در یکصد و هفتاد و ششمین نشست کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، که به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، دانشگاه یزد به عنوان میزبان برگزاری همایش معماری و شهرسازی در تمدن اسلامی تعیین گردید.

 به گزارش دریافتی از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر ولایتی در این نشست گفت: دغدغه ضایعات ایجاد شده به معماری و شهرسازی انگیزه اصلی برگزاری این همایش را تشکیل می دهد.

وی افزود: در بیش از هزار شهری که در کشور وجود دارد، کمتر دغدغه حفظ معماری اسلامی و ایرانی را مشاهده می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بسیاری از شهرهای کشور، آثار باستانی موجود می‌تواند پایه و بنیان فعالیت در مسیر احیای معماری اسلامی و ایرانی باشد.

دکتر ولایتی با استقبال از پیشنهاد برگزاری همایش یادشده در یزد، اظهار کرد: وجه انتخاب یزد آن همتی است که در خود مردم یزد و متفکران آن است به گونه ای که وقتی وارد شهر می شویم انگار به فضای دیگری وارد شده ایم که از بافت خوب معماری اسلامی و ایرانی برخوردار است.

در این جلسه، پس از اظهارات حاضران در مورد مزیت های استان یزد در برگزاری این همایش، سابقه برگزاری این همایشها، و لزوم استفاده از صاحبنظران ملی و بین المللی، حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی از همکاری این وزارتخانه در برگزاری «همایش معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی» خبر داد و گفت: پیشنهاد اینست که با همت دانشگاه یزد این همایش در قلعه تاریخی خرانق برگزار شود.

در ادامه رییس دانشگاه یزد که باتفاق معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه به دعوت کمیته مذکور در جلسه حضور یافته بود، با اشاره به پیشینه تاریخی دانشکده هنر و معماری این دانشگاه، قرار داشتن در بافت سنتی شهر را از مزایای برجسته آن توصیف کرد که باعث می شود پیوند عمیق تری میان دانشکده و بافت شهر شکل بگیرد.

محمدصالح اولیاء با اعلام آمادگی دانشگاه یزد برای برگزاری همایش معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی، گفت: با برگزاری این همایش می توان علاوه بر ثبت دانش موجود در کشور از تعاملات و تراوشات فکری صاحب نظران نیز برای احیا و تقویت معماری و شهرسازی اسلامی وایرانی بهره برد.

وی گستردگی موضوعات در زمینه های مختلف مهندسی، تاریخی، و بوم شناسی را یادآور شد و پیشنهاد کرد با تمرکز مباحث این همایش در یکی از حوزه های اصلی معماری و شهرسازی میزان سودمندی و اثربخشی آن افزایش یابد.

اولیاء همچنین توصیه نمود علاوه بر پرداختن به گذشته افتخار آمیز این تمدن، اصول قابل تعمیم به زندگی حال و آینده جامعه نیز مد نظر قرار گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به ویژگی های خاص مجموعه تاریخی قلعه خرانق، گفت: این مجموعه ده سال پیش به عنوان مرکز همایش های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری پیشنهاد شد و از همان موقع نیز اقدامات بازسازی و تجهیز آن شروع شد اما متاسفانه این اقدامات در ادامه با یک وقفه طولانی مدت مواجه شد.

کاظم ماندگاری ابراز امیدواری کرد در صورت انتخاب این محل به عنوان محل همایش، با همت دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد این مجموعه بسرعت برای برگزاری همایش یادشده مهیا شود.

در پایان مقرر شد کارگروهی به منظور بررسی جزییات برنامه همایش تشکیل و نتایج آن در جلسات بعدی کمیته ارایه شود.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا