افزایش جمعیت جوامع انسانی و بهبود سطح تغذیه، نیاز روافزون به مواد غذایی سالم را در پی دارد. به همین دلیل کشورهای مختلف می کوشند تا با ابداع و به کارگیری روش های مناسب و علمی بازدهی تولید را در زمینه محصولات دامی و گیاهی بالا برده و نیاز غذایی افراد را تامین نمایند.

افزایش جمعیت جوامع انسانی و بهبود سطح تغذیه، نیاز روافزون به مواد غذایی سالم را در پی دارد. به همین دلیل کشورهای مختلف می کوشند تا با ابداع و به کارگیری روش های مناسب و علمی بازدهی تولید را در زمینه محصولات دامی و گیاهی بالا برده و نیاز غذایی افراد را تامین نمایند. در این میان فراورده های خام دامی بخش مهمی از مایحتاج غذایی جوامع را به خود اختصاص می دهد. گوشت مرغ در زمره یکی از فراوده های پر مصرف و مفید خام دامی می باشد که در زمینه تولید سالم آن در زمان کوتاه، پیشرفت های زیادی صورت گرفته است.

دکتر نجیب ا... محمدی با بیان این مقدمه گفت: با توجه به مراقبت های ویژه غذایی و دارویی که در دوره پرورش جوجه های گوشتی اعمال       می شود به پرورش دهندگان توصیه می گردد که مرغ هایی با وزن کم (حدودا  2 کیلو گرم) را تولید نمایند و از پرورش و یا مصرف مرغ هایی با وزن بیشتر اجتناب نمایند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تفت در توضیح بیشتر درباره مزایای مصرف مرغ های سبک وزن اظهار داشت: مرغ های سبک وزن دارای چربی و استخوان اسکلت کمتر می باشند و نسبت به مرغ های سنگین وزن به صرفه تر هستند. همچنین مرغ های سبک وزن طعم و مزه ی بهتر دارند و دارای تردی خاص می باشند.

دکتر محمدی در ادامه به توجیه اقتصادی پرورش مرغ های سبک وزن پرداخت و تصریح کرد: نه تنها مصرف مرغ های سبک وزن از سوی کارشناسان دامپزشکی توصیه می شود بلکه به دلایل متعدد تولید این گونه مرغ با سن کشتار حداکثر 42 روزه به پرورش دهندگان پیشنهاد          می گردد. از جمله این دلایل می توان به افزایش دوره ی جوجه ریزی از 4 دوره در سال به 6 دوره، کاهش 5 تا 10 درصدی هزینه های تولید، کاهش مصرف دان مرغی و دوره پرورش، بهبود ضریب تبدیل غذایی و کاهش 30 درصدی مصرف سوخت اشاره نمود.

وی در ادامه اذعان داشت: با پرورش مرغ های سبک وزن امکان افزایش تراکم جوجه ریزی و در نتیجه افزایش تولید گوشت مرغ در واحد سطح را شاهد خواهیم بود که منجر به بیشتر شدن گردش سرمایه در این صنعت عظیم در سطح کشور می گردد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا