او که امید را در دل زنده می کرد و نوید بخش روزهای بهتر بود ولی او اکنون در بین ما نیست و تنها خاطراتش برجا مانده است با انبوهی از خدمات و تلاش که برای این دیار انجام داد و تا آخرین ثانیه های عمرش نیز به فکر جوانان این مرز و بوم بود و در این راه جان سپرد در حالی که می توانست در پست هایی بسیار عالی و در جاهایی بسیار بهتر به همراه درآمدهای آنچنانی فعالیت کند ولی قید تمام آنها را زد و خدمت به طبس را سرلوحه کار خود قرار داد.

خدمات وی برای این دیار غیر قابل انکار است؛ شهرستان طبس چه در زمانی که در محدوده استان یزد بود و چه حال که در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد تنها شهرستانی است که در این دو استان از نعمت سد برخوردار است. آری در شهرستان کویری طبس سد ساخته شده که باورش سخت است اما شکیبی آنرا اجرا کرد و به قولی غیر ممکن را ممکن ساخت.

یکی دیگر از مزیت های بسیار بزرگ طبس نسبت به سایر شهرستان ها و حتی مرکز استان فعلی  قرار گرفتن مرکز یک اداره کل راه آهن در این شهرستان است به نام اداره کل راه آهن شرق که بزرگترین منطقه راه آهن کشور نیز می باشد خیلی ها در خاطرشان هست که در نقشه اولیه قرار بود یک ایستگاه که چندین کیلومتر از طبس فاصله داشت ایجاد شود ولی با پیگیری های نماینده آن زمان مردم شهرستان طبس در مجلس شورای اسلامی و توجیهات وی این مسیر ملی تغییر کرده و با پیچی که به پیچ شکیبی معروف گشته است راه آهن به شهر طبس آمد و شد مرکز اداره کل راه آهن شرق که نیازی به گفتن اهمیت این موضوع نیست. وجود فرودگاه نیز یکی دیگر از زیرساخت های طبس می باشد که باز هم تلاش های شکیبی در این راستا غیرقابل انکار است.

اما افسوس و صد افسوس که اکنون وی در میان ما نیست و آرزوها و خاطراتش با ماست.

مهندس سید ماشاالله شکیبی در آن دیدار اعضای ستاد انتخباتی دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب چندی بعد از انتخابات صحبت هایی کرد و باز هم از طبس گفت.

بخشی از صحبت های وی در آن روز به این شرح است: " مهندس شکیبی شهرستان طبس را دارای پتانسیل ها و ظرفیت های متعددی دانست که باید از آنها به نحو مطلوب و شایسته ای استفاده شود.

وی جمع حاضر را افرادی دانست که دارای پایگاه اجتمایی بالایی بوده و می توانند راهگشای بسیاری از مسائل در شهرستان باشند.

این نماینده مجلس ششم انتزاع طبس از استان یزد و الحاق به خراسان جنوبی را به ضرر طبس  دانست که در همین مدت کوتاه بسیاری از افرادی که تا پیش از این با این الحاق موافق بوده اند اکنون با مشاهده اثرات آن مخالف الحاق طبس به خراسان  جنوبی هستند.

وی از مردم خواست تا مخالفت خود با این الحاق را به گوش مسئولان برسانند تا در همین دولت دهم این مصوبه لغو شده و طبس به استان یزد برگردد."

اما چگونه است که در آن روزگار یک مسیر ملی جابجا می شود و در یک شهرستان کویری سد ساخته می شود ولی حال کوچکترین خواسته های مردم بر زمین می ماند!؟

به طور مثال اگر دو نفر همزمان در طبس بیمار شوند برای یک نفرشان آمبولانس نیست و بارها پیش آمده است که مصدومان تصادفات در خیابان و سرصحنه مانده اند تا آمبولانس برسد ولی به دلیل آنچه که تنها یک کد برای طبس تعریف شده است و آمبولانس در جایی دیگر خدمت رسانی می کند مصدوم باید با خودروهای عبوری به بیمارستان منتقل شود آنهم بیمارستانی که خود مشکلات بسیار دارد و بیماران باید منتقل شوند به شهرهای دیگر. در آستانه دهه فجر و نوروز باستانی شهردارش چند روز است ماموریتش به اتمام رسیده ولی هنوز تمدید نشده است و هر روز سخنی به میان می‌آید و ...

خدایا چنان کن سرانجام کار       توخشنود باشی و ما رستگار

عکاس: حمید رضا حجازی










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا