به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد کنیسه خاخام واقع در شهرستان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این بنای ارزشمند تاریخی در شهرستان یزد، بخش مرکزی، خیابان قیام، کوچه لب خندق، کوچه کاغذسازی واقع گردیده و در ابتدا به اسم کنیسه موشه توکل بوده و سبک و سیاق معماری آن به دوره صفویه و شاید قبل از آن نیز می رسد که بعد از مرمت و بازسازی آن توسط فردی به نام خاخام حدود 150 سال پیش به کنیسه خاخام معروف گشته است.

مساحت زمین بنا حدود 140 متر است اما زیر بنای آن با احتساب طبقه فوقانی نزدیک به 200 متر مربع می باشد پلان بنا در حالت مربعی شکل و فضای آن به صورت طاق و تویزه پوشیده شده است. محراب بنا در ضلع غربی است و با درب چوبی مشخص است و در آن توراتی که بر روی پوست نوشته شده نگهداری می شده اما اکنون این تورات در کنیسه ملاسدر نگهداری می شود طبقه فوقانی که قسمتی از آن روی کوچه احداث شده بیشتر اختصاص به زنان داشته و راه پله آن بیرون بنا گوشه کوچه در بن بست مجاور می باشد. ورودی بنا در گوشه ضلع شرقی است و در وسط سکویی است که محل استقرار پیش نماز می باشد عمده مصالح ساختمانی مورد استفاده در بنا خشت و گل است و از آجر و گچ در نماسازی تزئینات و استحکام بخشی استفاده شده است. ازاره با آجر به صورت خفته راسته کار شده. جرزها و جداره ها با آجر به صورت افقی و رگ چین در قسمت انتهای دیوارها نیز کتیبه ای به خط عبری دور گشته که حاوی آیاتی از زبور داود درنعت و ستایش خداوند می باشد .

از ویژگی مهم این بنا این است که از جمله نخستین کنیسه هایی بوده که در اطراف مسجد جامع کبیر یزد شناسائی و جهت ثبت آن اقدام شده است. معماری بنا هر چند ساده است ولی حاوی ارزش های فرهنگی – تاریخی است و نیز گچ بری آیاتی از زبور به خط عبری دور تا دور قسمت انتهای دیوارها که درنعت و ستایش خداوند می باشد.

شایان ذکر است شماره ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کشور 31157 می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا