به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مسجدجامع حسین آباد واقع در شهرستان اشکذر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این بنای ارزشمند تاریخی در شهرستان اشکذر، دهستان رستاق، روستای حسین آباد واقع گردیده و با توجه به سبک معماری و شواهد دیگر، تاسیس بنا متعلق به دوره متاخر اسلامی (قاجار) می باشد و وجه تسمیه آن متاثر از نام روستایی است که بنا در آن قرار دارد.

این مسجد جنب قلعه حسین آباد قرار گرفته و پلان مسجد بدین گونه است که این مسجد دارای شبستانی زمستانی (گرم خانه) با مساحتی حدود 130 متر با غرفه هایی در دو طبقه در ضلع شرقی و غربی مسجد و یک غرفه در ضلع شمالی مسجد می باشد. راه دسترسی به غرفه های طبقه بالا از طریق راه پله ای که در ضلع شمالی بنا تعبیه گردیده میسر می شود. روشنایی این گرم خانه به وسیله نورگیرهایی که در سقف و یک پنجره در داخل محراب، در بالای محراب و دیگری در ضلع شرقی تأمین می گردد. ورودی گرم خانه در ضلع شرقی قرار دارد. این مسجد فاقد شبستان تابستانی، گنبد، مناره، صحن مرکزی و ایوان می باشد. لازم به ذکر است که در جنب مسجد آب انباری با یک بادگیر قرار داشته که تخریب شده است در مجموع این بنا با مصالح خشت و گل ساخته شده و فاقد هرگونه عناصر تزئینی می باشد.

از ویژگی مهم این بنا این است که تنها مسجد موجود در روستای حسین آباد رستاق می باشد.

شایان ذکر است شماره ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کشور 31158 می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا