مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان گفت : یکی از انواع فیلترینگ ، فیلترینگ هوشمند است که کشور به سمت آن حرکت می کند و موفق هم بوده و نوع دیگر آن فیلترینگ فردی و کاربری است که از 40 سال پیش شروع شده و سازمان ملل به این نتیجه رسیده که برای مصونیت جامعه کاربر از محتواهای مخرب و آسیب زا باید فیلترینگ فردی را تقویت و آموزش نماید که عنوان این فیلترینگ،" سواد رسانه ای" است و سواد رسانه آن چیزی است که کاربر را از اعتماد به هر نوع محتوایی مصون می کند و یاد می گیرد که در فضای مجازی مشارکت نقادانه و آگاهانه داشته باشد .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " رستمی " در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان که با موضوع فضای مجازی و جوانان در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری و به ریاست استاندار یزد برگزار شد ، ضمن قدردانی از استانداریزد ، معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مدیر کل ورزش و جوانان استان اظهار داشت: تا قبل از تشکیل دولت تدبیر و امید، حوزه جوانان در بخش فضای مجازی مداخله و مشارکتی در سیاست گذاری و برنامه ریزی نداشته تا اینکه از 6 ماه قبل در وزارت ورزش و جوانان کمیته تخصصی تحت عنوان کمیته تخصصی فضای مجازی و جوانان به ستاد ملی ساماندهی امور جوانان پیشنهاد شد که تحت عنوان پنجمین کمیته تخصصی تصویب و پذیرفته شد .
مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان با بیان آنکه حوزه فضای مجازی با حکم رهبری معظم به طور کامل در اختیار شورای عالی فضای مجازی قرار دارد گفت: مرکز ملی فضای مجازی باید پیگیری برنامه های عملیاتی آن را داشته باشد و همچنین لازم بود که در وزارت ورزش و جوان از زمان تشکیل این کمیته برای پیشگیری از موازی‌کاری، هماهنگی و همکاری لازم با شورای عالی فضای مجازی شکل گیرد که بر این اساس جلساتی تشکیل و به این جمع بندی رسیده شد که کمیته تخصصی فضای مجازی جوانان در شورای عالی جوانان هم به عنوان کمیته های تخصصی فضای مجازی پذیرفته و مصوبات این کمیته در کمیسیون محتوا مصوب شود.
وی افزود: در شورای عالی فضای مجازی باید روی مصوبات این کمیته طبق قانون و حکم رهبری ، مطالعات دقیق صورت گیرد.
رستمی تصریح کرد: در این خصوص باید سیاست گذاریهایی که فضای مبهم فعلی را کمی شفاف تر می نماید و شرایط را برای کار در فضای مجازی - هم برای کاربران و هم حاکمیت- راحت تر می کند صورت گیرد .
وی خاطر نشان کرد: با توافقی که با شورای عالی فضای مجازی شکل گرفته ، این کمیته فعالیت خود را در وزارت ورزش و جوانان با عضویت تمام دستگاه ها ی ستاد ملی ساماندهی شروع کرده است.
مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان گفت: اولین دغدغه ای که در این زمینه مطرح شد این بود که به چه دلیل جامعه جوان پیشتاز در حوزه مجازی است و بسیار جلوتر از دولت و حاکمیت در این حوزه حرکت می کند و تا به امروز هم منتظر حاکمیت نشده تا برای او سیاست گذاری و برنامه ریزی کند و راهکار ارائه دهد و در چارچوب سیاست ها و برنامه های که در این کمیته و شورای عالی فضای مجازی تصویب می شود قرار گیرد و در آن جهت انگیزه فعالیت داشته باشد ؟
رستمی ادامه داد: این امر برای کمیته فضای مجازی جوانان یک نکته کلیدی و مهم شد که ما برای آنکه بتوانیم جلب اعتماد جوانان برای حضور در فعالیتها و سیاست گذاریهایی که برای جامعه می شود را بالا ببریم در چه مسیری باید پیش رویم که نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که دو مسیر را به طور موازی پیش گیریم .
وی دو مسیری که در این راستا باید به طور موازی پیش گرفته شود را یکی " ارتقاء سواد جامعه کاربر برای حضور در فضای مجازی فارغ از اینکه فضای مجازی خارجی باشد یا داخلی تا جایی که دانش و آگاهی منجر به افزایش مهارتهای فرد شود و بتواند منافع فردی ، اجتماعی و ملی را تفهیم کند" و دیگری را "مدیریت فضا در راستای اصلی ترین دغدغه جامعه جوان که اشتغال و مسائل اقتصادی است" دانست و گفت: این دو مسیر محور کار ما قرار گرفته است .
رستمی ادامه داد: به نظر می رسد اگر این دو برنامه هم در سطح استانی و هم در سطح ملی به طور هماهنگ پیش رود خواسته و دغدغه مقام معظم رهبری که در حکم خود به شورای فضای مجازی عنوان کرده اند و شامل این است که ترافیک فضای مجازی از حوزه خارجی به حوزه داخلی منتقل شود تا از این طریق به انگیزه ها و نیازهای کاربر در فضای داخلی پاسخ داده شود، تا حدی اتفاق خواهد افتاد و این می تواند کمک کند که ما این تغییر را در جامعه کاربر ایجاد نماییم که به این منظور برنامه هایی پیش بینی شد و در اختیار دولت قرار گرفت و بخش دیگر آن در شورای عالی اشتغال و بخشی از آن در شورای اجتماعی است که امیدواریم اولین برنامه را در سال آینده به صورت ملی در حوزه کسب و کار فضای مجازی برای جوانان شروع نماییم .
وی افزود: طبیعی است که اگر قرار باشد در حوزه مجازی به سیاست گذاری های دقیق و روشن دسترسی پیدا کنیم ، به اطلاعات دقیق وروشن و همچنین مطالعاتی که این فضا را در استان و کشور به طور دقیق به ما نشان دهد نیاز داریم که متاسفانه در سطح ملی و استانی مطالعه ای که بتواند وضعیت ما را در این حوزه از منظر مختلف اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی، مشاوره ای و بین المللی و غیره نشان دهد نداریم.
مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان ادامه داد: نه شورای عالی فضای مجازی مطالعات عنوان شده را در اختیار دارد و نه هیچ نهاد دیگری و مطالعات انجام شده پراکنده است و در سه حوزه امنیتی حقوقی، فناوری و محتوا کار پیش می رود و این سه حوزه سه کمیسیون عالی در فضای مجازی است .
وی افزود : در بحث امنیتی نسبتاً پیشتاز هستیم و در بخش حقوقی در مراحل اولیه هستیم و همچنین در بخش امنیتی نیروی انتظامی سپاه و قوه قضائیه اقدامات خوبی انجام گرفته است به همین دلیل شاهد هستیم عموم اطلاعاتی که از فضای بیرونی در مورد فضای مجازی می شنوید عموماً اطلاعات تهدید آمیز است و آسیب ها را بیشتر نشان می دهد، چون حوزه امنیتی به خوبی اینها را رصد و ارائه می کند .
رستمی تصریح کرد: در حوزه حقوقی و قانون گذاری ها و ضرورت هایی که برای حضور و مشارکت در فضای مجازی داریم قدم های علمی موثر و موفقی برداشته نشده است .
وی ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات تقریبا در تراز جهانی هستیم اما بنابر دلایل متعدد شرایط استفاده از بخش عمده ای از آن را ارائه نمی کنیم .
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در این حوزه که بزرگترین چالش را داریم کمتر از نیم درصد محتوا به زبان فارسی است و این یعنی اینکه ما یک مشارکت حداقلی در انقلاب محتوا در مقابل جهانی که کاملا جهت گیری های خود را از طریق تولید محتوا تزریق ، تنظیم و پیش می برد داریم .
وی افزود: کمیسیون تولید محتوی شورای عالی فضای مجازی تلاش می کند در ابعاد مختلف تولید محتوا را در سیاست گذاری خود پیش ببرد ، بنابراین وظیفه کمیته تخصصی فضای مجازی جوانان فقط و فقط حوزه تولید محتواست.
رستمی با اشاره به این نکته که کمتر از نیم درصد محتوای فارسی در فضای مجازی وجود دارد گفت: جامعه ما یک مصرف کننده نسبتاً حرفه ای درفضای مجازی شده و این به این دلیل است که محتوای فارسی کم است بنابراین مصرف کننده محتواهای دیگران می شویم .
وی ادامه داد: ما باید به این موضوع نگاه کنیم که ابزار متعددی که نام آن را فضای مجازی گذاشته ایم به خودی خود نه تهدید است نه فرصت اما بی توجهی ما به این فضا باعث می شود ما یک مصرف کننده باشیم و در این بازار رقابتی که رقابتی نرم و محتوایی است به همین شکلی که تا الان وارد شدیم صرفا تهدیدها و آسیبها را نشان داده ایم و رویکردی ایجابی نداشته ایم .
این مقام مسئول در ادامه گفت: با این وصف ما از فضای رقابت نرم به حوزه تهدید نرم وارد خواهیم شد که ما تقریبا از این تهدید نرم هم عبور می کنیم و وارد جنگ نرم می شویم، جنگی که کاملا یک طرفه خواهد بود و زمینی که کاملا یکسان است و ما می توانیم در این فضا تهدیدی شویم برای دیگران و کشورمان را به یک رقابت جاذبه ای بالا برسانیم اما متاسفانه در شرایطی قرار داریم که در این فضا به عنوان مصرف کننده رسانه ای معنا می شویم و جامعه کاربر ما به دلیل نداشتن مهارت و سواد لازم این مسیر را با سرعت فراوان طی می کند .
رستمی تصریح کرد: متاسفانه رسانه ملی که می تواند نقش موثری در فرهنگ سازی رسانه ای جدید داشته باشد، بر طبل تهدید و آسیب می کوبد و هر شب برنامه هایی را از آسیب فضاهای مجازی اعلام می کند در حالی که گفتمان جامعه کاربر با رسانه ملی شکاف عظیمی دارد .
وی ادامه داد: هگام با پخش رسانه ملی در یک خانه، انواع و اقسام رسانه های اجتماعی استفاده می شود و فرزندان کوچک تا بزرگسال به جای اینکه رویکرد ایجابی و نشان دادن توانمندی ها را پیش گیرند و رسانه ملی برای آنها نقش دانشگاه را بازی نماید و قابلیتهای فضای مجازی را برای توسعه اشتغال نشان دهد، مرتباً در مسیر سلبی حرکت می کند که اصلا هماهنگ با رویکردهای دولت تدبیر و امید در این زمینه نیست .
مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان با اشاره به بیان ریاست محترم جمهور که جامعه جوان باید فضای مجازی را در حوزه زبان فارسی به تسخیر خود در آورد و در آنجا جولان دهد، اظهار داشت: متاسفانه در آنجایی که رسانه ملی می تواند کمک فرهنگی و اجتماعی بدهد بر خلاف این مسیر حرکت می کند چرا که ما این حساسیتها را داریم که دارای 36 میلیون کاربر فضای مجازی هستیم که 89 درصد آنان جوان هستند که به این 89 درصد خوراک فکری لازم از طریق رسانه ملی داده نمی شود .
وی ادامه داد: روشی که باید در این راستا دنبال شود این است که توانمندی های جامعه برای تولید محتواهای کوتاه در قالب متن ، صوت ، فیلم و .... ارائه شود .
رستمی خاطر نشان کرد: تعجب آور است که با توجه به اینکه فقط 2 درصد از محتوای فضای مجازی به مسائل پورنو و ضد اخلاقی می پردازد، تمام ترس و نگرانی ما ازاین دو درصد است و چرا حوزه اقتصادی و تجاری اشتغال که بالغ بر 35 درصد است را به عنوان یک مزیت و توسعه فردی و اجتماعی به جامعه کاربر ارائه نمی کنیم و به چه دلیل اینها را به عنوان الگوهای موفق داخلی و خارجی ارائه نمی کنیم که این فضا توسعه و تغییر کند .
وی در خصوص حوزه فیلتر گفت: حوزه فیلتر از زمان رادیو تا الان جواب نداده و در مورد اینترنت هم اصلا جواب نمی دهد چون هر چه ابزار فیلتر طراحی شود ابزار ضد فیلتر هم در مقابل آن طراحی می شود، بنابراین باید در فیلترینگ که دوجهت دارد، نرم گام برداریم .
این مقام مسئول در ادامه افزود : یکی از جهت های فیلترینگ ، فیلترینگ هوشمند است که کشور به سمت آن حرکت می کند و موفق هم بوده و جهت دیگر آن فیلترینگ فردی و کاربری است که از 40 سال پیش شروع شده و سازمان ملل به این نتیجه رسیده که برای مصونیت جامعه کاربر از محتواهای مخرب و آسیب زا باید فیلترینگ فردی را تقویت و آموزش نماید که عنوان این فیلترینگ،" سواد رسانه ای" است و سواد رسانه آن چیزی است که کاربر را از اعتماد به هر نوع محتوایی مصون می کند و یاد می گیرد که در فضای مجازی مشارکت نقادانه و آگاهانه داشته باشد .
وی در پایان اظهار داشت: کاربران وایبر ، واتساپ و تلگرام خود می بینند که اطلاعات علمی که به اشتراک می گذارند اطلاعات علمی کاملا غلطی است اما سواد رسانه ای کاربر تا حدی نیست که اخبار علمی که به نقل از فلان دانشگاه دنیا یا ایران اعلام می شود را کنترل کند که درست یا نادرست است و همچنین در مورد اخبار سیاسی ، مواد غذایی یا موارد دیگر اطلاعاتی ارائه می شود که نادرست است ولی سواد گزینش و چگونگی برخورد با آنها وجود ندارد، بنابراین تمام تلاش ما در این کمیته تخصصی در جهت بهینه سازی این فضا است .










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا