حضرت آیت ا... جوادی آملی

یزدفردا"سرویس اجتماعی"اخبار پلیس:در جامعه کنونی که متشکل از گروه های سنی است،‌ تعدادی از مجرمین و یا حتی افراد بزه دیده مرکب از نوجوانان و کودکانی هستند که نقش خانواده هایشان در خصوص آسیب های مبتلا به آنان و نا امنی های اجتماعی بسیار موثر بوده و هست.

بنابراین شاهد این موضوع هستیم ، که کودکان و نوجوانانی که در تماس با قانون و ضابطین قضایی قرار می گیرند به سه دسته تقسیم می شوند:

دسته اول : بواسطه ارتکاب جرم توسط والدین و اطرافیانشان .

دسته دوم : بواسطه شاهد جرم و جنایت بودن .

دسته سوم : بواسطه آسیب دیدن از ناحیه مجرمین .

شایان ذکر است که کودکان و نوجوانان ذکر شده در دسته ها و گروه بندیهای فوق به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در تماس با قانون و ضابطین قضایی (پلیس) قرار می گیرند.

حال با توجه به اینکه پلیس در تمام کشورهای دنیا و خصوصا کشور ما به عنوان حافظ امنیت عمومی و علی الخصوص گروه های هدف تلقی شده و می شود ، این سوال به ذهن خطور می کند ، که رفتار پلیس اسلامی برای آن دسته از کودکان و نوجوانانی که به علت عدم آگاهی مرتکب جرم و جنایت شده اند تا چه اندازه می تواند به عنوان یک عامل تاثیر گذار ، باعث شود که کودکان و نوجوانان پس از تحمل مجازات های قانونی مجددا مرتکب جرائم بیشتر و خشن تر در سطح جامعه نشوند و از سویی رفتار پلیس در ذهن کودکان و نوجوانان به گونه ای نقش بندد که بواسطه آسیب های وارده از ناحیه مجرمین تا حدودی مشکلات روانی و روحی بوجود آمده در آنان ترمیم شود؟

علی ایحال ، با توجه به موارد بالا شیوه رفتاری پلیس اسلامی می تواند در خصوص این گروه از مراجعین و مجرمین به مراکز انتظامی، برگرفته از احادیث و روایات نقل شده از معصومین (س) باشد که در زیر به بخشی از این احادیث و روایات اشاره می شود:

رسول خدا (ص) می فرمایند : کودکان را دوست بدارید و به آنان مهربانی کنید.

امام سجاد (ع) می فرمایند : حق کودک و خردسال این است که در آموزش او مهربان باشی و از او درگذری و عیبش را بپوشانی و با وی مدارا ، یاریش کنی.

به فرموده امام صادق (ع) که می فرمایند : موسی بن عمران (س) گفت : ای پروردگار من کدامیک از اعمال نزد تو بهتر است؟ فرمود محبت به کودکان.

رسول خدا (ص) هنگام اعزام لشکر می فرمودند : به نام خدا و در راه خدا و بر آیین رسول خدا حرکت کنید ... پیران سالخورده و کودکان و زنان را نکشید.

پیامبر خدا (ص) می فرمایند : تا زنده هستم پنج سنت را رها نخواهم کرد تا پس از من سنت شود که یکی از آنها سلام بر کودکان است.

کودکان و نوجوانان و جوانان بخش مهمی از افراد جامعه هستند که نزد دوستان و دشمنان هر ملت جایگاه و اهمیت ویژه ای دارند.زیرا این قشر بویژه متخصصان و شایستگان آنان، عامل تحولات بزرگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یک کشورند ، از همین رو دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت ملت ها، ابتدا به سراغ نوجوانان و جوانان آنان می روند تا با ایجاد سرگرمی های فریبنده، آنان را از رشد و تعالی و سلامت جسمی و روانی بازدارند و زمینه سلطه بر آنان را فراهم کنند.

از اینرو بر پلیس جامعه اسلامی لازم و ضروری است که با ادراک درست جایگاه کودکان و نوجوانان و حساسیت ها و نیاز های آنان، در جهت رشد معنوی و علمی و بالندگی یاریشان کند تا از این راه، در ایجاد و تحقق سلامت و رشد جامعه خود را سهیم باشیم .

منبع: کتاب مفاتیح الحیاه تالیف حضرت آیت ا... جوادی آملی

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا