معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی گفت : استان یزد در حوزه علم و فناوری از جمله استانهای فعال است که در این حوزه پارک علم و فناوری استان توانسته در سطح کشور جایگاه خوبی داشته باشد و رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص دهد.

 " عباسعلی رضایی " روز چهارشنبه 6 اسفند ماه در دومین جلسه هم اندیشی نمایندگان استانهای دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری که در سالن خیام هتل صفائیه یزد برگزار شد ، ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این نشست به بیان برخی از توانمندی های استان یزد در حوزه های مختلف پرداخت .
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی مجموعه مساحت نواحی و شهرکهای صنعتی موجود در استان یزد را 6651 هکتار و تعداد تعاونی های فعال موجود در استان یزد را 4298 تعاونی عنوان نمود.
وی نرخ بیکاری در استان یزد را طی سه سال گذشته تا پایان سال 92 چنین بیان نمود که: در سال 90 نرخ بیکاری در استان یزد " 6 درصد " ، در سال 91 " 10 و دو دهم درصد " و در سال 92 نیز " 6 درصد " بوده است .
رضایی طول راههای اصلی و عمومی در استان را 646 کیلومتر مربع ، بزرگ راهها 645 کیلو متر مربع و راه آهن را 867 کیلومتر مربع بیان نمود.
وی در خصوص وضعیت گردشگری استان یزد گفت : مجموعه مساحت بافتهای تاریخی موجود در استان یزد 2270 هکتار و تعداد آثار تاریخی به ثبت رسیده موجود در استان 1948 اثر است که با توجه به برنامه های خوبی که در این حوزه در سال گذشته تدارک دیده شده بود تعداد گردشگران نسبت به سال های قبل پنج برابر افزایش داشته است.
این مقام مسئول افزود: استان یزد در حوزه بهداشت و درمان با توجه به اینکه دارای 2914 تخت بیمارستان ، 132 مرکز بهداشتی و درمانی در حوزه شهری و 36 مرکز در حوزه روستایی می باشد از وضعیت مناسبی برخوردار است .
وی تصریح کرد: استان یزد در حوزه صنعت در ریف ششم کشوری قرار دارد و از جمله استانهای فعال در این حوزه است که توانسته است 3387 واحد صنعتی که دارای پروانه بهربرداری است در خود جای دهد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی در ادامه گفت : 45 درصد از کاشی کشور در استان یزد تولید می شود همچنین 27 درصد از نساجی کشور در این استان به تولید می رسد و با توجه به اینکه در حوزه فولاد در چند سال گذشته استان یزد توسعه داشته است 15 درصد از تولید فولاد کشور در یزد به تولید می شود.
وی خاطر نشان کرد: استان یزد در حوزه کشاورزی علی رغم کم آبی و با توجه به شیوه های جدیدی که در استان شکل گرفته است جایگاه خوبی در سطح کشور دارد.
رضایی ادامه داد: استان یزد دارای 348 هزار تن انواع تولیدات گلخانه ای است که خود دلیلی بر کسب رتبه دو کشوری در این زمینه شده همچنین نزدیک به 135 هزار هکتار از اراضی استان به حوزه کشاورزی تعلق گرفته است.
وی افزود : استان یزد با تولید 63 هزار تن پسته درسال توانسته است سومین تولید کننده پسته در سطح کشور باشد همچنین استان یزد در تولید رناس مقام اول و در تولید انار مقام پنج کشوری را به خود اختصاص داده است .
این مقام مسئول عنوان کرد: استان یزد سالیانه 200 هزار تن شیر و 50 هزار تن گوشت مرغ تولید می کند .
وی در ادامه گفت: استان یزد در حوزه علم و فناوری از جمله استانهای فعال است که در این حوزه پارک علم و فناوری استان توانسته است در سطح کشور جایگاه خوبی داشته باشد و رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص دهد، همچنین استان یزد در جایگاه نخبگان در کشور مقام اول را کسب کرده و توانسته است 21 سال متوالی پیشتاز کنکور سراسری در کشور باشد .
رضایی اظهار داشت: استان یزد دارای 84 مرکز فرهنگی و هنری ، 644 کانون فرهنگی ، 122 مطبوعات محلی و 114 کتابخانه های بزرگ و کوچک در سطح استان است .
وی تصریح کرد: استاندار یزد در دولت تدبیر و امید با توجه به سیاست ها و اولویت های که خود دولت در انجام فعالیت ها داشته است هفت اولویت را برای استان یزد مشخص کرده که تقریبا همه دستگاه ها و مدیران بر اساس این هفت محور برنامه ریزی می کنند و فعال هستند .
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی در ادامه گفت : حوزه آب جزو اولین اولویت های است که با توجه به شرایط سخت کمبود آب و خشکسالی برای استان مشخص شده است که در این حوزه ضمن آنکه بحث انتقال آب را دنبال می کنیم بحث مدیریت منابع آبی موجود را در استان را نیز داریم .
وی افزود:حوزه گردشگری یکی از هفت اولویتی است که استاندار یزد برای استان مشخص نموده است که در این حوزه بحث احیاء بافت تاریخی و افزایش سهم گردشگری مد نظر است .
رضایی گفت: یکی دیگر از اولویت های مشخص شده در استان یزد توسعه پارکهای علم و فناوری ، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان است .
وی اولویت دیگر استان را در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی دانست و عنوان نمود: یکی از فعالیتهای که در این حوزه صورت گرفته کاشت برخی از گونه های که متناسب با آب و هوای استان یزد است می باشد .
این مقام مسئول اولویت دیگر استان را توسعه انرژی های نو با تاکید بر انرژی خورشیدی که استان در این زمینه خوب کار کرده دانست.
وی حوزه فرهنگ را از جمله اولویت های استان عنوان نمود و اظهار داشت : در این زمینه برنامه های متعددی در دستور کار است .
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد،معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی در جای دیگری از صحبتهای خود یکی از مهمترین چالش های استان یزد را محدودیت منابع آبی و خشکسالی دانست و گفت : استان یزد با توجه به اینکه یک استان کویری و بیابانی است و طوفانهای شدیدی را شاهد است، محدودیت منابع آبی یکی از چالش هایی است که ذهن مسئولین استان را به خود مشغول کرده است که امیدواریم این محدودیت با حمایت های که وزارت نیرو و سایر مقامات کشوری نسبت به استان یزد داشته اند رفع شود .
وی در پایان ادامه داد: یکی دیگر از چالشهای استان یزد کمبود منابع سرمایه ای در برخی از حوزه ها است .


اگر موضوعی کهنه شود نمی توان به راحتی آن را جمع کرد


در ادامه جلسه " وحید احمدی " معاون پژوهشی وزیر علوم و دبیر کل شورای عالی عتف اظهار داشت: سال ها است که مفهوم علم و فناوری را تکرار می کنیم و ساختارهای را در این زمینه ایجاد کرده ایم همچنینی قانون های را برای شهرکتهای دانش بنیان ، مناطق ویژه ایجاد نموده ایم و بعضی از استانها که در این زمینه پیشگام بوده اند مجوز های لازم را در این زمینه گرفته اند و الان دیگر باید در پی کشف مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب باشیم .
وی در ادامه گفت: هدف از تشکیل این جلسه هم فکری ، هم اندیشی و راهکارجویی است تا بتوانیم در این عرصه گام های جدی تری برداریم .
احمدی تصریح کرد: جای خوشحالی است که در این زمینه حرکت به جای اینکه از بالا به پایین باشد از پایین به بالا است.
وی ادامه داد: بدنه همه مجموعه ها انباشته از ثروت انسانی ، ثروت تجربه و مجموعه ای از نگرش های نو که نیازمند این است که باید یک هم افزایی صورت گیرد که یکی از این مجموعه ها مراکز ویژه علم و فن آوری است .
معاون پژوهشی وزیر علوم و دبیر کل شورای عالی عتف اظهار داشت: به دلیل اینکه این مجموعه ها فراهم است باید در این راستا حرکتهای تجمعی صورت گیرد .
وی افزود: اگر موضوعی کهنه شود نمی توان به راحتی آن را جمع کرد ولی خوشبختانه در زمینه علم و فناوری ما توانسته ایم با کمک خود شما این موضوع را زنده کنیم و این باعث افتخار همه ما است .
احمدی خطاب به حضار در جلسه گفت: شما که پیشگامان در این عرصه هستید باید با یک نگرش علمدارانه به این قضیه نگاه کنید .
وی اظهار داشت : تقاضای من این است که این نشست با این رویکرد باشد که ما چالش های خود را شناسایی کنیم و بعد از آن راهکار بدهیم و در این راستا باید به صورت زمان بندی شده به جلوبرویم و همه عزم خود را پشت این قضیه بگذاریم چون دبیر خانه به تنهایی نمی تواند خود به خود حرکت پیشرفتانه داشته باشد .
وحیدی در پایان ادامه داد: ما باید ارتباطات خارجی خود را حفظ نماییم و برنامه ارتباطات داخلی هم باید خیلی فعال باشد و در این راستا به صورت گردشی کار را دنبال کنیم که امیدوارم با همکاری هم برنامه های منسجم داشته باشیم.
گفتنی است در این جلسه " ابوئی اردکان " قائم مقام شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری به بیان مصوبات شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری در راستای تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوی پرداخت .


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا