برعكس خیلی از بازیگران طنز این روزها كه حاضرند هر كاری بكنند تا دیده شوند و پول دربیاورند، هرگز حاضر نیست وجهه‌اش را به‌خاطر پول زیر سؤال ببرد. چرا؟‌‌ صحبت‌هایش را در این مصاحبه بخوانید تا با ما هم‌عقیده شوید.


هرگز حاضر نیست وجهه‌اش را به‌خاطر پول زیر سؤال ببرد

لطفا به كسی برنخورد چون منظورمان شخص خاصی نیست اما واقعیت این است كه برعكس خیلی از بازیگران طنز این روزها كه حاضرند هر كاری بكنند تا دیده شوند و پول دربیاورند، هرگز حاضر نیست وجهه‌اش را به‌خاطر پول زیر سؤال ببرد. چرا؟‌‌ صحبت‌هایش را در این مصاحبه بخوانید تا با ما هم‌عقیده شوید.


این‌كه ‌‌خیلی باید بازیگر باشی تا سیمرغ بلورین جشنواره‌ را با خودت به خانه ببری را تقریبا همه قبول داریم اما خیلی باید بازیگرتر باشی تا در ژانر طنز در ایران به تو سیمرغ بدهند!

اصلا شاید چون خودش هم باورش نمی‌شد قرار است به‌دلیل بازی در فیلم «چند می‌گیری گریه كنی» به او سیمرغ بدهند، آن شب (بهمن 1384) در مراسم اختتامیه جشنواره حضور نداشت!

اصلا به قول «امیر جعفری»، آن‌قدر به ژانر طنز در ایران كم بها می‌دهند و قدر بازیگرانش را نمی‌دانند كه یكی به بزرگی «علیرضا خمسه»، بعد از سال‌ها بازی در ژانر طنز، آخر سر برای بازی در یك كار متفاوت جدی (بیست) سیمرغ می‌گیرد! با حمید لولایی كه هنوز هم خیلی‌ها او را با نام «خشایار» و تكیه كلام خاصش (نه... غلام...) می‌شناسند، با یكی از معدود بازیگران طنزی كه بسیار گزیده‌كار است تا مبادا وجهه‌اش به‌دلیل درآمد بیشتر زیر سؤال برود،  با كسی كه به‌‌دلیل حضور در سریال جدید «چهارچرخ» این‌ شب‌ها مهمان خانه‌های‌مان است، گفت‌وگویی جالب انجام داده‌ایم كه به خواندنش، دعوت‌تان می‌كنیم.‌‌

 

وقتی پشیمان شدم


من هم مثل خیلی‌های دیگر، صددرصد كار بد در كارنامه‌ام دارم، البته این فقط به من مربوط نمی‌شود. بین بازیگران هالیوودی و بزرگان سینمای جهان هم این موضوع وجود دارد كه چند كار خوب دارند و در كنارش چند كار ضعیف نیز داشته‌اند. من هم یكسری از كارهایم را نباید انجام می‌دادم كه متاسفانه این اتفاق افتاده و بعدها از انجا‌م‌شان پشیمان شدم!

 به جایگاه واقعی‌ام نرسیدم

 


با این موضوع كه در بازیگری به آن حق و جایگاه واقعی‌ام نرسیدم، كاملا موافقم، چراكه در سال، بیشتر از 2 كار ‌‌قبول نمی‌كنم، آن هم كارهایی را بازی می‌كنم كه با عواملش قبلا كار كرده‌ باشم. البته در كارنامه‌ام جای چیزی خالی نیست چون هم به دلیل بازی در فیلم سینمایی «چند می‌گیری گریه كنی»، سیمرغ بهترین بازیگر مكمل مرد جشنواره را بردم، هم در تلویزیون 3بار به‌دلیل بازی در «خانه به دوش»، «زیر آسمان شهر» و «ترش و شیرین»، به‌عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شدم. بنابراین فكر نمی‌كنم از نظر دریافت جوایز و عناوین چیزی كم داشته باشم.

 

مردم‌ من را این‌گونه می‌خواهند


با این‌كه خودم دوست دارم در كارهای جدی هم بازی كنم اما باید قبول كرد با كار طنز مطرح شدم و مردم و طرفدارانم هم دوست دارند من را در همین ژانر ببینند، چراكه این‌طوری من را می‌شناسند، البته مطمئن باشید اگر در ژانر جدی هم بازی كنم، صددرصد توانایی آن را دارم كه از پس آن نقش بربیایم چون كار جدی، خیلی از طنز راحت‌تر است، چراكه در ژانر طنز اصلا نوشته‌های خوبی نداریم و هر چه می‌بینید، براساس توانایی‌های خود بازیگر است، حتی بارها شده هنگام ضبط كار، فی‌البداهه و از خودمان دیالوگ گفته‌ایم! در هر صورت تا جایی كه بیننده دوست داشته باشد، حمید لولایی در ژانر طنز بازی خواهد كرد اما اگر روزی وقتش برسد و فیلمنامه خوبی هم در كار باشد، مطمئنا خواهم پذیرفت، چه بسا در اغلب كارهای طنزی هم كه بازی كرده‌ام، نقشم جدی بوده.

 

شهرت همیشه هم خوب نیست


با مردم باید آن‌طور كه دوست دارند برخورد كرد‌، من هم تا آن‌جا كه شرایط اجازه داده، سعی كرده‌ام وقتی بیرون از منزل با مردم برخورد می‌كنم، صمیمی و مهربان باشم چون فردی كه من را بیرون می‌بیند، توقع دارد همان حمید لولایی كه در تلویزیون می‌بیند را ببیند و دوست دارد آن كاراكتر با او برخورد داشته باشد، من هم باید با گرمی و شوخی و خنده با آنها ارتباط برقرار كنم و بگذرم. البته بارها پیش آمده از موضوع خاصی ناراحت بوده‌ام یا در حال و هوای خودم نبوده‌ام كه فردی در خیابان با من برخورد داشته و مجبور شدم جواب ابراز احساساتش را به‌خوبی بدهم، بالاخره شهرت همه جا هم خوب نیست.

 

مدیون تلویزیونم


این موضوع را بارها‌ گفته‌ام كه برعكس خیلی‌ها كه از تلویزیون به شهرت می‌رسند تا به سینما بروند، من از سینما به تلویزیون آمد‌م و تلویزیون را خیلی بیشتر از سینما دوست دارم. كارم را با تئاتر شروع كردم اما نخستین فیلم سینمایی‌ام كه اكران عمومی نشد و فقط 3 بار برای مطبوعاتی‌ها در سالن سینما فرهنگ اكران شد، «پیكرتراش» بود كه هنگام اكران به «عوج تا اوج» تغییر نام یافت. بعد از آن نیز فیلم «آخرین لحظه» را كار كردم كه آن زمان به دوران جنگ خوردیم و چندسالی را به همین دلیل از سینما و بازیگری دور بودم، بعد از آن و در نوروز سال 72 با یك برنامه طنز دوباره به تلویزیون برگشتم و «ساعت خوش» با مهران مدیری اتفاق افتاد كه در واقع از آن زمان به بعد به‌صورت جدی‌تر بازی در تلویزیون را دنبال كردم. البته در این سال‌ها به‌دلیل بعضی دوستان در كارهای سینمایی نیز حضور داشته‌ام مثل «رقص شیطان»، «مرد نامرئی» و... اما در كل هر چیزی كه امروز چه مادیات، چه شهرت و... دارم را مدیون تلویزیون هستم و عامل موفقیتم را ‌این رسانه می‌دانم.

نمی‌خواهم یكسری مسائل را درباره مجموعه «چهارچرخ» باز كنم، اما این‌كار را چون نوشته رضا فاضلی بود كه كارش را خیلی دوست دارم و این‌كه با عوامل و بازیگرانی كه قرار بود در آن حضور داشته باشند قبلا كار كرده بودم و می‌شناختم‌شان، قبول كردم. با وجود این‌كه مراحل ساخت كار به پایان رسیده و چند روزی می‌شود دارد از تلویزیون پخش می‌شود و طی این مدت با واكنش‌های مثبتی هم مواجه شده‌ام اما «چهار چرخ» ‌چندان‌ به دل خودم ننشسته و آن توقعی كه داشتم را برآورده نكرده! قرار بود این سریال در ایام عید پخش شود كه بنابر دلایلی این اتفاق نیفتاد و مشكلاتی به‌وجود آمد.

 

‌سینمای امروز‌ جای من نیست


مطمئنا اگر الان‌ 2 كار سینمایی به من پیشنهاد شود و یك كار تلویزیونی، آن كار تلویزیونی را انتخاب می‌كنم، چون هم مخاطب بیشتری دارد، هم خودم در آن راحت‌ترم. البته الان 2 كار سینمایی برای اكران دارم كه در یكی از آن‌ها نقش اصلی را ایفا می‌كنم و دیگری هم كه در ژانر كودك ساخته شده است. در كل 13-12 كار سینمایی انجام داده‌ام كه در 4تایش نقش اصلی را داشته‌ام و در بقیه نقش دوم و.... سینمای امروز جای من نیست، چون وقتی سر كاری می‌روم و می‌بینم بازیگری اصلا در آن كار ملاك نیست و قرار است مثلا نقش یك پیرمرد را در آن بازی كنم، مسلما ترجیح می‌دهم در تلویزیونی بازی كنم كه خودم را بیشتر راضی می‌كند و بیشتر هم دیده می‌شوم.

فقط 30 درصد توانایی‌هایم رو شده

 


توانایی‌های بازیگری من خیلی زیاد است. اگر آن زمان كه در تئاتر بازی می‌كردم، مثل امروز دوربین و فیلمی بود كه می‌شد كار ما را ضبط كند، بیشتر من را می‌شناختید و هرگز نمی‌گفتید حمید لولایی به جایگاهی كه باید می‌رسیده، نرسید! همین الان اگر كار تئاتری به من پیشنهاد شود كه دوستش داشته باشم و از نظر مادیات نیز تامینم كند، مطمئن باشید به تئاتر برمی‌گردم. اگر در تلویزیون و سینما مرا می‌بینید، فقط به خاطر درآمدشان است، بالاخره زندگی ما هم باید بگذرد، نه؟ اگر در تئاتر خیالم از درآمدم راحت باشد، حتما دوباره در آن بازی خواهم كرد. مسلما در تئاتر است كه بازیگر می‌تواند توانایی‌های خود را به معرض نمایش بگذارد تا سینمایی كه پلان پلان گرفته می‌شود. در رابطه با كار خودم، باید بگویم فقط 40-30 درصد آن اتفاقی كه دوست داشتم در بازیگری برایم بیفتد، افتاده، بقیه‌اش یا دیده‌ نشده یا اصلا به‌وجود نیامده! این هم به‌دلیل نبودن فیلمنامه خوب یا ضعیف بودن عوامل یك كار است‌، وگرنه آنقدر توانایی‌ام بالا هست كه با اطمینان بگویم خیلی‌ بهتر از اینها می‌توانم بازی كنم اما شرایطش برایم به‌وجود نمی‌آید.

اگر جرات داری، بیا تلویزیون

 


می‌دانید چرا تعداد بازیگرانی كه در ژانر طنز و در تلویزیون بازی می‌كنند كم است؟ به‌دلیل اینكه كسی جرات حضور در چنین كارهایی را ندارد! مثلا كدام بازیگر جرات دارد در كارهای طنز 90 قسمتی شبانه كه فقط 3-2 قسمت‌شان نوشته شده و هیچ داستان و دیالوگ و سكانس‌شان هم مشخص نیست بازی كند؟! بعضی از همین بازیگرانی كه الان در سینما برای خودشان بروبیایی پیدا كرده‌‌اند، اگر توانستند مثل ما در چنین كارهایی بازی كنند، آن‌موقع مشخص می‌شود چقدر توانایی دارند. مطمئن باشید یك كارگردان یا تهیه‌كننده قبل از شروع به ساخت كار طنزش، به چندین و چند بازیگر پیشنهاد همكاری داده اما چون حضور در چنین كارهایی جرات می‌خواهد، آنها قبول نكرده‌اند، به همین دلیل آن كارگردان دوباره می‌آید سراغ همین 15-10 بازیگری كه امروز در اغلب كارهای طنز تلویزیون حضور دارند.


 

اگر مثل فیلم‌ها بودم


نمی‌توانم بگویم از درآمدم راضی‌ام اما چاره‌ای نیست و می‌گذرانیم چون سال‌هاست كار من بازیگری است و كار دیگری جز آن بلد نیستم، مجبورم با همه شرایطش بسازم، من در سال بیشتر از 2 كار را قبول نمی‌كنم. بله، شاید در سال 8-7 كار سینمایی به من پیشنهاد شود اما من، بازیگری نیستم كه بخواهم در یك كار بی‌قصه بازی كنم یا بخواهم در یك كار 2سكانس حضور داشته باشم و بروم در فیلمی دیگر 2سكانس هم آن‌جا بازی كنم! اصلا تا به حال دیده‌اید حمید لولایی تلویزیون یك نقش كوچك و كم‌رنگ بازی كند؟ البته منظورم این نیست كه همیشه نقش اول یك كار باشم، چه بسا بارها در سریال‌های تلویزیونی نقش دوم هم بازی كرده‌ام اما نقشی را می‌پذیرم كه جای كار داشته باشد. اگر می‌خواستم مثل خیلی‌ها باشم، بله درآمدم خیلی بهتر از امروز می‌شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا