یزد فردا:دکتر مرتضی سهرابی در چهارم اسفند ماه در سن 69 سالگی چشم از جهان فرو بست

 به گزارش یزد فردا:مرتضی سهرابی استاد مهندسی شیمی و چهرهٔ ماندگار رشتهٔ مهندسی شیمی در سال ۱۳۸۰ بود. سهرابی تحصیلات خود در رشتهٔ مهندسی شیمی را تا سطح کارشناسی در دانشکدهٔ فنی دانشگاه تهران به اتمام می‌رساند و در اکتبر ۱۹۶۸ فارغ‌التحصیل شده و سپس برای ادامهٔ تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری راهی دانشگاه برادفورد می‌شود.
در دسامبر ۱۹۷۲ با درجهٔ دکتری مهندسی شیمی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و پس از آن در سال‌های متمادی در دانشگاه تهران، دانشگاه صنعت نفت اهواز و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تدریس بسیاری از دروس تخصصی مهندسی شیمی نظیر موازنهٔ جرم و انرژی، ترمودینامیک مهندسی شیمی، سینتیک و طراحی رآکتورهای شیمیایی در کلیهٔ مقاطع دانشگاهی ،از مقطع کارشناسی تا دکتری، پرداخته است.

چیزی که بیش از همه سهرابی را به عنوان استادی خاص در میان استادان مهندسی شیمی مطرح کرد، ترجمه‌های متعدد او از متون تخصصی این رشته بود که بسیاری از آن‌ها جز نخستین ترجمه‌های آن متون به فارسی به شمار می‌روند. از جملهٔ آن‌ها می‌توان به ترجمهٔ کتاب «اصول بنیانی و مبانی محاسبات در مهندسی شیمی است
مراسم تشییع دکتر مرتضی سهرابی عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و چهره ماندگار مهندسی شیمی کشور  چهارشنبه ششم اسفند ماه نود وسه از مقابل مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سمت قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا