استاد محمدرضا شایق: پناه بر خدا از توبه معکوس (انجام سیئات بعد از حسنات)، این توبه در نزد شیطان است.

در جلسه هفتگی هیأت انصار ولایت دارالعباده یزد، مطرح شدن سلسله مباحث دین و زندگی روشن‌بخش راه زندگی محبان اهل بیت(ع) است. بدین منظور استاد محمدرضا شایق، شنبه دوم اسفند ماه در مراسمی که در حسینیه ارگ برگزارشد، ضمن پاسخ به سؤال یکی از حاضران پیرامون افسارگسیختگی روابط در غرب، به بیان آثار توبه و خصوصیات عباد‌الرّحمن با توجه به آیه 71 و 72 سوره مبارکه فرقان پرداخت. خلاصه‌ای از این سخنان دلنشین را در ادامه می‌خوانید:

غربی‌ها نقاط سیاه زندگیشان را نمی‌گویند

یکی از حاضران سوالی مطرح نمود مبنی بر اینکه در کشورهای غربی و بعضی از کشورها روابط افسار گسیخته‌ای بین زن و مرد حاکم است، ظاهراً مشکلی ندارند؛ پس چرا اسلام برای حریم زن و مرد خط قرمز کشیده است؟ در جواب باید گفت غربی‌ها عادت دارند که قسمت‌های سیاه زندگی‌شان را به کسی نشان نمی‌دهند، درست مثل فروشنده شیادی که قصد فروش یک جنس خراب را دارد و طبیعتاً عیوب آن جنس را بیان نمی‌کند.

 

استعمار فرهنگی، روش حمله غرب به کشورهاست

علت اینکه غرب می‌خواهد فرهنگ خود را به کشورهای دیگر وارد کند این است که در قرن نوزده به این نتیجه رسیدند که برخورد با روش نظامی دیگر جوابگو نیست لذا با استعمار فرهنگی که به «استعمار نو» هم تعبیر می‌شود، کاری کردند که سایر کشورها دنبال رو غرب شوند. البته الان هم اگر لازم بدانند، پشت چهره دموکراسی، از زور هم استفاده می‌کنند. بعد از جنگ جهانی دوم، استعمار نو با خارج کردن فرهنگ بومی و جایگزین کردن فرهنگ غرب آغاز شد. آنها با تحقیرکردن فرهنگ بومی، تلاش کردند آداب و رسوم خودشان را در رفتار، صحبت کردن، لباس پوشیدن و... جایگزین فرهنگ بومی کنند.

[مثلاً] رضاخان را وادار کردند فرهنگ‌زدایی کند و چادر از سر زنان بردارد یا کشور ترکیه که دیر زمانی مرکز اهل سنت جهان اسلام بود، کاری کردند که 60 سال در صف بایستند تا اسم ترکیه جزء کشورهای اروپایی نوشته شود و ترکیه را مجبور به انجام و پذیرش بعضی از کارها کرد از جمله ممنوعیت حجاب کرد. آیا به نظر شما اگر غرب آفت‌ها و زیان‌های فرهنگ خود را به کشورها بگوید دیگر کسی به فرهنگ غرب رغبت نشان می‌دهد؟!

 

آفت‌های فرهنگ غرب

در کشور ما از هشت ازدواج، یکی به طلاق ختم می‌شود اما در اروپا به طور متوسط به ازای هر دو ازدواج، یک طلاق وجود دارد. آمار کودکان بی‌هویّت در انگلستان 50 درصد است، این‌ها نتیجه ارتباطات نادرستی است که اسلام نفی کرده است. جوانان غربی به ازدواج رغبتی ندارند و عفت برای دختران‌شان ننگ و عیب محسوب می‌شود و این امر باعث شده که امروزه جمعیت تمام کشورهای صنعتی پیر باشد. به طور مثال متوسط سن جمعیت فرانسه بالای 45 سال است، کمتر از ده سال دیگر، یک میلیون نفر باید برای 60 میلیون نفر کار کنند و همین امر علت بالابردن سن بازنشستگی در غرب است. علت اینکه اسلام برای روابط زن و مرد مرز قرار داده این است که فحشا نباشد.

 

جاذبه بین زن و مرد، خدایی است

عده‌ای فکر می‌کنند این حُسن است که در غرب برهنگی عادی شده و زنان و مردان، نسبت به هم حساسیت ندارند؛ در حالی که این امر یک عیب است زیرا حساسیت جنسی زن و مرد را، خداوند در وجود انسان قرار داده و لازمه بقای نسل است. جاذبه بین زن و مرد خدایی است. غرب رابطه بین زن و مرد را خراب کرده است لذا روزی نوبت فروپاشی نسلی خواهد رسید که این حساسیت در آن‌ها از بین رفته است.

آیت الله بهجت(رحمة الله علیه) فرمودند: اگر نگاهت به زن نامحرم افتاد و احساسی نداشتید، بدانید بیمار هستید، ولی اگر ناخواسته نگاهت به زن نامحرم افتاد و تأثیر کرد، فوراً نگاهت را بگردان و بگو: «یاخَیرَ حَبیبٍ وَ مَحبوُب صَلِّ علی مُحَمَدٍ وَ آلِه»، خداوند به جای این کفِ نفس یک همسر بهشتی برای تو قرار می‌دهد.

پس اینکه زن و مرد احساسی به هم ندارند یا بیمار هستند یا به خاطر لجام گسیختگی روابط بوده و نتیجه آن فساد در زمین خواهد بود.

 

شیطان فروشنده کالای بد و خراب است

شیطان کارش همین است که بدی‌ها را زیبا و خوب جلوه می‌دهد. شیطان نمی‌گوید کالایی که من می‌خواهم به شما بفروشم بد و خراب است! بارها و بارها در قرآن آمده که شیطان می‌گوید «وَإِنِّي جَارٌ لَّكُمْ»[1]، من پشتیبان شما هستم «فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَى عَقِبَيْهِ»[2]، اما وقتی دو تا لشکر به هم رسیدند، شیطان فرار می‌کند.

در جنگ بدر شیطان به شکل رئیس طائفه خزائه درآمد و قریش را به جنگ با پیامبر ترغیب نمود و وعده همکاری خود و قبیله‌اش را داد. همین که دو لشکر به هم رسیدند، گفت: «إِنِّي بَرِيءٌ مِّنكُمْ إِنِّي أَرَى مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ»[3] از شما بیزارم، من چیزی می‌بینم که شما نمی‌بینید (یعنی ملائکه نصر)، من از خدا می‌ترسم (نه ترسی که باعث تقوا شود، ترس از عذاب) و فرار کرد. کار شیطان همین است.

 

غرب مورد اعتماد نیست

در مذاکرات هسته‌ای دیدید که غربی‌ها گفتند: امضا کنید ما تحریم‌ها را بر‌می‌داریم. 200 الی 300 کیلو اورانیم 20 درصد، ما دود شد و به هوا رفت و... و غرب به هیچ یک از قول‌هایش عمل نکرد. ای کاش به قرآن اعتماد می‌کردیم «لَا يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً»[4] خداوند می‌فرماید: [مشرکان] در مورد مؤمنین، هیچ عهد و پیمانی را رعایت نمی‌کنند. اگر ما به قرآن اعتماد می‌کردیم، این کلاه‌ها سرمان نمی‌رفت.

 

چه زیباست اعمال نیکو بعد از کارهای بد

در آیه 71 فرقان می‌فرماید: «مَن تابَ وَ عََمِلَ صالِحاً فَّاِنَّهُ یَتُوبُ اِلَی اللهِ مَتاباً»، هر کس توبه کند و کار شایسته انجام دهد به طور نیکو به سوی خدا باز می‌گردد. تائب نزد خدا خیلی عزیز است. تائب یعنی کسی که توبه می‌کند. درست است که یک سری از ابعاد گناه برگشت ندارد اما خداوند عقوبتش را برمی‌دارد. عاقبتش به خیر می‌شود و گناهانش بخشیده می‌شود و  خودش نیز فراموش می‌کند.

تائبان باید قدر خودشان را بدانند «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»[5]، خداوند توابین و پاکیزگان را دوست می‌دارد. چه بسیار افرادی که کارهای بدی کردند و بعد توبه نمودند و انسان‌های بسیار خوبی شدند و مورد عنایت خاص خداوند هم قرار گرفتند و آبروی دنیا و آخرت را برای خودشان خریدند.

 

توبه در نزد شیطان

امیرالمؤمنین فرمودند: «مَا أَحْسَنَ الْحَسَنَاتِ بَعْدَ السَّيِّئَاتِ وَ مَا أَقْبَحَ السَّيِّئَاتِ بَعْدَ الْحَسَنَاتِ»[6]، چه زیباست اعمال نیکو بعد از کارهای بد و چه زشت است کارهای زشت بعد از خوبی‌ها.

پناه بر خدا از توبه معکوس، (انجام سیئات بعد از حسنات)، این توبه در نزد شیطان است. در جای دیگر می‌فرمایند: خدایا به تو پناه می‌برم از اینکه روزی از ایمان خودم وحشت کنم. بعضی‌ها، آدم‌های مؤمنی بودند اما زمانی رسید که از ایمان خودشان وحشت کردند.

 

ویژگی عبادالرحمن: شهادت دروغ نمی‌دهند

در آیه 72 سوره فرقان می‌فرماید: «وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا»، کسانی که شاهد باطل نیستند، شهادت دروغ نمی‌دهند و چون به کار لغو می‌رسند، کریمانه از آن رد می‌شوند.

«قول زور» معانی مختلفی دارد از جمله: قول باطل، دروغ، در روایت به غنا هم گفته شده است که از باب مصداق است. پیامبر فرمودند ببینید چقدر شهادت دروغ گناهش سنگین است که خداوند در کنار بت‌پرستی قرار داده است. در قرآن آمده از بتان بپرهیزید، از شهادت دروغ هم پرهیز کنید.[7] [عبادالرحمن] کسانی هستند که شاهد «زور» نمی‌شوند، یعنی در جایگاهی که قول باطل باشد، حضور پیدا نمی‌کنند.

 

دین تعارف ندارد

یکی از احکام شرعی این است که اگر در مجلسی بودید و گناهی رُخ داد (مثلاً مجلس، شرب خمر است)، اگر می‌توانید نهی از منکر کنید، واجب است مانع این کار شوید، اگر نهی کردید و تأثیری نداشت حق نشستن در آن مجلس را ندارید. یا اگر در مجلسی غیبت مردم می‌شود باید مجلس را ترک کنید. نشستن در آن مجلس و ادامه دادن این همنشینی حرام است حتی در روایت است اگر مجلس گناه را ترک نکنید و بلایی نازل شود، شما را هم می‌گیرد.

در سوره مجادله می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ»[8] ای مؤمنان اگر به شما گفته شد در مجلسی بروید و جا باز کنید، بروید. «وَإِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا» یک جایی گفته شد بلند شوید، بلند شوید و ننشینید. در همه مجلسی نباید نشست. در جایی که حرف باطل و اباطیل است، نباید نشست. عروسی خویشاوندی است که گناه می‌شود شما حق ندارید بنشینید. فردی گفت: خویشاوند نزدیک ما (خواهرم) بهایی است، به خانه‌ام می‌آید، چه کار کنم؟ گفتم: دین تعارف ندارد، نباید راهش بدهی.

 

عبادالرّحمن به سخنان لغو گوش نمی‌دهند

«وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا» وقتی به سخن لغو می‌رسند کریمانه از آن رد می‌شوند و نمی‌ایستند و حرف‌های لغو گوش نمی‌دهند. سخن لغو سخنی است که ذاتاً گناه نیست، اما از یک جهت اشکال دارد که وقت و عمرتان را بیهوده تلف می‌کند و فضای معنویتان را غبارآلود می‌کند. پیامبر(ص) می‌فرمایند: اگر اغتشاش فکر مردم و هرزگی زبانشان نبود آنچه من می‌دیدم آنها هم می‌دیدند. عباد‌الرّحمن کسانی هستند که از مجالس لغو؛ چه سخن لغو، چه عمل
لغو، عبور می‌کنند.



[1]. انفال، آیه 48.

[2]. همان.

[3]. همان.

[4]. توبه، آیه 10.

[5]. بقره، آیه 222.

.[6]. اصول کافی، جلد 2، صفحه 485.

. «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»؛حج، آیه 30.[7]

[8]. مجادله، آیه 11.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا