یزدفردا"سرویس اجتماعی"خبرهای پلیس استان یزد" - دنیا کوچک شده است،آنقدر که مثل یک دهکده جهانی است و آنچه این کره خاکی و کشورهای دور از هم را به یک دهکده تبدیل کرده توسعه ارتباطات و فن آوری نوین اطلاعاتی است.

به گزارش یزدفردا، هرکشف جدید بشر در عین اینکه مزیت ها و مواهبی را به جریان زندگی اضافه می کند،گرفتاری ها و دردسرهایی هم دارد. مثلا همین تلفن یا دوربین های فیلم برداری یا همین تلفن همراهی که هر روز با خودتان حمل می کنید.

تا به حال چندبار به این موضوع فکر کرده اید که تلفن های مزاحم و ناخواسته چقدر آزاردهنده است یا دیگران تا چه اندازه با ارسال پیامک های بی موقع خواب آرام شبانه را از چشم شما ربوده اند؟حتما بارها شنونده این جملات بوده اید که موبایل های دوربین دار حریم خصوصی آدم ها را شکسته اند و خلاصه کلام اینکه پیشرفت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی حریم آرامش انسان ها را حسابی محدود کرده است.

اگرتنها شنونده این جملات بوده اید و کمتر به مزیت ها و در عین حال محدودیت های فناوری هایی از این دست فکر نکرده اید می توانیم بخشی از اخبار و رویدادهای به ظاهر جذاب صفحات حوادث روزنامه ها را یادآوری کنیم : «مزاحمت های پیامکی دختری را به کشتن داد » ، «انتشار تصاویر خصوصی در اینترنت و از هم پاشیدگی کانون خانواده ها» ، هشدار پلیس: سوء استفاده از تصاویر رایانه و تلفن همراه شخصی» و ...

واقعیت این است که فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی حریم خصوصی انسان ها را تحت تاثیر جدی قرار داده اند. مطالعات نشان می دهد بسیاری از افراد از تبعات و خطرات وسایلی مانند تلفن های همراه دوربین دار اطلاع ندارند و همین مسأله زمینه یی را برای سوء استفا ده دیگران فراهم می کند.

» دوربین های مخفی

در سالهای گذشته چند بار خبر نصب دوربین های مخفی را در سالن آرایشگاهها ، باشگاه ها یا اتاق های پرو لباس های زنانه خوانده اید؟یکی از خبر ها مربوط به نصب دوربین مخفی در اتاق سه دختر دانشجو در یکی از استان ها بود که با هوشمندی آنها دست مالک متخلف خانه رو شد و پلیس کار را یکسره کرد. نمی خواهیم احساس امنیت را در شما کاهش دهیم یا اینکه تخم بدبینی و بی اعتمادی نسبت به دیگران را در باور ذهنی تان بکاریم اما واقعیت این است که در همه جوامع گروه ها یا افرادی هستند که امنیت عمومی را مخدوش می کنند. بنابر این پیش از استفاده از اتاق های پرو یا پس از اجاره اتاقی در هتل یا آپارتمانی مجزا با دقت محل را بررسی کنید.

» رایانه شما یعنی مجموعه یی از اطلاعات خصوصی

بسیاری از ما با بروز نخستین مسأله و مشکلی در سیستم رایانه ای منزل یا محل کار به نخستین تعمیرگاه مراجعه می کنیم ، بی آنکه به این نکته دقت کرده باشیم که مجموعه یی از اطلاعات محرمانه و شخصی مان را بی هیچ آینده نگری در اختیار افراد ناشناس قرار داده ایم. به خاطر داشته باشید که رایانه خود را برای تعمیر به اشخاص امین بسپارید و پیش از انتقال آن به تعمیرگاه مجموعه اطلاعات شخصی به ویژه فیلم و تصاویر خانوادگی را پاک کنید.

» این موبایل های دوربین دار

در بسیاری از موارد همین موبایل های دوربین دار عاملی موثر و مهم برای شناسایی متخلفان و مجرمان بوده اند اما همیشه هم اینگونه نیست و کم تعداد نیست پرونده هایی که تنها به دلیل استفاده نادرست از همین موبایل های دوربین دار جماعتی را به زحمت انداخته اند. توجه داشته باشید که موبایل های دوربین دار برای همه افراد ابزاری برای ثبت لحظات خوش و خاطره انگیز شخصی نیستند ، بلکه برخی با سوء استفاده از قابلیت های گوشی های جدید به طور غیر اخلاقی اقدام به فیلمبرداری از دیگران می کنند. دقیقاً به همین دلیل است که باید همه جا مراقب این شکارچیان لحظه ها و تصاویر باشید. تعارف نکنید و خیلی شفاف از آنها بخواهید که فیلمبرداری نکنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا