حسین مسرت

   یزد، همان شهری است است که در سدۀ ششم قمری دارالکتب( کتابخانۀ ) مسجد جامع کبیر را داشته است و در سده های پس از آن بویژه سده های هفتم و هشتم که سپاه خونریز مغول قصد نابودی دانشمندان را داشت و آن ها به یزد پناه آوردند؛ حدود 50 مدرسۀ علمی و دینی در این شهر بنیان شد که هرکدام هم کتابخانه ای خوب داشتند و یکی از نامی ترین آن ها کتابخانۀ مدرسۀ رکنیّه با سه هزار جلد کتاب بود.( کتابخانۀ وزیری یزد که اکنون شهرۀ آفاق است 4600 جلد کتاب خطّی دارد)ازینرو در آن عهد، یزد افزون بر دارالعباده ،به دارالعلم نیز شهره شد .
      یزد، همان شهری است است که بواسطۀ وجود صدها اثر ازندۀ تاریخی و معماری که ده ها اثر آن اکنون در فهرست آثار ملّی ایران به ثبت رسیده،به عنوان دومین شهر تاریخی جهان شناخته شده و نخستین شهر خشت خام جهانش می خوانند و قرار است در سال آینده در فهرست شهرهای تاریخی یونسکو به ثبت برسد. شهری با ده ها آب انبار ،مدرسه ،مسجد، حسینیه ، تکیه ،کاروانسرا ، باغ ، کوچه و خانه . به اندازه ای که بسیاری از شهرها آرزو دارند با داشتن ده اثر از آن به گذشتۀ تاریخی خویش ببالند.
        یزد، همان شهری است که اکنون کتابخانه های بزرگ وارزشمندی دارد که باعث اعتلا و شکوفایی دانش و فرهنگ و هنر یزد هستند و آن را در ردیف چهارمین استان کشور از لحاظ تعداد نسخۀ خطی قرار داده است که در این میان، کتابخانۀ وزیری با دارا بودن 220 هزار جلد کتاب چاپی ، 6هزار جلد کتاب چاپ سنگی و 4600 جلد کتاب خطّی نفیس و ارزنده در صدر آن قرار دارد و دیگر کتابخانۀ الغدیر با 200 هزار جلد کتاب نفیس با ساختمان آبرومند که جلوه ای دیگر به فرهنگ یزد داده است.
     یزد، همان شهری است که نوجوان و جوانانش به دلیل دارا بودن هوش ونبوغ فراوان، 21  سال است بر صدر قبولی های دانشگاه های کشور می نشینند و ارج می بینند.
      یزد، همان شهری است که به همّت نویسندگان واهل قلم آن در شمار استان هایی است که از لحاظ آمار نشر و  پژوهش رتبۀ خوبی در بین استان های کشور دارد .
      یزد، همان شهری است که مردمانش در گفتار و کردار صادق هستند و آیین های چند هزار ساله در آن با اندک دگرگونی برگزار می شود .زبانش اصیل و نزدیک به زبان کهن ایرانیان است.
     و یزد، همان شهری است که شایستگی داشتن عنوان پایتخت کتاب ایران را داراست زیرا که مردمش دل در گرو کتاب و اندیشه نهاده اند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا