مقاله احمدی نژاد در نیوزویک



در ویژه‌نامه سال نو میلادی هفته‌نامه نیوزویك، نوشتاری از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری با موضوع انتقاد از یكجانبه‌گرایی آمریكا به چاپ رسیده است كه محورهای مهم آن از نگاه خوانندگان گرامی می‌گذرد.
فصل مشترك مشكلات خاورمیانه
جامعه بین‌المللی در مسیر حركت خود به خاطر سوءمدیریت برخی از بازیگران در حال دور شدن از صلح، امنیت و عدالت است، اما هنوز هم این امیدواری وجود دارد كه بتوان دنیایی بر مبنای امنیت و آرامش بنیان نهاد.



پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی نظام دوقطبی، بسیاری امیدوار بودند كه بهاری زیبا در عرصه روابط بین‌الملل فرا رسد و نظامی بر مبنای چندجانبه‌گرایی، فرصت‌های برابر را در اختیار تمامی اعضای جامعه بین‌المللی قرار دهد.



ناظران امیدوار بودند كه در جهان تازه پس از رقابت دو ابرقدرت شرق و غرب، همه ملت‌ها با پذیرش هنجارهای بشری و احترام به حقوق یكدیگر در چارچوبی جهانی به پیشرفت یكدیگر كمك كرده و در مسیر فقرزدایی و مبارزه با بی‌عدالتی گام بردارند.

اما این امیدواری‌ها بوسیله ایالات متحده و سردمداران آن كه به‌دنبال اتخاذ یك رویكرد سلطه‌طلبانه بودند، از بین‌ رفت.

ادعای واشنگتن مبنی بر رهبری بلامنازع جهان و ناتوانی جامعه بین‌المللی و سازمان ملل در مقابله با این دیدگاه، امیدها را به یأس مبدل كرد و در عوض، یك‌بار دیگر ما شاهد تولد نظامی بودیم كه ارمغان آن، تنش و ناامنی برای جهان بود.



یكجانبه‌گرایی مطلق ایالات متحده نشانه‌ آشكار نظم نوینی است كه دولت آمریكا هدف از ایجاد آن‌را رشد و توسعه جهان اعلام كرده است.

این امر همچنین موجب شده تا مردم آمریكا از ایفای نقش شایسته خود در جهت زدودن استبداد و خشونت و كمك به برقراری صلح، عدالت و امنیت نیز باز بمانند.

چرا اعتبار و حیثیت مردم بزرگ آمریكا باید به خاطر خودخواهی‌ها و قلدری‌های هیأت حاكمه این كشور كه نقش منفی آنها به‌وضوح در بسیاری از منازعات جاری به‌ویژه در خاورمیانه قابل تشخیص است، لكه‌دار شود؟

اكنون با وجود سیاست‌های متناقض دولت ایالات‌ متحده، دشوار است كه برای عملكردهای آن در خاورمیانه نیات و اهدافی خیرخواهانه را متصور باشیم.

حمایت‌های آمریكا از دولت صدام در حمله به ایران و تجهیز وی به سلا‌ح‌های شیمیایی و سپس حمله به این كشور به بهانه از بین‌ بردن سلاح‌های كشتار جمعی عراق، از طنزهای تلخ زمانه ماست كه به ریخته‌شدن خون صدها هزار بی‌گناه انجامید و با عنوان پیروزی جهانی به خورد شهروندان آمریكایی داده شد، اما بدیهی است كه نتیجه سوءمدیریت مقامات آمریكایی و اصرار آنها بر ادامه رویكردهای سلطه‌طلبانه و یكجانبه‌گرایانه خود، بن‌بست كنونی واشنگتن در عراق است و تا زمانی كه اصرار آنها ادامه داشته باشد، مسیر روشنی برای خروج از مشكلات كنونی در عراق وجود نخواهد داشت.



از سوی دیگر، نگاه آمریكا به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نیز كاملا متأثر از یكجانبه‌گرایی دولتمردان این كشور است.

در حالی‌كه ایران یكی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پایبند به معاهده ان‌پی‌تی است، ایالات متحده به‌عنوان دارنده بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان با فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تحت نظارت آژانس مخالفت كرده، در مقام سیاسی كردن موضوع هسته‌ای ایران برآمده و دیگر كشورها را وادار به اعمال فشار بر ایران كرده است.

چگونه است كه كشوری كه با استفاده از بمب اتم صدها هزار انسان بی‌گناه را به كام مرگ كشانده و میلیاردها دلار را صرف تولید نسل‌های جدید سلاح‌های هسته‌ای می‌كند، چنین رویكردی را در قبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران اتخاذ كرده است؟

من فكر می‌كنم فصل مشترك مشكلات كنونی در خاورمیانه، دوری سردمداران آمریكایی از ارزش‌های مذهبی، اخلاقی و معنوی است.

در چنین شرایطی، شأن انسان، عشق، محبت و همچنین ارزش‌های انسانی به‌عنوان عناصر مشترك ادیان ابراهیمی در معرض خطر قرار گرفته است.

به‌نظر می‌رسد بهترین راه برای رفع این بن‌بست، تأكید بر ارزش‌های مشترك و خواست‌های طبیعی بشر در جهت حل مشكلات فرارو و تلاش برای ایجاد صلح و امنیت جهانی در مسیر تحقق‌بخشیدن به برادری و عدالت حقیقی باشد.



منبع: همشهری

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا