نشست پژوهشگران حوزه‌ های مختلف دانشگاه یزد با معاون پژوهش و فنآوری وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در محل دفتر ریاست دانشگاه یزد برگزار شد.

دکتر محمد صالح اولیاء، رییس دانشگاه یزد در این مراسم با اشاره به رزومه ی پژوهشی دانشگاه یزد گفت: بیش از ۲۶ سال از تاسیس دانشگاه یزد می گذرد در حالی که  ۱۴۰۰۰ دانشجو و ۴۰۰ هیات علمی داریم شاخص دانشجو و استاد و عملکرد پژوهشی ما به لحاظ سرانه مقالات و طرح های پژوهشی خوب است بخشی از بودجه ها از درآمد ها کسر می شود ضمن اینکه جایگاه دانشگاه یزد در مقایسه با برخی دانشگاه های دیگر بسیار خوب است.

وی گفت: از ابتدای تاسیس دانشگاه یزد علاقه و انگیزه مجموعه باعث شد راه بلندی را سریعتر طی کنیم هنوز هم احساس می کنیم باید بیشتر تلاش شود و این هدف دور از دسترسی نیست که در رتبه ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار بگیریم و می توانیم سال ۱۳۹۹ به این هدف دست یابیم.

سید محمد تقی المدرسی، معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد در این نشست با بیان فعالیت های پژوهشی دانشگاه اظهار داشت: سیاست جدیدی که از سال گذشته برای فعالیت های پژوهشی در نظر گرفتیم این است که بستر مناسب برای رفع موارد و موانع ناامید کننده پژوهشگران فراهم شود لذا بخش آی سی تی راه اندازی شد تا هزینه را کم و سرعت را ارتقا دهد ضمن اینکه باید در انجام امور پژوهشی مقررات دست وپاگیر در بازنگری نحوه هزینه کرد پژوهانه حذف شود و از سستی و اسراف بیت المال پرهیز شود.

وی گفت: دومین دانشگاه بعد از تهران هستیم که پژوهانه را از طریق بن کارت ملت ارسال می کنیم و شارژ می شود و عضو هیات علمی در انتها تسویه و گردش حساب را با سهولت بیشتری انجام می دهد و در این مورد که پول می تواند از طریق بن کارت پژوهانه به حساب های دیگر واریز شود از دانشگاه تهران هم جلو هستیم ضمن اینکه دانشگاه یزد در نظر دارد برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی روزانه نیز کارت پژوهانه صادر شود.

وی در بیان خدمات پژوهشی دانشگاه گفت: نرم افزار مربوط به کارهای پژوهشی از اقدامات دیگر معاونت پژوهشی است که کار گزارش گیری برای ترفیع و ارتقا را سهولت می بخشد و به طور اتوماتیک مقالات اساتید روی وب سایت دانشگاه قرار می گیرد و در تمام دنیا قابل مشاهده است با توجه به اینکه دانشجویان برای استفاده از پایان نامه ها از شهرهای مختلف به دانشگاه یزد می آیند با سیستم الکترونیکی کتابخانه نسخه پی دی اف پایان نامه ها را روی سایت کتابخانه قرار دادیم و برای دیگر سازمان های استان نیز این سرویس قابل دسترسی است که می توانند بعد از گرفتن عضویت در این بخش از کتابخانه به این منابع دسترسی داشته باشند.

دکتر المدرسی گفت: امسال در دانشگاه یزد ۲۸ عنوان کتاب منتشر و تجدید چاپ شده و علاوه بر آن ۱۸ شماره نشریات علمی پژوهشی نیز منتشر شده است که همه این نشریات به روز هستند. وی افزود: ۲۸ هزار جلد کتاب بیش از نصف کتبی که از اول تاسیس دانشگاه تا به حال خریداری شده است از نمایشگاه ها سفارش داده شد و این موارد با دریافت بودجه جدیدی که قبلا به وزارت درخواست داده بودیم انجام شده است همچنین بخش نابینایان کتابخانه مرکزی دانشگاه را تاسیس کردیم و از نیروهای آن بخش برای تولید کتاب گویا استفاده شد.

 وی افزود: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تاسیس شد که مزیت های آن مدیریت واحد آزمایشگاه های دانشگاه و استفاده حداکثری از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی است همچنین اعضای شورای تجهیزات آزمایشگاه های دانشگاه منصوب شدند که سیاست مشخصی در خرید تجهیزات داشته باشیم.

دکتر المدرسی در این نشست از افزایش همایش های ملی در دانشگاه یزد خبر داد و تصریح کرد: طرح فرصت مطالعاتی در صنعت را مطرح کردیم به طوری که اگر عضو هیات علمی وارد صنعت شود حقوق و مزایای او از سوی صنعت و هم دانشگاه تامین شود هنوز دستور عمل اجرایی این طرح را دریافت نکرده ایم.

تا آخر امسال مرکز نوآوری و شرکت دانش بنیان را راه اندازی خواهیم کرد تا استادان و دانشجویان بتوانند شرکت های دانش بنیان را داخل دانشگاه تأسیس کنند.

دکتر المدرسی همچنین از ایجاد پژوهشگاه انرژی در سال آینده خبر داد و یادآور شد: سال ۹۴ سال جهانی نور نامگذاری شده است و دانشگاه یزد نیز در این راستا اقدامات ویژه ای خواهد داشت، استان یزد اگرچه در زمینه آب محروم است اما در زمینه انرژی خورشیدی ظرفیت بسیار بالایی دارد که باید در این زمینه کارهای پژوهشی برای استفاده از انرژی ‌های نو انجام شود ضمن اینکه بخشی از کار در این حوزه آغاز شده و به دنبال انجام پژوهش بر روی سایر انرژی‌ ها هستیم و امیدواریم وزارت علوم حمایت ‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

دکتر المدرسی در مورد پایان ‌نامه‌های موجود در کتابخانه‌های دانشگاه یزد نیز اظهار داشت: از سال ۸۴ پایان ‌نامه ‌ها الکترونیک شده و اکنون با یک نرم‌ افزار جدید، دسترسی به این پایان ‌نامه‌ ها امکان‌ پذیر است.

دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فنآوری وزیر علوم در این نشست اعلام کرد: دانشگاه یزد ظرفیت خوبی دارد و انتظار می رود خوب استفاده شود تاکید ما برروی ارتقای کیفی است و سیاست کلان وزارت علوم در خصوص نشریات علمی- پژوهشی سیاست انقباضی است ۳۲۰ انجمن پژوهشی در حال حاضر در حال فعالیت هستند که در سال گذشته دو میلیارد تومان بودجه به آنها اختصاص داده شد در عین حال ارقام بودجه ای محدود است لذا از دانشگاه ها تقاضا داریم کیفیت نشریات را کنترل کنند و سیاست دفتر امور نشریات این است که به نشریات بین المللی بیشتر بها داده شود لذا باید به سمت بین المللی شدن نشریات علمی و پژوهشی برویم.

وی با بیان اینکه جمعا ۱۰۰۰ نشریه تخصصی در دانشگاه ها داریم که از این تعداد ۴۷ مورد شاخص بین المللی را کسب کرده اند، افزود: آمایش و پایش پژوهشی یکی دیگر از اولویت های معاونت پژوهشی وزارت علوم است که به تعیین موضوعات پژوهشی با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و وضعیت منطقه ای موضوعات می پردازد بر همین اساس دانشگاه یزد باید موضوعات مربوط به انرژی های نو را بیشتر پی گیری کند.

وی گفت: در بحث ارتباط با خارج از کشور فرصت مطالعاتی باید جایگزین بورس شود همچنین موضوع تحصیل پس از دکترا مربوط به استادانی خواهد بود که در صنعت مشغول باشند ضمن اینکه فرصت مطالعاتی و دانشجوی دکترا به عضو هیات علمی داده می شود که طرح پژوهشی ۵ ساله ارایه داده باشد همچنین آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در حال تغییر است و دیدگاه های دانشگاه ها را اعمال خواهیم کرد در خصوص تخلفات پژوهشی نیز لایحه ای را به مجلس فرستادیم که در حال بررسی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه راه اندازی شبکه علمی کشور و اتصال دانشگاه ها به آن را در دستور کار داریم، گفت: واگذاری میادین نفتی به دانشگاه ها در حال انجام است که تاکنون به ۵ دانشگاه دولتی و دو دانشگاه آزاد واگذار شده است که کار بزرگ و بی سابقه ای است.

خبرنگار: زینب زارع

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا