یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند .

 عتيقه‌هاي هزار ساله در هند پيدا شد
یزدفردا :باستان‌شناسان هندي در کاوش‌هاي خود در منطقه جارکاند موفق به کشف عتيقه‌هايي متعلق به قرن نهم ميلادي شدند.

به گزارش  زينيوز، در اين کاوش 58 شيء عتيقه شامل 4 گنبد مقبره، مجسمه‌هاي بودا و عتيقه‌هايي متعلق به دين هندو و برهمايي کشف شد.

سرپرست گروه باستان‌شناسي با اشاره به اين که تپه محل کشف اين آثار ابعادي 500 در 150 متر دارد و متعلق به قرن نهم و دهم ميلادي است، گفت: آثار ديگري نيز در اين تپه کشف شد که شامل سنگ‌هاي نيمه‌زينتي، اسباب‌بازي‌هاي سفالي و فلزي، زيورآلات و لوازم خانگي و مذهبي است.

کف‌پوشي خشتي نيز در يکي از گنبدها کشف شد که حدود 380 سانتي‌متر طول و 235 سانتي‌متر عرض دارد. اشيايي از جنس سنگ و سفال نيز همراه 6 مهره سفالي در آن پيدا شد.

در اين مجموعه 58 عددي علاوه بر اشياي مذکور، مجسمه‌هاي سفالي حيوانات، مهره و مهر سفالي، لاک پوست، گلوبند مسي و اشياي آهني نيز وجود داشت.

به گزارش ميراث آريا، هرچند باستان‌شناسان در نخستين کاوش خود موفق به کشف اين تعداد از آثار تاريخي هند شدند، به گفته سرپرست گروه باستان‌شناسي اکنون بيش از 400 شيء عتيقه در خانه‌هاي روستاييان قرار دارد که هيچ‌کس خواهان بازپس دادن آن‌ها به دولت نيست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا