استاندار يزد گفت: دوره محدوديتها و ممنوعيتها در فضاي مجازي و گستره ارتباطات و رسانه ها طي شده و فيلتر و پارازيت عملاً كارايي خود را از دست داده است ، بنابراين بايد به جاي محدوديت و ممنوعيت، سخت افزارها و نرم افزارهاي مورد نياز را توليد كنيم و بر توليد محتوي متمركز شويم تا از اين طريق بتوانيم به نيازهاي نسل جوان پاسخ دهيم.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، " سيد محمد ميرمحمدي" در آيين گشايش هفتمين نمايشگاه بزرگ كتاب يزد كه صبح شنبه 9 اسفندماه و با حضور " صالحي" معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در سالن نمايشگاه هاي دائمي استان برگزار شد، ضمن قدرداني از بخش خصوصي براي مشاركت در برپايي اين نمايشگاه، گفت: با توجه به ارائه گزارش مدير كل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، مشخص است كه نمايشگاه امسال، به مراتب نسبت به سال قبل، ارزنده تر و پربارتر است و به همين منظور بايد از حضور ناشرين مختلف نيز كه فرصت ارزشمندي را براي مردم استان در راستاي آگاهي و مطالعه فراهم آورده اند قدرداني كرد.
استاندار يزد گفت: برپايي اين نمايشگاه فرصتي است براي مردم تا از كتابهاي موجود كه به نحوي عصاره فضائل و كمالات و خرد و انديشه نويسندگان مختلف هستند، بهره برداري كنند.
وي با بيان اين نكته كه " نگارش يك كتاب از آن منظر كه هر جمله آن داراي بار حقوقي، معنوي و اجتماعي خاص خود است، كاري سترگ به حساب مي آيد و مي تواند اسباب هدايت و رشد جامعه يا گمراهي باشد " گفت: بنابراين هرگاه انديشه اي در قالب كتاب متجلي شد و سنديت يافت، تمامي بار حقوقي مربوطه به دوش نويسنده آن است و از اين منظر نيز، اهميت فراوان دارد.
عالي ترين مقام اجرايي استان خاطر نشان كرد: كتاب مجموعه اي از انديشه هاييست كه به نحوي در كنار هم قرار مي گيرند تا موضوعي را تبيين و قابل فهم نمايند و در جهت استفاده همگان در زندگي فردي و اجتماعي قرار دهند ، بنابراين نويسندگي علاوه بر اينكه هنر بسيار ظريف و ارزشمنديست ، در عين حال كار پيچيده و دشواريست.
ميرمحمدي تصريح كرد: با گسترش صنعت چاپ، تحول و دگرگوني فوق العاده اي در دنيا در زمينه چاپ كتاب ايجاد شد تا افراد مختلف بتوانند از اين مسير، به انديشه ها و سبك هاي مختلف زندگي و تجارب گوناگون دسترسي پيدا كنند و همين امر سبب تحول عميقي در دنيا شد كه همچنان امواج اين تحول در حال گسترش است و به عنوان نهضتي است كه ماندگار است و كهنگي ندارد و همواره از ضرورتهاي زندگي در جوامع مختلف به حساب مي آيد.
استاندار افزود: اما امروزه با گسترش حوزه الكترونيك و توسعه سيستمهاي رايانه اي، تحول عظيم ديگري در اين حوزه در حال شكل گيري است كه دسترسي به موضوعات و كتب و تحقيقات گوناگون را بسيار سهل نموده و سرعت كار را در زمينه تحقيقات و پژوهش افزايش داده است و همين سرعت، مرزها را در هم نورديده است.
وي آنگاه با اشاره به گسترش فضاي مجازي و تسهيل ارتباطات خاطر نشان نمود: دوره محدوديتها و ممنوعيتها در فضاي مجازي و گستره ارتباطات و رسانه ها طي شده و فيلتر و پارازيت عملاً كارايي خود را از دست داده است ، بنابراين بايد به جاي محدوديت و ممنوعيت، سخت افزارها و نرم افزارهاي مورد نياز را توليد كنيم و بر توليد محتوي متمركز شويم تا از اين طريق بتوانيم به نيازهاي نسل جوان پاسخ دهيم تا كاربران اين فضاها بتوانند با بهره گيري از اين امكانات، زندگي و مباحث فرهنگي خود را سامان دهند و جنبه تكاملي مسير انسانيت در زمانه را طي كنند و وقتشان بيهوده تلف نگردد.
ميرمحمدي در پايان با تاكيد مجدد براينكه" بايد بتوانيم با توجه به شرايط حال و آتي فرهنگ جهاني، محتواي مورد نياز را توليد كنيم" ابراز داشت: از همه رسانه ها كه نقش موثري در هدايت و سمت گيري افكار عمومي و بهبود فضاي جامعه دارند و همچنين از روحانيت كه با صبر و بردباري و تلاش و جد و جهد، مي كوشند تا مطالب ضروري را از طرق مختلف و تريبونهاي گوناگون به گوش مردم برسانند و در س اخلاق و معنويت را به جامعه بدهند، قدرداني مي كنم چرا كه همه ما نيازهاي معنوي خود را از طريق فرزندان حوزه براورده مي سازيم و اميدوارم روزي فرارسد كه همه، فرزندان حوزه و دانشگاه باشيم و سطح آگاهي جامعه به اندازه اي برسد كه همگان همديگر را درك كنند و حقوق يكديگر را رعايت و به رسميت بشناسند.

آيت الله ناصري:وظيفه همه ما رساندن انسان به مقصد سعادت و ارزشهاست


نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد نيز در اين مراسم، اطلاع رساني و آگاه كردن مردم و هدايت انسان به سمت سعادت و ارزشها را وظيفه همگاني دانست و خاطر نشان نمود: در اين راه اصحاب فرهنگ و رسانه و روحانيون نقش موثر و تعيين كننده اي دارند و در خط مقدم هستند.
وي با طرح اين سوال كه " هدف از خلقت انسان چيست؟" خاطر نشان نمود: انسان بايد به وسيله مطالعه و بهره گيري از متون فرهنگي به سمت كمال و سير تعالي پيشرفت كند.
گفتني است در ابتداي اين مراسم، غياثي مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با بيان آماري از رشد حضور ناشرين، عناوين كتابها و تعداد كتب عرضه شده در اين نمايشگاه نسبت به سال قبل خبر داد و هدف از برپايي اين نمايشگاه را ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني و كمك به جامعه براي دستيابي به آگاهي و انديشه ورزي دانست.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا